Page 52 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 52
HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U 51
tarzlarının ve mekânın insan psikolojisine etkisini açıkça
gözler önüne serer usta yazar.
“Mavi Kuş”ta taşra, önemli bir yer tutar. Yazarın ifadesiy-
le:“O yıllarda taşra böyledir. Küçük ve sıcak. Yoksul ve samimi.
Içedönük ve derin. ” Taşraya atfedilen sıcak, samimi ve derin
sıfatlarında yazarın yine kent ve köy zıtlığında köyden taraf
olduğunu sezeriz. Yazar, taşrayı güzel bir surette göstermekle
aslında, şehir hayatına da göndermeler yaparak sosyal terci-
hinin taşra olduğu bilgisini okuyucularla paylaşmaktadır. In-
san sosyal olarak değişecekse de bunun kendi doğduğu yerde
olmasından yanadır.
Modernizmin kölesi olmuş bireylerin değişim ile birlikte
sıkıntılı hayatlarının kentsel çevre bağlamındaki ilişkilerine
ışık tutmaya çalışan Kutlu, aynı zamanda sosyal değişime uğ-
rayan insanları ve kentin kalabalıkları içinde diyaloglarını kay-
betmiş, gecekondularda yaşamaya terk edilmiş, göçle gelen kır
insanının hayata tutunma çabalarını dile getirir. Kentin ücra
semtlerinde veya gecekondu mahallelerinde oturmak zorun-
da olanlar, fabrikalarda çalışırken kentlilerin çoğu açıdan önde
oluşları onların üzerinde daha derin bir bunalım tesiri yarat-
maktadır. Kent yaşamını bilmeden bu hayata özenen çocukla-
rın ya da gençlerin evden kaçışları Kutlu’nun hem “Beyhude
Ömrüm ”adlı hikâyesinde hem de “Sır”da dile getirilmektedir.
“Sır” adlı hikâye kitabı 8 bölümden oluşur. Bu hikâyede
tekkelerin zamana yenik düşmesinin meydana getirdiği so-
runlarla şeyhin ortadan kaybolup sır olması anlatılır. Ayrıca
tekkeler ilerleyen zamanla birlikte kendini çağa göre konum-
landıramayan tüm kurumlar gibi çöküşe geçmiştir. Bu sorun-
larla beraber asli görevini yapamaz hâle gelmişlerdir. Sonuç
olarak tekke kültürü yok olmaya yüz tutmuştur. Sır’da top-
lumumuzda sosyal değişme olgusundan en az etkilenmesi
beklenen bir dinî kurum ve temsilcilerindeki değişim işlen-
miştir.