Page 34 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 34

HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U  33

           şu sözlerle açıklamıştır: “Aslımızı yitirmezsek iyidir.” dedi için-
           den. “Iyidir ya mümkün mü?” Bican da kendindeki bu değişi-
           min farkındadır ama bunun önüne geçilemeyeceğini düşünür,
           nitekim hikâyenin sonunda Cuma namazı esnasında komünist
           bir eylemdeyken kör bir kurşun sebebiyle hayatını kaybeder.
           Mustafa Kutlu için hikâyenin başlığı büyük önem taşır, nitekim
           “Yokuşa Akan Sular” başlığında yokuşa akan yani yükselen su-
           lar rakamlarda büyüyen ekonomiyi, yükselen refah seviyesini
           ve bu vesileyle değişen, dönüşen toplumu simgeler. Her ne ka-
           dar bir şeyler gelişse de suların yokuşa akması tabiatın işleyi-
           şine aykırıdır yani. Yazar okuyucuya bu şekilde gelişmenin ve
           değişmenin hatalı, yanlış olduğunu anlatmıştır. Mustafa Kutlu’
           ya göre hatalı şekilde gelişmek hatalı değişimlere sebep olur,
           bu hataların cezasını da elbette yukardakiler değil toplumun
           en alt tabakasındaki işçiler çeker. Bazen sağlıklarını hatta kimi
           zaman hayatlarını kaybederler ama en kötüsü bazıları anıları-
           nı, tüm yaşantılarını geride bırakıp yeni kişiliklere, yeni fikir-
           lere sahip olmaya zorlanır ve tüm bu olumsuzluklara rağmen
           onlara hakları verilmez. Mustafa Kutlu bu duruma karşı ça-
           renin komünizm değil Islam olduğunu savunur. Ona göre ko-
           münizm “Köşeye sıkışan kedi tırmalar. ” benzeri bir durumun
           yaşanmaması için işçileri sömüren kimlerse onlar tarafından
           uydurulmuş, pencere resmi çizilmiş bir duvardır. Böylece işçi-
           leri bir gün işleyişin onların lehine döneceğine inandırıp çark-
           ların  dönmeye  devam  etmesi  sağlanırken  toplum  da  Islam
           merkezli düşünceden uzaklaştırılır. Bu durum Mustafa Kutlu
           hikâyelerinde  komünizme  yakın  insanların  başlarına  kötü
           şeyler gelmesinden çıkartılabilir. Oysa yazar “Yokuşa Akan Su-
           lar” adlı kitabında “Islam’da işçinin şeref ve şahsiyeti korun-
           muş, emeğin ve işin değeri yüceltilmiştir. ” sözleriyle Islam ve
           işçi ilişkisi hakkındaki fikirlerini belirtmiştir.
               Mustafa  Kutlu,  hikâyelerinde  toplumsal  değişimin  yanı
           sıra  bireysel  değişimin  de  üzerinde  durmuştur.  Sürekli  de-
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39