Page 48 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 48
HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U 47
Aslında Kutlu burada yine gerçeklikle oyun oynamaya başla-
mıştır. “Yahu sen bunu ne üzerine alınıyorsun arkadaş, bu bir
kurgu yani olabilir de olmayabilir de …” sözleriyle kurgusal
gerçekliği anlatmaya çalışmış ve hikâyenin inandırıcılığını
yükseltmek istemiştir. Daha sonra Kambur Hafız, “Olur mu
efendi, yazılmış, kayda geçmiş. Ben almasam biri alır üzerine,
memlekette tonla Kambur Hafız var ve ortalıkta sürmeliden
geçilmiyor. “ diyerek kurgunun gerçek olabilecek tarafının
birileri tarafından görülebileceğini anlatmaya çalışmıştır. Bu
konuşmadan sonra Kutlu, hikâyenin sonunu değiştirmiş ve
Hafız da artık rahatlamıştır. Bu anlattığım örnekte kurguya
inandırıcılık gerçekliğin aldatmacasına benzetilmiş yani kur-
gu gerçeklik algısını dağıtmaya başlamıştır.
Farklı bir örnek verecek olursak yazarın “Sevincini Bul-
mak “adlı eserinden yararlanabiliriz: Kitapta yer alan Suna
karakteri üzerinden gerçekliğe olan inancımızı sorgulama-
ya ve kurgusal gerçeklik üzerinden zihnimizde depremler
oluşturmaya çalışan Kutlu daha kitabın başında Suna’nın
konuşmalarını ayrı tutmuş. Daha sonra birinci kişi ağzıyla
Suna’nın düşüncelerini ve hayatını anlatmaya başlamıştır. Ya-
zar gerçekliği anlatabilmek amacıyla otobiyografik unsurlara
yer vermiş. Örneğin, Suna’nın ailesinin Erzincanlı olduğunu,
Suna’nın Edebiyat Fakültesi mezunu ve yazarın kendisi gibi
Ahmet Hamdi Tanpınar sevdalısı olduğunu yazmış ve karak-
teri kendisiyle bütünleştirmiştir. Yazar kurgunun eline kozu
vermiş, gerçek tehlikelere mahsur kalmıştır.
Bu anlattığımı bazı alıntılarla destekleyebilirim: Örneğin,
"Istikbalinden endişe ediyorum. Bu macera daha ne kadar
sürecek? Piyasa kalın kitap istiyormuş oysa ben Taşoluk’taki
hayatımdan memnunum. Lütfen bir nokta koyalım. Beni bana
bırakın, uzatmayın. “ diyen Suna, gerçek bir karaktermişçe-
sine kurguya karşı gelmiş kendi sonuna kendi karar vermek
istediğini dile getirmiştir. Daha sonra yazar Suna ve okuyu-