Page 16 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 16
14 YEDİTEPE YEDİ RENK
üzerine temellendirdiğini belirtmektedir. duğu üzere, doğuştan bir hak olarak gö-
Farklı kaynaklarda aşağılık kompleksi ya rür. Çevresinin ilgi odağı olmadığı durum-
da aşağılık duygusu olarak da karşımıza ları kendisine yapılmış bir haksızlık olarak
çıkmakta olan yetersizlik duygusu, belir- algılama eğilimindedir ve aynı zamanda
li bir ölçüde her bireyde bulunmaktadır. dışlanmış, terkedilmiş gibi hisseder. Hep
Yetersizlik duygusu aslında patolojik bir alacak gibi yaşadığından vermeyi hiç öğ-
nitelik, bir zayıflık ya da anormallik değil renememiştir. Başkaları tarafından her
tersine yaratıcılığın kökenidir. Yetersizlik konuda hizmetine koşulduğundan ba-
duygusuyla üstünlük sağlayarak başa ğımsızlığını elden çıkarmıştır (3).
çıkmak için gösterilen çaba ve mükem- Yaşamın anlamlandırılmasında hataya yol
mellik doğuştandır. Yetersizlik duygusu açan ve yetersizlik duygusunun kaynağını
sayesinde başarıyı yakalamak için mo- oluşturan üçüncü yaşantı çocuğun ihmal
tive oluruz. Yetersizlik duygusuyla başa edilmesidir. İhmal edilen çocuklar sevgi
çıkmak amacıyla kendimize yön verir ve ve toplumsallığın ne olduğunu öğrene-
daha yüksek gelişim düzeyleri için çaba- mezler. Yaşamın sorunlarıyla karşılaştık-
larız. Yani yaşamın amacının saptanma- larında bu çocuklar doğal olarak diğer
sında, yaşamın biçimlendirilmesinde ve insanların yardımı ve iyi niyetiyle bunların
kişinin amacını en iyi şekilde anlayabil- üstesinden gelmelerini sağlayacak kendi
memizde yetersizlik duygusu önemli rol güçlerini küçümserler. Bir kez toplumun
oynamakta ve bireysel gelişimde önemli kendilerine soğuk davrandıklarını hisset-
bir yer tutmaktadır. mişlerdir ve hep bu soğukluğu beklerler.
Adler, yetersizlik duygusunun kaynağı Başkalarına yararı dokunacak eylemlerle
olarak üç yaşantıya vurgu yapmaktadır: onların sevgi ve saygısını kazanabilecek-
lerine ihtimal vermezler. Dolayısıyla da
1. Çocuğunn yetersiz organlarla doğması,
diğerlerine hep kuşkuyla bakarlar. Bir
2. Çocuğun şımartılması, annenin ilk görevi, belli birine tamamen
3. Çocuğun ihmal edilmesidir. güvenebileceğini çocukta uyandırmak,
daha sonra da bu güvenin giderek derin-
Organlarının gelişmemiş olması, ba- leşmesini ve tüm çevrenin güvenini kap-
ğımsızlıktan yoksun olması, daha güçlü sam alanına almasını sağlamak olacaktır.
kişilere bağımlılık gereksinimi ve baş-
kalarına bağımlı olmanın acı vericiliği so- Doğal ve Mantıklı Sonuçlar
nucu çocuk, tüm gelişme dönemlerinde Çocuk eğitiminde Adler’in en önemli ku-
ebeveynleriyle ve yaşam boyunca dün- ralı; çocuğun yaptığı davranışların sonu-
yayla olan ilişkilerinde yetersizlik duygu- cunda ortaya çıkan durumları görmesine
sunu yaşamaktadır. Çocuk erken yaşta ve kabul etmesine izin vermektir. Böylece
üstünlük ve güç için çabalamanın ağırlığı çocuk, kendi davranış ve seçimlerinin so-
altına girer. Aynı zamanda fiziksel yeter- rumluluğunu almış olur. Bu noktada do-
sizlik, çeşitli hastalıklar veya herhangi bir ğal sonuç bir olayın olmasına izin vermek
nedenden dolayı güçsüz kalan çocuklar ve ortaya çıkan durumu kabul etmek an-
yaşamı hatalı şekilde anlamlandırmaya lamına gelmektedir. Çevremizde de belki
eğilimlidirler (4). şahit olmuşuzdur. Bir durumda sonuçla
Çocuğun şımartılması, yaşamın anlam- ilgili olumsuz durumları hayal edip onla-
landırılmasında hataya yol açan ve yeter- rın ortaya çıkmasını engellemeye çalışırız.
sizlik duygusunun yaşanmasına sebep Bu durum ise işin doğallığını bozmakta-
olan ikinci kaynak olarak görülmektedir. dır (6).
Şımartılan çocuk, karşılığında hiçbir çaba Doğal sonuçlara örnek; kışın dışarı çıkar-
harcamadan isteklerine erişmeyi, alışık ol- ken eldiven giymeyi reddeden çocuğa,
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇