Page 14 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 14
12 YEDİTEPE YEDİ RENK
Prof. Dr. Binnur YEŞİLYAPRAK
MAKALE Ankara Üniversitesi
ÇOCUK EĞİTİMİNDE
ADLERYAN YAKLAŞIM:
KURALLAR VE SINIR KOYMA
Giriş dikkat çeken Adler, onları eğitmenin ge-
rekli olduğunu kabul ederek “önleyici ruh
“Gökyüzü gibi bir şey bu çocukluk, hiçbir
yere gitmiyor” (Edip Cansever) sağlığı” hizmetlerinin önemini gösterdi.
Çocuk rehberliği klinikleri kurdu ve öğ-
Derinlik Psikolojisi kuramcılarına göre retmenleri eğitecek programlar geliştirdi.
(Freud, Adler, Jung) çocukluk; kişiliğin Böylece çocukların nasıl bakılıp yetiştiri-
gelişiminde temel belirleyici olan yapı leceği konusunda asıl ele alınması gere-
taşlarının döşendiği dönemdir. Çocukluk; kenin yetişkinlerin tutumları olduğuna
aynı zamanda henüz işlenmemiş, bazen dikkat çekerek çocuk eğitimine önemli
yasaklı olan bilinçdışı alandır. Çocukluğa etkiler yaptı.
dönmek, bir yetişkin olarak sahip oldu-
ğumuz birçok tutumun neden ve nasıl Alfred Adler Kimdir?
oluştuğunu anlamamıza yardımcı olur Alfred Adler, 7 Şubat 1870 yılında
ve gömülü olan bilinçsizliği, bilince doğ- Rudolfsheim-Fünfhaus, Viyana, Avustur-
ru kaydırır. Böylece geçmişi inceleyerek ya’da dünyaya geldi. Ses tellerinde mey-
“şimdi”yi daha iyi anlarız ve “gelecek” için dana gelen problemlerden kaynaklı ke-
yeni bakış açıları oluşur.
kemelik yaşamasıyla birlikte, raşitizm
Epiktetos (MS 50-130) “İnsanın anavatanı problemi yaşamış ve henüz beş yaşında
çocukluğudur.” demiş. zatürreye yakalanmıştır. 1895 yılında Vi-
O hâlde çocukluğunu “sağlıklı” bir şekil- yana Üniversitesi Tıp Okulundan doktor
de yaşayamamış, bu dönemde temel ih- olarak mezun oldu. Göz alanında uzman-
tiyaçları karşılanmamış bir çocuk, ömür laştıktan sonra genel tıp üzerinde çalıştı
boyu gurbette yaşar. Çünkü doyurul- ve ardından psikiyatriyle ilgilendi. Pratis-
mayan temel ihtiyaçlar ve bastırılan er- yen hekim olarak çalıştığı ilk doktorluk
ken yaşantılar bizim yakamızı bırakmaz! yıllarından başlayarak hastayı çevresiyle
Nöropsikanaliz alanında yapılan güncel ilişkileri içerisinde ele almak gerektiğini
araştırmalar, derinlik psikologlarının yüz vurguladı ve bireyle ilgili sorunlara yöne-
yıl önce ileri sürdüğü varsayımların ge- lik insancıl, bütünsel ve organik bir yakla-
çerliği konusunda bilimsel kanıtlar ortaya şım geliştirdi (3, 4).
koymaktadır (1, 2). Alfred Adler, 1902 yılında Sigmund Freud
Çocuğun gelişiminde öncelikle anne ile tanıştı, öğrencisi oldu ve birlikte Ad-
baba tutumlarının, sonra da erken yaş- ler’in başkanlığında Viyana Psikanaliz
larda öğretmen yaklaşımının önemine Topluluğu’nu kurdular. Bir süre sonra
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇