Page 36 - Arge Bülteni Temmuz 2019
P. 36
Ders sayılarının azaltılmasıyla ilgili bilgi veren Selçuk,
şöyle konuştu: “9’larda 15-16 dersten söz ederken mevcut
durumda şu andaki tasarımda 8 dersten söz ediyoruz. Bu 2
durum içinde rehberlik dersinin dâhil edilmediği bir durum
söz konusu. 10. sınıfta 15-16’dan söz ederken, 10 dersten söz
ediyoruz. Bu böyle devam ediyor 11 ve 12. sınıflarda. Niye
azaltıyoruz? Çünkü bir çocuğun 15-16-17 dersi anlaması ve
bunu içselleştirmesi mümkün olmuyor. Bizim çocuklarımızın
da ilgilerine, yeteneklerine ve hayatlarına uygun olan
alanlarda derinleşmeye ihtiyaçları var. Böyle baktığınızda
paydaşlarımızın bir diğeri anne babalar da soruyor. Diyor
ki, ‘Çocuklar sabahtan akşama kadar soru çözüyorlar.’ Peki,
günlük yaşamda bir sorunla karşılaşınca neden afallıyorlar?”
Hayal, Etkinlik ve Yaşam
Ezbere dayalı eğitim sisteminde öğrencilerin neyi çözdüklerini, ne şekilde yol aldıklarını tespit etmenin zor olduğunu
dile getiren Selçuk, gençlerin iş hayatına atıldıklarında karşılarına çıkan sorunların bu sistemden kaynaklandığını anlattı.
Hayal-Etkinlik-Yaşam (HEY) temalı zaman diliminin çocukların hayal kurmasına fırsat tanıyacağını anlatan Selçuk, şunları
kaydetti: “İlkokul ve ortaokulda tasarım beceri atölyeleriyle yapmaya çalıştığımız ve birinci sınıftan itibaren mühendislik,
dil atölyesi gibi atölyelerde binlerce defa denediği bazı süreçleri lisede devamı olarak bu tür aktivitelerle zenginleştirmeyi
hedefliyoruz. Bir çocuğun muhakkak suretle sanatla ve sporla ilgilenmesi lazım. Sanatın ince ayarından geçmeyen bir
çocuğun şahsiyetinin oluşması gerçekten zor oluyor. Odalarına kapanan çocuklarımız için hayatın başka beklentileri var.
Çocuk topluma hizmet etmiyorsa, yaşlılarla ilgilenmiyorsa, onlara hürmet etmiyorsa, hayvanlara ilişkin birtakım hizmet
faaliyetleri yürütmüyorsa, yoldan geçen birinin ayağına değebilecek bir taşı ortadan kaldırmıyorsa o zaman çocuğun
toplumla alakasını ve şahsiyetinin oluşmasını güçleştirmiş oluyoruz. Bir çocuğun fiziksel aktivite yapmaması hâlinde normal
kişilik gelişiminin de sekteye uğraması söz konusu. Bu yüzden bir lise öğrencisinin bu faaliyetlerin tümüyle karşılaşmasını
çok önemsiyoruz. “ diye konuştu.
Maarif Davamız
Millî Eğitim Bakanı Selçuk, kariyer yönetiminde tasarım beceri atölyelerindeki deneylerin çok önemli bir yeri olacağını
vurguladı. Tasarım beceri atölyeleri aracılığıyla öğrencilerin yeteneklerine uygun meslekler ve alanlar seçeceğini söyleyen
Selçuk, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Eğitimle ilgili beklentiler hemen birkaç ayda değişsin isteniyor. Nurettin Topçu’nun
tabiriyle 300 yıllık bir maarif davamız var. Dolayısıyla neden eğitim sistemi değişiyor, değişince de neden değişiyor
sorularıyla muhatap oluyoruz. Önemli olan değiştirmek değil, ne yaptığını bilmek. Bizim 2023 Eğitim Vizyonuyla yapmaya
çalıştığımız şey bütüncül bir fotoğraf vermek. Her adımı stratejik olarak atıyoruz. Bu bizi güçlendiriyor. Bunun için biraz
zamana ihtiyacımız var. 3 yıllık bir takvim yayımladık. ‘Şu ay, şu yıl şunları yapacağız.’ dedik ve ayrıntılı olarak açıkladık.
‘Hemen niye yapılmıyor?’ diye soruluyor. Toplum istese de yapmayız. Çünkü öğretmen eğitimine yatırım yapmadan bir
sistem değiştirilmesi doğru değildir. İçerik için yeterince hazırlık yapılmadan değişiklik yapılması doğru değildir. Her şeyin
bir zamanı ve zemini var. Bu değişim için birtakım temel kavramlara da ihtiyacımız var.”
Selçuk, “gömleğin ilk düğmesi” olarak tanımlanabilecek “bilgiyle ilişkideki problem”in bir sorun olduğunu kaydederek,
şunları dile getirdi: “Bu yüzden çocukların sistem kavramıyla ilgilenmesini çok önemsiyoruz. Sistem kavramı çocuğun
hadiselere ve eşyalara bir bütün olarak bakmasını kolaylaştıracak bir şey. Örneğin bir küçük çocuk için inekten söz ettiğimizde
‘İnek de bir sistemdir.’ diyebilmeliyiz. Kuyruğunu arkadan öne alırsanız bu sistem bozulur. Niçin, şundan dolayı, şundan
dolayı… Çocuğun etrafında gördüğü her şeyin aslında bir sistemle ilişkili olduğunu kavraması lazım… Eğer bu sistemin
kesitlerini ayrık bir biçimde anlamsız olarak verirsek o bu parçayı ezberlemekle yetiniyor.”
AR-GE B LTENİ ’19 35