Page 18 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 18

16        YEDİTEPE YEDİ RENK




            Sosyal İlgi                                 değildir. Bu makale çerçevesinde genel
                                                        bir bakış açısı içinde çocuk eğitiminde
            Adler’in çocuk eğitiminde üzerinde dur-
            duğu bir diğer konu; çocuklarımızda sos-    kurallar ve sınır koyma vurgulanmıştır.
            yal ilgiyi geliştirmektir. Bunu yapabildiği-  Sonuç olarak Adleryan kuram; gelişim
            miz ölçüde çocukta kurallara karşı çıkma    odaklı,  fenomenolojik,  hedef  yönelimli,
            ve sınır ihlali gibi durumların ortaya çık-  bütüncül,  sosyal  bağlamı  değerlendiren,
            ma olasılığının azalacağını savunur.        sosyal eşitlik ve adalete inanan ve bireyin
                                                        sosyal sorumluluklarını ruh sağlığının te-
            Adler’e göre sosyal ilgi, doğumla beraber
            getirilen bir şeydir. Yani herkes belli bir   meli olarak gören, iyimser bir bakış açısı-
            miktarda sosyal ilgiye sahiptir ve bireyin   na sahip bir kuramdır. Adleryan kuram,
            sosyalliği de buradan gelmektedir. Fakat    doğası gereği bireyin güçlü yanlarına,
            doğuştan getirilen her şey gibi sosyal ilgi   kaynaklarına, işine yarayan becerilerine,
            de kendiliğinden ortaya çıkmaz ve geliş-    hedeflerine ve yeteneklerine odaklanarak
            mez. Sosyal ilgi iyilik, saygı ve başkaları-  çok kültürlülüğü ve sosyal adaleti vurgu-
            nı koşulsuz kabul etmeyle ifade edilir ve   lar.
            empati, dostluk, insan sevgisi ve sempa-    Adleryan kuramın önleyici ruh sağlığı hiz-
            tiyi içerir. Genel olarak sosyal ilgi; bireyin   metlerine yaptığı vurgu, temelleri Adler
            içinde bulunduğu gruba ve topluma ait       tarafından atılan, günümüzde son derece
            olması, sadece  kendinin değil,  başkala-   güçlü ve yaygın bir şekilde devam eden
            rının  da gelişim  ve  iyilik  hâllerini  dikka-  ebeveyn, öğretmen eğitim programları
            te  alarak  katkıda bulunma isteği olarak   ve çocuk danışma merkezleriyle kendini
            tanımlanabilir. Sosyal ilgiyi ruh sağlığının,     göstermektedir. Zamana direnebilmiş,
            uyumun ve genel baş edebilme becerile-      uluslararası alanda yaygınlıkla çalışılan
            rinin merkezine koyan Adler’in zamanının    ve kullanılan kapsamlı bir kuram olarak
            ilerisinde bir öngörü gösterdiği söylene-   Adleryan kuram, diğer pek çok kurama
            bilir. Buna göre çocuk eğitiminde sosyal    önderlik ettiği gibi, güncelliğini koruyan
            ilginin gerçekleşmesi ve gelişmesi için     tutarlı ve zamansız bir yaklaşımdır.
            rehberlik edilip bireyin eğitilmesi gerekir.
            Sosyal ilginin gelişmesi için gerekli olan
            sosyal çevre ilk aşamada ailedir ve bebe-
            ğe en yakın olan kişi ise annedir. Dolayı-
            sıyla ilk temas anneyle başlar ve annenin
            görevi iki aşamalıdır:                         KAYNAKÇA

            1.  Sosyal ilginin oluşturulmasında çocu-   1.  Atalay, H. (2023) Nöropsikanaliz. Okuyan
               ğu cesaretlendirmek ve desteklemek,         Us Yayınları, İstanbul.

            2. Çocuğun anneyle geliştirdiği sosyal il-  2.  Wallace, E. R. (2023). Dinamik Psikiyatri-
                                                           kuramı ve uygulaması- (çev. H. Atalay)
               giyi diğer insanlarla da geliştirebilmesi-  5.baskı, Okuyan Us Yayınları, İstanbul.
               ne yardımcı olmak.
                                                        3.  Adler, A. (1985).  Yaşamın Anlam ve Amacı
            Burada vurgulanan konular öncelikle            (Çev. K. Şipal). Ankara: Say Yayınları
            ailede anne babanın, daha sonra da öğ-      4.  Adler, A. (2009). Bireysel Psikoloji, ( Çev. A.
            retmenlerin üzerinde durup uygulaması          Kılıçlıoğlu). Ankara: Say Yayınları.
            gerekli hususlardır. Çünkü çocuk eğiti-     5.  Corey, G. (20028). Psikolojik Danışma
            minde tutarlılık ve süreklilik esastır.        Kuram ve Uygulamaları (çev. Tuncay
            Sonuç                                          Ergene), Ankara: Mentis Yayınları.
                                                        6.  Samaroo, J. (2022) Understanding The
            Adleryan kuramın çocuk eğitimindeki            Basic Principles Of Classical Adlerian
            yeri ve önemi burada anlatılanlarla sınırlı    Psychology, (Oct. 5, 2022).



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23