Page 42 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 42
HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U 41
lamda bunalımın sebep ve sonuçları ifade edilmiştir. Rüzgârlı
Pazar adlı eserdeki ilk karakter küçük Duran seçimi hayata
bırakanlardandır. Babasının rahatsızlığı üzerine kopar kasa-
basından, seçiminin onu farklı hikâyelerin merkezine götüre-
ceğini bilmiyordur. Mustafa Kutlu bu ve bunun gibi eserlerde
göçün asıl nedeninin yoksulluktan kurtulma çabası, ekono-
mik belirsizlik ve işsizlik olduğunu açıkça ortaya koymuştur.
Mavi Kuş adlı hikâyemizde birçok karakterin kasabadan kal-
kan otobüste geçen yolculukları anlatılır. Bu topluluk seçimi
zamana bırakmıştır. Yolculuk birlikte, hikâyeler farklı ama
amaç aynı: O kasabadan kopmak.
Kutlu’nun hikâye ve denemelerinde en çok vurgulanan
ve onun asıl meseleleri olan modernizm, gelenek, göç, kent-
leşme, hakikat, yabancılaşma, yoksulluk ve yalnızlık temala-
rının tamamının da spesifik olarak incelenmiş olması kitap-
larının kapsamını göstermektedir. Kente göçle birlikte ben-
liğin yavaş yavaş yitirildiği görüşünü neredeyse eserlerinin
her satırında anlıyoruz. Tıpkı Yokuşa Akan Sular’da bahset-
tiği gibi: “Aslımızı yitirmezsek iyidir, iyidir ya mümkün mü?”
Aslında bu alıntıyla Kutlu’nun eserlerinde kentli insan olmak
konusunu işlemesinin asıl amacını anlayabiliyoruz. Göçle ge-
len insanın yeni çevreye kendini ait hissedememesi, bir deği-
şim içerisine girmeye kendini mecbur hissetmesi Kutlu’nun
kahramanlarının temel problemidir. Kente göç eden insanın
bunalımlı ruh hâlini belirleyen yazar, konfor peşinde koşan
kentli insanın da para odaklı çevre ilişkilerine eleştirel bir
tavırla yaklaşmaktadır. Elindeki imkânların bu büyük ve şa-
tafatlı çevrenin fırsat ve hizmetlerine yetmemesi bireylerin
ruhunda tatminsizliklere neden olmaktadır. Bu konuyu daha
çok siyasi yaklaşımları eleştiri amaçlı ele aldığı Tufandan
Önce adlı eserdeki “Eğer insanoğlunun iki vadi dolusu altını
olsa üçüncüsünü ister. Âdemoğlunun gözünü ancak toprak
doyurur. “ sözleri ile ele alabiliriz.