Page 55 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 55
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
sınav yapılması normal karşılanmakta iken bu sene hiçbir altyapı hazırlığı yapılmadan
öğretmenlere 4 ayrı sınav yapma zorunluluğu gelmesi öğretmenlerin iş yükünü arttırmış ve
sınavlar sebebiyle derslerin kaynamasına ve müfredatta geride kalınmasına sebep olmuştur. 4
ayrı sınav yerine 4 ayrı yeteneği ölçen tek sınavın yapılması ve hatta konuşma sınavı yerine
sene içerisindeki ders performansının kullanılması öğretmenler tarafından tercih edilen
yöntemler olmasına rağmen, bu yeni sistemle birlikte her sınıf için ayrı kağıtların ve sınavların
hazırlanması hem okul hem de İngilizce zümresi açısından iş yükünü arttırmış ve
öğretmenlerin haftalarca sınavlarla uğraşmasına sebep olmuştur.
Öğrenciler bu yeni sınav sisteminden dolayı endişelendiklerini ve stres seviyelerinin
arttığını söylemişlerdir. İngilizce sınavı olmaktan çekinen öğrencilerin dinleme ve konuşma
sınavlarında başarısız olma korkusunun olduğu gözlenmiştir. Öğrenciler bu sınav sistemine
uyum sağlayamadıkları için normal şartlarda başarılı olmalarına rağmen sınavlarda başarısız
olmuş, bu da öğretmenlerin motivasyonlarını düşürmüştür.
Sınıf mevcudu yüksek olan sınıflarda konuşma sınavlarının yapılması öğretmenler için
çok fazla zaman ve efor kaybına yol açmaktadır. Her bir sınavın ayrı ayrı 100 puan üzerinden
yapılması, değerlendirilmesi, ortalamanın alınması ve bunun sisteme girilmesi gibi çok fazla
adıma sahip olması, sınav konusunda hem öğrencileri hem de öğretmenleri strese
sokmaktadır. Ayrıca öğretmenlerin elinde sınavlar için yeterli ölçme ve değerlendirme
kriterlerinin olmaması da öğretmenlerin iş yükünü arttıran diğer sebeplerden bir tanesidir.
Özellikle konuşma sınavlarında öğretmenlerin kendi ölçme değerlendirme tablolarını
hazırlaması da okullar arası uygulamalarda farklılık göstermiştir.
Yabancı dil öğretmenleri 4 yeteneği de ölçen sınavlara karşı değildirler. Ancak
öğretmenlerin bu sınavları bir gecede alınan kararlarla uygulamaya zorlanması, onların
motivasyonlarını düşürmüş ve hazırlık yapma noktasında fazla iş gücüne mal olmuştur.
SORU 5: Öğretmenlik mesleğindeki iş yükü ile başa çıkma konusunda yaşadığınız zorluklar
nelerdir?
CEVAP 5: Öğretmenler özellikle bu sene yeni ölçme değerlendirme sistemi ile çok büyük bir
iş yükü altında ezilmektedir. Bazı öğretmenler okuldaki sınavları yetiştirebilmek için evlerinde
dahi sınav okuduklarını ve sisteme girmeye çalıştıklarını ifade etmişlerdir. Bu durumda sınav
haftalarında öğretmenlerin iş yükü çok fazladır ve bu iş yükü altında ezilmektedirler.
Muhtemel Çözüm Fikirleri
Müfredat
1. Müfredat hazırlanırken sahadaki öğretmenlerin fikirleri alınması, sınav uygulamalarında
öğretmenin üzerinden yükünü alacak programlar (dijital yazılımlar, ölçme değerlendirme
tabloları, not ölçüm tabloları gibi) geliştirilmesi ve bunun öğretmenlere ulaştırılması
önerilmektedir.
55