Page 16 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 16

14        YEDİTEPE YEDİ RENK




            üzerine temellendirdiğini belirtmektedir.   duğu üzere, doğuştan bir hak olarak gö-
            Farklı kaynaklarda aşağılık  kompleksi ya   rür. Çevresinin ilgi odağı olmadığı durum-
            da aşağılık duygusu olarak da karşımıza     ları kendisine yapılmış bir haksızlık olarak
            çıkmakta olan yetersizlik duygusu, belir-   algılama eğilimindedir ve aynı zamanda
            li bir ölçüde her bireyde bulunmaktadır.    dışlanmış, terkedilmiş gibi hisseder. Hep
            Yetersizlik  duygusu aslında patolojik bir   alacak gibi yaşadığından vermeyi hiç öğ-
            nitelik, bir zayıflık ya da anormallik değil   renememiştir. Başkaları tarafından her
            tersine yaratıcılığın kökenidir. Yetersizlik   konuda hizmetine koşulduğundan ba-
            duygusuyla üstünlük sağlayarak başa         ğımsızlığını elden çıkarmıştır (3).
            çıkmak için gösterilen çaba ve mükem-       Yaşamın anlamlandırılmasında hataya yol
            mellik doğuştandır. Yetersizlik duygusu     açan ve yetersizlik duygusunun kaynağını
            sayesinde başarıyı yakalamak için mo-       oluşturan üçüncü yaşantı çocuğun ihmal
            tive oluruz. Yetersizlik duygusuyla başa    edilmesidir. İhmal edilen çocuklar sevgi
            çıkmak amacıyla kendimize yön verir ve      ve toplumsallığın ne olduğunu öğrene-
            daha yüksek gelişim düzeyleri için çaba-    mezler. Yaşamın sorunlarıyla karşılaştık-
            larız. Yani yaşamın amacının saptanma-      larında  bu  çocuklar  doğal  olarak  diğer
            sında,  yaşamın  biçimlendirilmesinde  ve   insanların yardımı ve iyi niyetiyle bunların
            kişinin amacını en iyi şekilde anlayabil-   üstesinden gelmelerini sağlayacak kendi
            memizde yetersizlik duygusu önemli rol      güçlerini küçümserler. Bir kez toplumun
            oynamakta ve bireysel gelişimde önemli      kendilerine soğuk davrandıklarını hisset-
            bir yer tutmaktadır.                        mişlerdir ve hep bu soğukluğu beklerler.
            Adler,  yetersizlik  duygusunun  kaynağı    Başkalarına yararı dokunacak eylemlerle
            olarak üç yaşantıya vurgu yapmaktadır:      onların sevgi ve saygısını kazanabilecek-
                                                        lerine ihtimal vermezler. Dolayısıyla da
            1.  Çocuğunn yetersiz organlarla doğması,
                                                        diğerlerine hep kuşkuyla bakarlar. Bir
            2. Çocuğun şımartılması,                    annenin ilk görevi, belli birine tamamen

            3. Çocuğun ihmal edilmesidir.               güvenebileceğini çocukta uyandırmak,
                                                        daha sonra da bu güvenin giderek derin-
            Organlarının gelişmemiş olması, ba-         leşmesini ve tüm çevrenin güvenini kap-
            ğımsızlıktan yoksun olması, daha güçlü      sam alanına almasını sağlamak olacaktır.
            kişilere bağımlılık gereksinimi  ve baş-
            kalarına bağımlı olmanın acı vericiliği so-  Doğal ve Mantıklı Sonuçlar
            nucu çocuk, tüm gelişme dönemlerinde        Çocuk eğitiminde Adler’in en önemli ku-
            ebeveynleriyle ve yaşam boyunca dün-        ralı; çocuğun yaptığı davranışların sonu-
            yayla olan ilişkilerinde yetersizlik duygu-  cunda ortaya çıkan durumları görmesine
            sunu yaşamaktadır. Çocuk erken yaşta        ve kabul etmesine izin vermektir. Böylece
            üstünlük ve güç için çabalamanın ağırlığı   çocuk, kendi davranış ve seçimlerinin so-
            altına girer. Aynı zamanda fiziksel yeter-  rumluluğunu almış olur. Bu noktada do-
            sizlik, çeşitli hastalıklar veya herhangi bir   ğal sonuç bir olayın olmasına izin vermek
            nedenden dolayı güçsüz kalan çocuklar       ve ortaya çıkan durumu kabul etmek an-
            yaşamı  hatalı  şekilde  anlamlandırmaya    lamına gelmektedir. Çevremizde de belki
            eğilimlidirler (4).                         şahit olmuşuzdur. Bir durumda sonuçla

            Çocuğun  şımartılması,  yaşamın  anlam-     ilgili olumsuz durumları hayal edip onla-
            landırılmasında hataya yol açan ve yeter-   rın ortaya çıkmasını engellemeye çalışırız.
            sizlik  duygusunun  yaşanmasına  sebep      Bu durum ise işin doğallığını bozmakta-
            olan ikinci kaynak olarak görülmektedir.    dır (6).
            Şımartılan çocuk, karşılığında hiçbir çaba   Doğal sonuçlara örnek; kışın dışarı çıkar-
            harcamadan isteklerine erişmeyi, alışık ol-  ken eldiven giymeyi reddeden çocuğa,



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21