Page 12 - YEDİ TEPE YEDİ RENK
P. 12
10 YEDİTEPE YEDİ RENK
mış bir kitaptan yola çıktığımızda hem ki yararlanalım ama bu topluma uyarla-
kendi toplumsal dinamiklerimizin yok sa- yarak kullanalım. Bu toplumdaki insanla-
yılmasına hem de onlara uygun olmadı- ra ‘Amerikalı’ muamelesi yapmayı doğru
ğı için pratikte yanlış sonuçlara ulaşılması bulmuyorum. Ne yapılabileceğini bilme-
kaçınılmazdır. yen ve bunu dert edinmeyen insanlar ya
Toplulukçu ve Bireyci Kültürlerin Farkı nereye varacağı belli olmayan ‘farkındalık’
çalışmaları yaparlar ya da yabancı kaynak-
Bu çerçevede denilebilir ki Hasan Bacan- lardan aktarma yaparak bir şeyler yapmış
lı eğitimle alakalı gelişmeleri akademik gibi görünmeye çalışırlar. Acı ama gerçek:
tecrübesi zaviyesinden kültürel farklılıkla- Ne yapacağımızı bilmiyoruz, bu yüzden
rı nazarıitibara alarak anlamaya çalışmış- ne yaptığımızın farkında değiliz.” Ayrıca
tır. Toplulukçu kültürlerdeki değer eğitimi belirtmemiz gerekir ki Bacanlı sosyal be-
ile bireyci kültürdekilerin birtakım esaslı ceri ve kişilerarası münasebetlerle ilgili
farklılıklar gösterdiğini anlatmıştır. Sosyal olarak hazırlanan eğitim programları ve
medyadaki bir paylaşımında okul öncesi, etkinlik kitaplarının da Amerika kaynaklı
akran eğitimi ve özel eğitim alanındaki olmasını eleştirmektedir. Çünkü ona göre
yayınlardaki problemlere dikkat çeken sosyal beceri eğitiminin amacı, kültürlere
Bacanlı özetle şunları ifade etmiştir: “Ba- göre farklılıklar taşıdığı için Amerika’daki
zıları aktarmanın aktarması niteliğinde ve bir programın/etkinliğin Türkçeye çevrile-
etkinliklerin tümü yabancı kaynaklardan rek aynen uygulanması kültürü göz ardı
aynen alınmış. Yabancı kaynaklardan tabii etmektir.
Özel Eği ̇ti ̇m ve Rehberli ̇k Dergi ̇si ̇