Page 127 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 127
126 HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U
gılamaktadır. “Bizde ne burjuva ne de aristokrasi vardır. Bi-
zim ölçülerimiz “ahlak ve takva” iledir. Bir aile çalıp-çırpma
ile, haram mal ile zengin olmuşsa onun halk nazarında bir
kıymeti bulunmaz. Haramzadelik unutulmaz. Buna muka-
bil adam ayakkabı tamircisi olur; ama ahlakı yerindedir. Beş
kuruşun üç kuruşunu sadaka diye verir, işinde hile yapmaz,
yalan söylemez, takva sahibidir, haram yemez, merhametli-
dir, işte o adam ve ailesi “asil”dir “ diyerek doğrusunu bizlere
söylemiştir. Günümüzde bu durum geçerliliğini yitirmiştir.
Artık alafranga kesim “asil” olarak adlandırılmaktadır. “Ba-
tı’da ekonomik durum etrafında şekillenen asalet ve burjuva-
zi, bizde dinin yüksek faziletleriyle elde edilmektedir. Bu fazi-
letler dinin öngördüğü yüce ahlak ve takva ile mümkündür. “
sözleriyle ne yapmamız gerektiğini belirtmiştir. Para ve rahat
yaşama isteği insanları kör etmiştir: “Gökten para yağıyordu
yahu... Bir yerde durup dururken bunca para akarsa, bunun
neticesi, önüne geleni yıkıp geçen bir sel felaketi yaşanacak
demektir ve yaşandı da. Artık ne büyük küçük ne merhamet
ne şefkat ne haysiyet ne mürüvvet, ne feragat; ne sevgi ne de
saygı kaldı. Para, hepsinin yerini aldı.” sözleriyle durumun
korkutucu yanını gözler önüne sermiştir.
Tüm bu yozlaşmanın temel sebebi zıt olan Doğu ve Batı
tarafları arasındaki uçurumdur. Batı kültürünün baskın ol-
masıyla günümüzün küresel dünyasında her şey tek tipleş-
meye dönüşmektedir. Batı’nın yüzyıllarca hazmederek ger-
çekleştirdiklerini, biz birkaç yıla sığdırmaya çalışmışızdır. Bu
sıkıştırma da bizde bir kaosa sebep olmuştur. Kutlu’ya göre
bu “kaos düzeni” içinde debelenip duruyoruz. “Karşı binalara
bakıyorum. Birbirleriyle hiçbir uyumu olmayan yapılar. Sanki
bunlara mimar eli değmemiş, sanki bunlar inşa edilirken her-
kes kafasına göre takılmış, düz çatılı, kiremit çatılı, çatısından
kaçak bölmeler. Kulübeler; olan, ne ararsan var. “ sözleri du-
rumumuz için en iyi örneklerden biridir.