Page 40 - Akademi Dergisi-NİSAN-2025
P. 40

mesafe  oluşturmaktadır.  İslamiyet’te   landırmaktadır. Mesela Dulkadiroğul-
                 Arap kadınları için bir iyileştirme söz   ları’nın 30 bin silahlı kadın askere sa-
                 konusu olurken Türk kadını için du-  hip olması, kadınlara dair tarih adına
                 rumu değiştirici bir unsur olmadığını   oldukça enteresan bir bilgidir.
                 söylemek  yanlış  bir  çıkarım  olmaya-
                                                    Misafir ağırlama ve zekat organizas-
                 caktır.
                                                    yonu  da  bacıların  faaliyetlerinden-
                 Osmanlı Kuruluyor, Bacılar Söz     dir.   Dokumacılık  (oyacılık,  çadır-
                                                       30
                 Alıyor                             cılık,  nakış,  dantel,  kumaş  imalatı)
                                                    bacıların  faaliyet  alanının  merkezin-
                 Osmanlı'nın  kuruluşu  konu  edinildi-
                                                    dedir.  Osmanlı  devletinin  kurulu-
                 ğinde Alperen-i Rum (Gaziyan-ı Rum),
                                                    şundaki  ilk  piyade  üniformalarının
                 Abdalan-ı Rum, Ahiyan-ı Rum’un yanı
                                                    yapımında  bacıların  rol  aldığı  ifade
                                                27
                 sıra Bacıyan-ı Rum zikredilmektedir
                                                           31
                                                    ediliyor   “Aşına,  eşine,  işine  sahip
                 Lideri Ahi Evran'ın eşi Fatma Bacıdır.
                                                    ol” düsturu ile hareket eden yapı, el
                 Bacıyan-ı Rum, işlenmiş derilerin ar-
                                                    sanatları, kumaş imali, yetim kızların
                 tık  yünlerini  değerlendirmek  üzere
                                                    himayesi,  evlendirilmesi,  ihtiyarların
                 bir araya gelen bir kadın örgütlenme-
                                                    bakımı  gibi  sosyal  işler  konusunda
                 sidir.  Kadınlar,  Ahilerle  beraber  eği-
                                                    etkindir.  Tüm  bu  faaliyetler  sadece
                 tim almak suretiyle yetişiyorlar. Daha
                                                    Müslümanlara dönük değil Hristiyan
                 açık ifadeyle erkelerle aynı şartlarda
                                                    dul  ve  yetimler  için  de  geçerlidir.
                                                                                    32
                 eğitiliyorlar.  Fatma  Bacı  kadınların
                                                    Verdikleri  eğitimle  kadınlara  meslek
                 saygı  duyduğu  bir  öğretici  olduğu
                                                    kazandıran teşkilat aynı zamanda on-
                 gibi  erkeklerin  de  hürmet  ettiği  bir
                                                                                33
                                                    lara  kimlik  de  kazandırıyordur.   Bu
                          28
                 şahsiyettir  Ahmet Yesevi’nin öğreti-
                                                    faaliyetlerindeki nitelik oldukça yük-
                 lerini, Divan-ı Hikmet'in açıklamaları-
                                                    sektir.  Mallarının  hilesiz  ve  sağlam
                 nı kadınlar arasında anlatan kadınlar
                                                    oluşu sebebiyle tercih edilen ürünleri
                 tarihte “Kırk Kadın Kızlar” adıyla bi-
                                                    piyasaya sunmaktadırlar.
                 linmektedir.  Ahmet  Yesevi  hayattay-
         MAKALE  ken  başlayan  bu  tedris  süreci  daha   Bacıların icraatlarından kadınlar adı-
                 sonrada sivil bir eğitim biçimi olarak
                                                    na  özgün  bir  ekol-okul  hareketi  ol-
                              29
                 devam  etmiştir   Bacıyan-ı  Rum,  ta-  duklarını  ve  eğitim  konusunda  insi-
     38          rihçileri,  dokumacılık  ve  örgücülük   yatif aldıklarını söyleyebiliriz. Bacılar
                 faaliyetleri dışında sınırdaki gazalara
                                                    erkeklerle eş zamanlı olarak da faali-
                 katılıyor olmaları sebebiyle heyecan-  yetlerin çerçevesinin belirginleşmeye
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  27. Aşıkpaşazade, Aşıkpaşaoğlu Tarihi’ Haz: Nihal Atsız. Devlet  Kitapları, 1970. İst. S.222
                 28. Hülya Küçük, Tasavvufta Kadın, Konya, 1997, s.7, s.394
                 29. Mustafa Kara, Tasavvuf Kültürünün Türkistan Macerasına Genel Bakış, Bursa, 2001, c.10 s.1 s.17-18
                 30. Mikail Bayram, Fatma Bacı ve Bacıyan-ı Rum Konya 1994 s.47-55
                 31. Derman Gülmez, Ortaçağda kadın örgütleri- Anadolu ve Avrupa örneği- Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler
                   Kadın Çalışmaları anabilim dalı s.55.
                 32. Yasemin Tümer Erdem, Halime Yiğit, Bacıyan-ı Rum'dan günümüze Türk Kadınının İktisadi Hayattaki Yeri,
                   İTO.2010 s.44
                 33. İbrahim Bahadır, Alevi ve sünni tekkelerinde kadın dervişler, Su Yay. İst. 2005 s.18
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45