Page 18 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 18
16 YEDİTEPE YEDİ RENK
Sosyal İlgi değildir. Bu makale çerçevesinde genel
bir bakış açısı içinde çocuk eğitiminde
Adler’in çocuk eğitiminde üzerinde dur-
duğu bir diğer konu; çocuklarımızda sos- kurallar ve sınır koyma vurgulanmıştır.
yal ilgiyi geliştirmektir. Bunu yapabildiği- Sonuç olarak Adleryan kuram; gelişim
miz ölçüde çocukta kurallara karşı çıkma odaklı, fenomenolojik, hedef yönelimli,
ve sınır ihlali gibi durumların ortaya çık- bütüncül, sosyal bağlamı değerlendiren,
ma olasılığının azalacağını savunur. sosyal eşitlik ve adalete inanan ve bireyin
sosyal sorumluluklarını ruh sağlığının te-
Adler’e göre sosyal ilgi, doğumla beraber
getirilen bir şeydir. Yani herkes belli bir meli olarak gören, iyimser bir bakış açısı-
miktarda sosyal ilgiye sahiptir ve bireyin na sahip bir kuramdır. Adleryan kuram,
sosyalliği de buradan gelmektedir. Fakat doğası gereği bireyin güçlü yanlarına,
doğuştan getirilen her şey gibi sosyal ilgi kaynaklarına, işine yarayan becerilerine,
de kendiliğinden ortaya çıkmaz ve geliş- hedeflerine ve yeteneklerine odaklanarak
mez. Sosyal ilgi iyilik, saygı ve başkaları- çok kültürlülüğü ve sosyal adaleti vurgu-
nı koşulsuz kabul etmeyle ifade edilir ve lar.
empati, dostluk, insan sevgisi ve sempa- Adleryan kuramın önleyici ruh sağlığı hiz-
tiyi içerir. Genel olarak sosyal ilgi; bireyin metlerine yaptığı vurgu, temelleri Adler
içinde bulunduğu gruba ve topluma ait tarafından atılan, günümüzde son derece
olması, sadece kendinin değil, başkala- güçlü ve yaygın bir şekilde devam eden
rının da gelişim ve iyilik hâllerini dikka- ebeveyn, öğretmen eğitim programları
te alarak katkıda bulunma isteği olarak ve çocuk danışma merkezleriyle kendini
tanımlanabilir. Sosyal ilgiyi ruh sağlığının, göstermektedir. Zamana direnebilmiş,
uyumun ve genel baş edebilme becerile- uluslararası alanda yaygınlıkla çalışılan
rinin merkezine koyan Adler’in zamanının ve kullanılan kapsamlı bir kuram olarak
ilerisinde bir öngörü gösterdiği söylene- Adleryan kuram, diğer pek çok kurama
bilir. Buna göre çocuk eğitiminde sosyal önderlik ettiği gibi, güncelliğini koruyan
ilginin gerçekleşmesi ve gelişmesi için tutarlı ve zamansız bir yaklaşımdır.
rehberlik edilip bireyin eğitilmesi gerekir.
Sosyal ilginin gelişmesi için gerekli olan
sosyal çevre ilk aşamada ailedir ve bebe-
ğe en yakın olan kişi ise annedir. Dolayı-
sıyla ilk temas anneyle başlar ve annenin
görevi iki aşamalıdır: KAYNAKÇA
1. Sosyal ilginin oluşturulmasında çocu- 1. Atalay, H. (2023) Nöropsikanaliz. Okuyan
ğu cesaretlendirmek ve desteklemek, Us Yayınları, İstanbul.
2. Çocuğun anneyle geliştirdiği sosyal il- 2. Wallace, E. R. (2023). Dinamik Psikiyatri-
kuramı ve uygulaması- (çev. H. Atalay)
giyi diğer insanlarla da geliştirebilmesi- 5.baskı, Okuyan Us Yayınları, İstanbul.
ne yardımcı olmak.
3. Adler, A. (1985). Yaşamın Anlam ve Amacı
Burada vurgulanan konular öncelikle (Çev. K. Şipal). Ankara: Say Yayınları
ailede anne babanın, daha sonra da öğ- 4. Adler, A. (2009). Bireysel Psikoloji, ( Çev. A.
retmenlerin üzerinde durup uygulaması Kılıçlıoğlu). Ankara: Say Yayınları.
gerekli hususlardır. Çünkü çocuk eğiti- 5. Corey, G. (20028). Psikolojik Danışma
minde tutarlılık ve süreklilik esastır. Kuram ve Uygulamaları (çev. Tuncay
Sonuç Ergene), Ankara: Mentis Yayınları.
6. Samaroo, J. (2022) Understanding The
Adleryan kuramın çocuk eğitimindeki Basic Principles Of Classical Adlerian
yeri ve önemi burada anlatılanlarla sınırlı Psychology, (Oct. 5, 2022).
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇