Page 14 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 14

12        YEDİTEPE YEDİ RENK




                                                        Prof. Dr. Binnur YEŞİLYAPRAK
               MAKALE                                   Ankara Üniversitesi






            ÇOCUK EĞİTİMİNDE


            ADLERYAN YAKLAŞIM:

            KURALLAR VE SINIR KOYMA






            Giriş                                       dikkat çeken Adler, onları eğitmenin ge-
                                                        rekli olduğunu kabul ederek “önleyici ruh
            “Gökyüzü gibi bir şey bu çocukluk, hiçbir
            yere gitmiyor” (Edip Cansever)              sağlığı” hizmetlerinin önemini gösterdi.
                                                        Çocuk rehberliği klinikleri kurdu ve öğ-
            Derinlik Psikolojisi kuramcılarına göre     retmenleri eğitecek programlar geliştirdi.
            (Freud, Adler, Jung) çocukluk; kişiliğin    Böylece çocukların nasıl bakılıp yetiştiri-
            gelişiminde temel belirleyici  olan yapı    leceği konusunda asıl ele alınması gere-
            taşlarının döşendiği dönemdir. Çocukluk;    kenin yetişkinlerin tutumları olduğuna
            aynı zamanda henüz işlenmemiş, bazen        dikkat çekerek çocuk eğitimine önemli
            yasaklı olan bilinçdışı alandır. Çocukluğa   etkiler yaptı.
            dönmek, bir yetişkin olarak sahip oldu-
            ğumuz birçok tutumun neden ve nasıl         Alfred Adler Kimdir?
            oluştuğunu anlamamıza yardımcı olur         Alfred Adler, 7 Şubat 1870 yılında
            ve gömülü olan bilinçsizliği, bilince doğ-  Rudolfsheim-Fünfhaus, Viyana, Avustur-
            ru kaydırır. Böylece geçmişi  inceleyerek   ya’da dünyaya geldi.  Ses tellerinde mey-
            “şimdi”yi daha iyi anlarız ve “gelecek” için   dana gelen problemlerden kaynaklı ke-
            yeni bakış açıları oluşur.
                                                        kemelik  yaşamasıyla  birlikte,  raşitizm
            Epiktetos (MS 50-130) “İnsanın anavatanı    problemi yaşamış ve henüz beş yaşında
            çocukluğudur.” demiş.                       zatürreye yakalanmıştır. 1895 yılında Vi-
            O hâlde çocukluğunu “sağlıklı” bir şekil-   yana Üniversitesi Tıp Okulundan doktor
            de yaşayamamış, bu dönemde temel ih-        olarak mezun oldu. Göz alanında uzman-
            tiyaçları karşılanmamış bir çocuk, ömür     laştıktan sonra genel tıp üzerinde çalıştı
            boyu gurbette yaşar. Çünkü  doyurul-        ve ardından psikiyatriyle ilgilendi. Pratis-
            mayan  temel  ihtiyaçlar  ve  bastırılan  er-  yen hekim olarak çalıştığı ilk doktorluk
            ken yaşantılar bizim yakamızı bırakmaz!     yıllarından başlayarak hastayı çevresiyle
            Nöropsikanaliz alanında yapılan güncel      ilişkileri içerisinde ele almak gerektiğini
            araştırmalar, derinlik psikologlarının yüz   vurguladı ve bireyle ilgili sorunlara yöne-
            yıl önce ileri sürdüğü varsayımların ge-    lik insancıl, bütünsel ve organik bir yakla-
            çerliği konusunda bilimsel kanıtlar ortaya   şım geliştirdi (3, 4).
            koymaktadır (1, 2).                         Alfred Adler, 1902 yılında Sigmund Freud
            Çocuğun gelişiminde öncelikle anne          ile tanıştı, öğrencisi oldu ve birlikte Ad-
            baba tutumlarının, sonra da erken yaş-      ler’in başkanlığında Viyana Psikanaliz
            larda öğretmen yaklaşımının önemine         Topluluğu’nu kurdular. Bir süre sonra



               Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19