Page 42 - Arge Bülteni Temmuz 2019
P. 42
YENİ ÇAĞ İÇİN YENİ SORGULAMALAR
Millî Eğitim Bakanımız Sayın Ziya Selçuk, eğitimin temel kavramlarının sorgulanması gerektiğini belirtti.
Avrupa ülkelerindeki ulusal özel okul dernekleri arasında iş birliği için 1988 yılında kurulan, Finlandiya merkezli Avrupa
Konseyi Ulusal Özel Okullar Dernekleri Birliği (ECNAI), 17 Avrupa Birliği üyesi ülkenin 21 özel okul derneğini temsil ediyor.
İstanbul Sepetçiler Kasrı’nda düzenlenen “Avrupa’da Özel Okulların Geleceği ve Öğrenci Katılımı” konulu konferansın açılışı
Millî Eğitim Bakanımız Sayın Ziya Selçuk, ECNAIS Başkanı Sayın Rodrigo Queiroz E Melo ve TÖZOK Yönetim Kurulu Başkanı
Sayın Nurullah Dal’ın katılımıyla yapıldı.
Türkiye’den Darüşşafaka Cemiyeti Başkanı Sayın M. Talha Camaş, Doğuş Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Sayın
Prof. Dr. Gülşen Sayın ve Portekiz’den Sayın Paulo Lapas’ın konuşma yaptığı konferansa; Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti,
Danimarka, Finlandiya, Hollanda, İngiltere, İtalya, Polonya, Portekiz, İspanya, Ukrayna, Yunanistan ve Türkiye olmak üzere
13 ülkenin özel okul derneklerinden 72 eğitimci ve 33 öğrenci katılıyor.
Eğitimin Etik Bir Temeli Olmalı
Konferansa birçok ülkeden katılımın olduğunu belirten Millî Eğitim Bakanımız Sayın Ziya Selçuk, misafirleri
ağırlamaktan mutlu olduğunu söyledi. Millî Eğitim Bakanlığı olarak, Türkiye Özel Okullar Derneğinin (TÖZOK) bu tür
faaliyetlerine katkı vermekten büyük zevk duyduklarını belirten Selçuk, “Şimdiye kadar dünyadaki eğitim sisteminin nereye
gittiği, nasıl bir yolculuk içerisinde olduğu çok tartışıldı. Felsefeciler, sosyologlar tartıştı. Dünyadaki sistemin nereye gittiği
sorusu eskisinden çok daha önem arz ediyor. Eğitim, artık kendi kavramsal çerçevesinde kalmayıp bilimin, teknolojinin ve
sanatın, endüstrinin ve sosyal hayatın, çok belirgin bir parçası hâline geldi. Eğitim seviyesi arttıkça dünyadaki obezite ve
açlık aynı anda artıyor. Çok ilginçtir ki eğitim seviyesi arttıkça çevre kirliği artıyor. Bilimin ve teknolojinin gücü yükseldikçe
ölümün gücü artıyor. Bu temel soruları kendimize sormamız gerekiyor. Eğitim eğer etik bir temele sahip olmazsa insanlara
ve insanlığa zarar veren bir kurum hâline de dönüşebilir.” diye konuştu. Selçuk, bir şekilde dünyada yapılagelen eğitimin
neye hizmet ettiğini, yeniçağ için yeni bir sorgulamaya tabi tutma ihtiyacının olduğuna işaret etti.
Eğitimi Yeniden Yorumlamak
Eğitimin endüstrinin ihtiyacını karşılamaya dönük bir çerçeveye sahip olmasına dikkati çeken Selçuk, şöyle devam
etti: “Eğitimi yeniden yorumlamaya ihtiyacımız var. Eğitim, endüstriye belirli beceri setlerine sahip olan birey yetiştirmeyi
amaçlayan bir kurum değildir bizim bakış açımıza göre. Eğitimin endüstriye hizmet etmesinin yanı sıra insanın kendi
varoluşuna hizmet etmesi de sağlanmalı. İnsanın maddi ve manevi alanını birlikte kuşatması gereken bir kurum hâline
gelmeli. Buradaki çift kanatlılık söz konusu olmazsa, eğitim tek kanatlı olarak sadece küresel sermayenin emrine girmiş
olan bir bilimin aracı hâline dönüşecektir. Eğitimle birlikte yapmaya çalıştığımız katılım, paylaşım arzusu riske girecektir.
AR-GE B LTENİ ’19 41