Page 38 - Arge Bülteni Temmuz 2019
P. 38

Bütünleşik Mantık

             Akademik gelişimi önemsediklerini vurgu layan Selçuk, şöyle devam etti: “Akademik gelişimde temel giriş var. Akademik
           gelişimin başladığı bir dönem var. Biz burada disiplinler üstü çalışmaları çok önemsiyoruz. Çocukların belirli bir disiplinde
           ders alması değil de örneğin, doğa bilimleri, sosyal bilimler gibi dersler almalarını çok önemsiyoruz. Bütünleşik bir mantık
           yerleşsin istiyoruz. Bu arada diğer sosyal, duygusal, fiziksel becerilerini geliştiren, topluma faydalı olması için çalışmalar
           yapılan bölüm de devam ediyor. 10 ve 11. sınıf çok kritik. Bu iki sınıf çocuğun esas akademik gelişiminin netleştiği iki sene…
           Burada farklı olan bilgi kuramı ve uygulamaları var. Bilgi kuramı ve uygulamaları, gençlerimizin düşünmeleri, hayata bakış
           açıları, niçin sorusunu sormaları, bilgi ile ilişkilerini yeniden reorganize etmeleri açısından kritik. Haziran da 9,10 ve 11.
           sınıflarda, çocukların yıl içerisinde yaptığı bütün çalışmaların projelendirilmesi, tartışılması, sergilenmesi, bir şekilde ortaya
           belirli okulların birbirleriyle ortak olarak yaptığı çalışmaların getirilmesi gibi yani bir hasat haftası, ayı gibi bir dönemden
           söz  ediyoruz.”  Selçuk,  12.  sınıfın  önem  taşıdığını  vurgulayarak,  şunları  kaydetti:  “12.  sınıflarda  esas  bizim  akademik
           yeterlilik  denilen  dönem  başlıyor  ve  burayı  üniversite  sınavına  hazırlanmak  için  değerlendirmiyoruz,  kullanmıyoruz,
           burayı üniversiteye hazırlanmak için kullanıyoruz. Üniversite sınavına hazırlanmakla üniversiteye hazırlanmak çok başka
           şeyler ve bu bölümdeki ortak dersler, disiplinler üstü kariyer dersleri, çocukların proje yapmaları, sertifika programlarına
           devam etmeleri, ders destek çalışması almaları, kişisel gelişim ve rehberlik çalışmalarının sürüyor olması söz konusu. Asıl
           şey, çocuğun yükseköğretime, dünya klasında yükseköğretime nasıl hazırlanacağıyla ilgili bir durum. Emin olun çocukların
           bunları yapamaması gibi bir şey söz konusu değil.’’
             Altyapı Hazırlanacak

             Millî  Eğitim  Bakanı  Ziya  Selçuk,  ülkedeki  çocukların  her  şeyi  yapabileceğini  belirterek,  “Bizim  altyapı  eksiklerimizi
           gidermemiz lazım. Bizim, öğretmen eğitimiyle ilgili gereken mesafeyi hızla almamız lazım. Bizim bazı öğrenme ortamlarına
           ilişkin yatırımları artırmamız lazım. Yoksa bu çocuklar dünyanın her yerinde diğer gençler ne yapıyorsa fazlasıyla yaparlar.
           Yeter ki imkân bulsunlar. Bizim sistemimiz onları durdurmasın. Bizim sistemimiz onları geriletmesin. Bu anlamda bu dört
           yılın yapısı çok önemli.” ifadelerini kullandı.
             Bakan Selçuk, 12. sınıfın çok kritik olduğuna vurgu yaparak, şu bilgileri verdi: “Bizim 12. sınıfta özellikle transdisipliner,
           kariyer dersi dediğimiz yükseköğretime hazırlamak, sınava hazırlamak değil, yükseköğretime hazırlamak dediğimiz dersler
           devreye giriyor. Örneğin matematik ağırlıklı dersler grubunda, finansal matematikten, veri analizi ve optimizasyondan,
           matematik uygulamalarından, biyoteknolojiden, fen ve teknoloji grubunda, geleceğin enerji sistemleri, malzeme bilimi,
           yapay  zekâ  uygulamaları,  nesnelerin  internete  uygulamaları,  çevresel  güçlüklere  yaratıcı  yaklaşımlar,  akıllı  şehirler  ve
           insanlığın geleceği, sosyal güçlüklere yenilikçi yaklaşımlar, davranışsal ekonomi, uygulamalı hukuk, sosyal medya ve kültür,
           insan haklarının gelişimi, doğası, güç, egemenlik ve uluslararası ilişkiler, tasavvuf edebiyatı, İslâm felsefesi, insan makine
           etkileşimi gibi birçok ders var. Bu dersler bizim icat ettiğimiz dersler değil. Bu dersler hâlen dünyanın belli ülkelerinde
           liselerde okutulan dersler. Onlar bunu sıradan bir iş olarak yapıyorlar. Önemli olan bizim bu gençleri neye hazırladığımız.
           Hazırladığımız döneme ilişkin ne tür dersler alması gerektiğine ilişkin oluşturduğumuz içerikler.”

             Ders seçimi için bir “ders seçme robotu” geliştirdiklerini söyleyen Selçuk’un sahneye davet ettiği öğrenciler, uygulamalı
           olarak ders seçimi yaptı. Bakan Selçuk, sistemin uygulama takvimine ilişkin de şunları söyledi: “2019-2020 yılını bir hazırlık yılı
           olarak görebiliriz. 2020-2021’de 9. sınıfların ilk dönemi. Neden bunun hemen başlatmıyoruz, ya da aradan girmiyoruz? Çünkü
           bizim öğrencilerimiz, gençlerimiz liseye başladığında, belirli bir kural vardı. Geldiğimizden beri şunu söylemeye çalışıyoruz.
           Mümkün olduğunca, gücümüz yettiğince, biz sürpriz yapmayacağız. Oyunun kuralını arada değiştirmeyeceğiz. Yani 9.
           sınıfa 2020-2021’de başlayacak çocuklarımıza diyeceğiz ki ‘Gençler artık yeni bir kural var ve siz bununla başlıyorsunuz. Yani
           durup dururken bir belirsizlik olması, ikide bir değişiklik olması söz konusu olmayacak. Siz bu yapıyla başlayıp bu yapıyla
           bitirebilirsiniz. Dolayısıyla şu andaki öğrencilerimiz için de benzer bir durum söz konusu. Onların da mevcut durumunu da
           müktesep haklarını da bir riske sokmak istemiyoruz. Ama belki şöyle bir müjde verilebilir. Peki, hiç mi bir şey yapılamaz?
           Yapılabilir.  Ne  yapılabilir?  Önümüzdeki  öğretim  yılında  yani  2019-2020’de  12.  sınıfta  olan  yani  üniversiteye  hazırlanan
           gençlerimiz için o senenin rahatlatılması ilgi, yetenek ve merakların dikkate alınması ve çocuklarımızın şikâyet ettiği birçok
           unsurun ortadan kaldırılmasıyla ilgili bir hazırlığımız var. Bu hazırlığımız bitti. Ama bugünün konusu olmadığı için onu
           daha sonra kamuoyu ile paylaşacağız. Sadece şunu bilin. Önümüzdeki sene 12. sınıfa geçecekler şu anda tasarımını ortaya
           koyduğumuz ortaöğretim yapısının aynısı olmasa da büyük bir rahatlama, daha işlevsel, daha fonksiyonel bir durumla karşı
           karşıya gelecekler.”




                                                                          AR-GE B LTENİ ’19                  37
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43