Page 39 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 39
38 HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U
seçer. Kutlu’nun hikâyelerinde kasaba bir belde olmaktan zi-
yade bir ruhu işaret etmektedir. Toplumsal değişimi eserlerin-
de işlemeye çalışan Kutlu, özellikle şehir ve kasabaları ön pla-
na çıkarır. Bunda ebetteki kendisinin de kasabada doğup ye-
tişen biri olmasının etkisi büyüktür. Kutlu’da kasaba; yalnızca
mekân olmanın çok dışında hayata bakış, dünyayı algılayış
biçimidir. Bilincini modernlikle kirletmeden yazan Kutlu’nun
her cümlesi ruhundan çıkar. Eserlerinde geçmişle bugün ara-
sında yaşanan kırılmanın önüne geçmeyi amaçlamıştır.
Mustafa Kutlu 1953’te yani altı yaşındayken on beş bin
nüfuslu Erzincan’a taşınmış ve bugün hikâyelerinde rastla-
dığımız yoksulluğa ilişkin hassasiyeti bu dönemde Kutlu’nun
zihnine kazınmıştır. Kasabadan öğretmenlik yapmak amacıy-
la büyük şehre göç edince toplumsal değişime bizzat şahit
olmuş ve bu da eserlerine ilham kaynağı olmuştur. Kutlu, bir
röportajında “Aydınımız dindar olmaktan korkar. Estetik kay-
gılar yüzünden Islam’dan uzak dururlar. ” sözleriyle gördüğü
manzarayı net bir şekilde açıklamıştır.
Mustafa Kutlu’nun “Yokuşa Akan Sular” adlı eserinde de
Cevher Bican adlı ana karakterimiz maddi sıkıntılar sebebiy-
le arkadaşları ile beraber köyden kente göç etmek zorunda
kalmıştır. Köyden kente gelmiş olan Bican ve arkadaşları sa-
yesinde yazarımız aradaki farkı bize çok akıcı ve anlaşılır bir
dille sunmuştur. Eserindeki şu cümleye özellikle dikkat çek-
mek istiyorum:
–Aslımızı yitirmezsek iyidir.
– Iyidir ya, mümkün mü?
Eserlerinde karakterlerine büyük bir önem veren Kutlu
onları kendine arkadaş olarak gördüğünü söyler. Onların da
bu kentleşme devrinden etkilenmelerini istemediğini bir rö-
portajında şu sözleriyle açıklar: “Hikâye kahramanlarımı kur-
maca sanal kişilikler olarak görmem. Sanki karşılıklı sohbet
ediyormuşuz gibi gerçek gibi yazarım. Ve ayakları bu toprak-