Page 13 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 13
YEDİTEPE YEDİ RENK 11
Hasan Bacanlı’nın üniversitede danış- deli, özerklik desteği, ihtiyaç doyumu ve
manlığını üstlendiği tezler sağlam bi- iyi olma.
reyden topluma erişme hattında ilerler. Hasan Bacanlı, psikoloji ile akademik dü-
Bunların konularını şöyle sıralayabiliriz: zeyde ilgilenirken gündelik hayatta olup
Öğretmenlerin negativizmi ile okul mü- bitenleri de ihmal etmemeye çalışır zira
dürlerinin değişime direnişi, eyleyici- buradaki boşluğun kişisel gelişim uz-
lik-toplulukçuluk envanterinin Türkçeye manları tarafından doldurulduğunun far-
uyarlanması, değer bilinçlendirme yakla- kındadır. Dahası her gün karmaşıklaşan
şımına dayalı değer eğitimi uygulaması, bilgi ve yaşam pratiklerinin beraberinde
ahlaki kayıtsızlığı azaltmaya yönelik bir getirdiği problemleri/riskleri ihmal et-
eğitim programı geliştirilmesi ve etkililiği, mez. Bacanlı, Millî Eğitimin Bakanlığının
pozitif psikoloji uygulaması, benlik yapı- 2010’lu yıllarda hassasiyetle üzerinde dur-
ları, başa çıkma stratejileri, yaşam doyu- duğu “değerler eğitimi”nin mahiyeti üze-
mu, başarı hedef yönelimi, benlik saygısı rinde yoğunlaşır. Kavramı “değerler eğiti-
ve akademik başarı, Piaget’ye göre göreli mi” şeklinde değil değer eğitimi şeklinde
kavramların kazanılması, algılanan aka- ifade etmenin daha doğru olduğunu be-
demik yeterlik ve algılanan özerklik des- lirtir. Değer eğitiminin ailede başlayan bir
teği, umut, mesleki seçim hedefleri, ebe- süreç olduğunu dile getirirken öncelikle
veyn katılım algısı, öğrenilmiş iyimserlik aile üzerinde durma ihtiyacı hisseder. Ba-
eğitim programı, öznel iyi oluşa dayalı canlı’nın genelde sosyolojik ve ekonomik
mizah tarzları, psikolojik dayanıklılık mo- açıdan tanımlanan aile özelinde psikolo-
jik bağlara vurgu yapmasıyla farklılaştığı-
nın altını çizmek gerekir.
Hâsılı akademik çalışma sahasını “ben-
lik ve kişilik üzerindeki sosyal ve kültürel
etkiler” olarak tanımlayan Hasan Bacanlı
eğitim ve psikoloji münasebetini Türki-
ye’den hareketle düşünmek için mutlaka
okunması ve tartışılması gereken bir en-
telektüeldir. Her eserin yayımlandıktan
sonra okurlarıyla beraber ister yapıbo-
zumcu isterse geribildirimlerle geliştiril-
mesi anlamında olsun yeniden yazıldığını
bilenlerin Bacanlı külliyatını göz ardı et-
memeleri şarttır.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇