Page 13 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 13

YEDİTEPE YEDİ RENK           11




               Hasan Bacanlı’nın üniversitede danış-       deli, özerklik desteği, ihtiyaç doyumu ve
               manlığını üstlendiği tezler sağlam bi-      iyi olma.
               reyden topluma erişme hattında ilerler.     Hasan Bacanlı, psikoloji ile akademik dü-
               Bunların  konularını  şöyle  sıralayabiliriz:   zeyde ilgilenirken gündelik hayatta olup
               Öğretmenlerin negativizmi ile okul mü-      bitenleri de ihmal etmemeye çalışır zira
               dürlerinin değişime direnişi, eyleyici-     buradaki boşluğun kişisel gelişim uz-
               lik-toplulukçuluk envanterinin Türkçeye     manları tarafından doldurulduğunun far-
               uyarlanması, değer bilinçlendirme yakla-    kındadır. Dahası  her gün  karmaşıklaşan
               şımına dayalı değer eğitimi uygulaması,     bilgi ve yaşam  pratiklerinin  beraberinde
               ahlaki kayıtsızlığı azaltmaya yönelik bir   getirdiği problemleri/riskleri ihmal et-
               eğitim programı geliştirilmesi ve etkililiği,   mez. Bacanlı, Millî Eğitimin Bakanlığının
               pozitif psikoloji uygulaması, benlik yapı-  2010’lu yıllarda hassasiyetle üzerinde dur-
               ları,  başa  çıkma  stratejileri,  yaşam  doyu-  duğu “değerler eğitimi”nin mahiyeti üze-
               mu, başarı hedef yönelimi, benlik saygısı   rinde yoğunlaşır. Kavramı “değerler eğiti-
               ve akademik başarı, Piaget’ye göre göreli   mi” şeklinde değil değer eğitimi şeklinde
               kavramların kazanılması, algılanan aka-     ifade etmenin daha doğru olduğunu be-
               demik yeterlik ve algılanan özerklik des-   lirtir. Değer eğitiminin ailede başlayan bir
               teği,  umut, mesleki seçim hedefleri, ebe-  süreç olduğunu dile getirirken öncelikle
               veyn katılım algısı, öğrenilmiş iyimserlik   aile üzerinde durma ihtiyacı hisseder. Ba-
               eğitim  programı,  öznel  iyi  oluşa  dayalı   canlı’nın genelde sosyolojik ve ekonomik
               mizah tarzları, psikolojik dayanıklılık mo-  açıdan tanımlanan aile özelinde psikolo-
                                                           jik bağlara vurgu yapmasıyla farklılaştığı-
                                                           nın altını çizmek gerekir.

                                                           Hâsılı akademik  çalışma sahasını  “ben-
                                                           lik ve kişilik üzerindeki sosyal ve kültürel
                                                           etkiler” olarak tanımlayan Hasan Bacanlı
                                                           eğitim ve psikoloji münasebetini Türki-
                                                           ye’den hareketle düşünmek için mutlaka
                                                           okunması ve tartışılması gereken bir en-
                                                           telektüeldir.  Her  eserin  yayımlandıktan
                                                           sonra okurlarıyla beraber ister yapıbo-
                                                           zumcu isterse geribildirimlerle geliştiril-
                                                           mesi anlamında olsun yeniden yazıldığını
                                                           bilenlerin Bacanlı külliyatını göz ardı et-
                                                           memeleri şarttır.


























                                                                        Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18