Page 131 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 131
130 HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U
ve Sabahattin Ali eserlerinden izler görmek pek mümkündür.
Fakat günümüzde kendine has cümle yapısıyla ve üslubuyla
hikâyeciliğe yeni atılan yazarların üslubundan etkilendiği bir
yazar haline gelmiştir.
Mustafa Kutlu kendi üslubunu yakalayana kadar pek çok
yazarın üslubunu taklit etmiştir. Kutlu’nun kitaplarında oku-
yucuyla konuştuğu anlar vardır. Kitap bir sohbet havasında
ilerler. Yazarın okuyucusu ile geliştirdiği bu sohbet havası Ah-
met Mithat Efendi’de görülen geleneksel meddah anlatımına
özgü bir üslûptur. Kutlu’nun, Kapıları Açmak, Huzursuz Ba-
cak, Tahir Sami Bey’in Özel Hayatı gibi eserlerinde de görü-
len bu üslûp, modern kurgu ile geleneksel anlatıyı birleştirir.
Çağın da Kutlu ile Ahmet Mithat arasındaki bu üslûp benzer-
liğine dikkat çeker: “Mustafa Kutlu son dönem eserlerinde
Ahmet Mithat Efendi’ye benzer şekilde geleneksel meddah
anlatımına özgü bir anlatıcı tavrı geliştirmiştir. Bu tavır, önce-
ki eserlerinde de görülmekle birlikte, son dönem eserlerinde
daha belirgin bir hal almıştır. ” 4
Mustafa Kutlu hikâyelerinde görülen bir diğer uygulama
ise metinlerarasılık bağlamında farklı şairlerin eserlerinden
yapılan alıntılardır. Durali Yılmaz, Tomris Uyar, Hüseyin Su,
Mustafa Kutlu, Fatma Karabıyık Barbarosoğlu, Nazan Beki-
roğlu, Didem Uslu gibi hikâyeciler gerek geleneğin ünlü şa-
irlerinden gerekse modern şiirden alıntılar yaparak hikâye
ve şiiri aynı form içinde bütünleştirirler. Metinlerarasılık
bağlamında ele alınacak bu alıntılar, hikâyeleri gerek anlam
5
gerekse biçim bakımından zenginleştirir. Mustafa Kutlu ki-
taplarında sık sık şiirler ve sözlere yer vermiştir. Buna Mavi
Kuş kitabında geçen şu dörtlüğü örnek verebiliriz:
4 KOÇAK, Mesut, Mustafa Kutlu’nun Anadolu Yakası Adlı Eseri Üzerine
Metinlerarası Ilişkiler Bağlamında Bir Inceleme
5 USLU, Ahmet, 1980-2000 Yılları Arası Türk Hikâyeciliğinde Yapı, Dok-
tora Tezi, 2016