Page 50 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 50

50    HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U

               Özetle Kutlu; eserlerinde gerçeklik algısını değiştirmek,
           zihinlerimizde  gerçekliği  koyduğumuz  konuma  dikkat  çek-
           mek için bu tür örnekler vermiştir. Kutlu, kurgunun gerçek-
           likle ilişkili olduğunu hatta her kurgunun bir gerçekliğe gebe
           olduğunu anlatmaya çalışmıştır. Kurgunun inandırıcılığında
           altında yatan gerçekliğin temellerine bağlı arttığına değinen
           yazar, bizim gerçekliği sorgulamamızı istemiştir. Bunun için-
           de kitaplarını post modern tekniklerle donatmıştır.
                                                         Rüya Onur
                                          Arnavutköy Anadolu Lisesi
                                                9/B 782 Arnavutköy


                                     * * *

               MUSTAFA KUTLU’NUN HİKÂYELERİNDE SOSYAL
               DEĞİŞİM

               Panel programının bu aşamasında ben Mustafa Kutlu’nun
           “Mavi Kuş’ ’Sır” ve “Ya Tahammül ya Sefer” adlı eserlerinden
           yola çıkarak kahramanların yaşamları ile çevre ilişkileri so-
           nucunda sosyal değişme sancılarının hikâyelerde ne şekilde
           yer aldığını tespit etmeye çalıştım.
               Sosyal içerikli uzun bir hikâye olan “Mavi Kuş”, bir oto-
           büs yolculuğunda yaşanan olayların anlatıldığı, köy hayatın-
           dan kesitlerin sunulduğu bir eserdir. Hikâyede otobüsle tren
           istasyonuna gitmek için bir araya gelmiş farklı karakterlerin
           birbirinden acı geçmişleri, gizemli öyküleri aktarılır. Hikâye-
           ye ismini veren “Mavi Kuş”, aynı zamanda olayların neredey-
           se tamamının geçtiği yer olarak karşımıza çıkar. O sadece bir
           otobüs değil, kışın evsiz barksız kalanlara bir yuvadır. Ayrıca
           köydeki tek otobüstür, insanları trene ulaştıran tek vasıtadır.
           Mavi  Kuş  yolcularının  kimisi  tahsil  görmüş  taşraya  gelmiş,
           kimisi taşradan çıkamamış hayat yolculuğunu köyde tamam-
           lamaya ahdetmiş. Her birinin hikâyesinde, farklılaşan yaşam
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55