Page 37 - Akademi Dergisi-NİSAN-2025
P. 37

pratiğinin “nasıllığı” hesaba katılarak   yapımı,  kumaş  imalatı,  yün  boya-
              onların eğiten ve eğitici olarak nasıl   ma,  baskı,  çadır  tefrişatı,  kıyafet  ve
              var oldukları ele alınacaktır.     ayakkabı  üretimi  yaparak  ekonomik
                                                                      2
                                                 hayata katılmaktadırlar.  Mesleki an-
              Bozkırda Türk Kadını
                                                 lamdaki eğitimler yaşam içinde yayı-
              Tarihi değişimler daha çok kılıç şakır-  larak  gerçekleşiyordu.  Yaz  aylarında
              tıları, zaferler yenilgiler, kuruluşlar ve   ve  açık  alanda   yapılan  rengarenk
                                                               3
              yıkılışlar üzerinden gerçekleşir. Dola-  sanat  eseri  niteliğindeki  bu  çalışma-
              yısıyla günümüze ulaşan tarih adeta   lar,  Türk  kadınlarına  dünya  çapında
              erkeklere ait bir metindir. Kadınlar bu   bir  ün  getiriyordu.   Ünlü  Kuça  Halı-
                                                                  4
              gürültü  arasında  kültürün  üretimini   larının  Türk  kadınların  eseri  olduğu
              sessizce  gerçekleştirir.  Bu  tarihlerde   Çin  kaynaklarında  da  geçmektedir. 5
              kadınlara  düşen  payı  anlamak  için                              6
                                                 Türk kadını, at binen, kılıç kuşanan ,
              bize düşen, iğne ile kuyu kazmak ve
                                                 çehiz (yumuş) ile  evlenirken  bağım-
              bu  arka  planı  yakalayabilmektir.  Bu          7              8
                                                 sız  hane  açan,   fedakar,  cesur,   tö-
              ameliyeyi Türk kadını görece de olsa
                                                 renlerde  hakanın  solunda  yer  alan
              kolaylıyor.  Kadın  ve  erkeklerin  eski
                                                 baskın  bir  karakterdir.  Zinanın  katı
              Türklerde  benzer  düzeyde  söz  sahi-                 9
                                                 kurallarla yasaklanıyor  olmasının da
              bi  oldukları  çokça  zikredilir.  Zorlu   erkekten çok kadının hukukunu koru-
              kış koşulları, sürekli düşman tehdidi
                                                 yarak kadının öneminin altını bir kez
              Türkleri  hayati  tedbirlere  ve  sımsıkı
                                                 daha  çizdiği  söylenebilir.  Kadın  tari-
              uygulanan disipline mecbur etmekte-
                                                 hi açısından önemli bir husus da tek
              dir. Türk boylarında emir ve itaat Tö-
                                                 eşliliğin hakim olmasıdır.  Neredeyse
                                                                       10
              re'nin ilk unsurudur. Sevk ve idarede-
                                                 erkeklerle  benzer  meziyetler  taşıyan
              ki başarı hayatta kalmanın da temel
                                                 kadınlar,  Bilge  Kağan  Kitabesinde
              şartıdır.  “İl  (devlet)  gider  töre  kalır”
                                                 “Sizler anam hatun, büyük annelerim
              ifadesindeki  kuralların  grup  üyeleri-
                                                 ve teyzelerim...” ibaresiyle ilk sırada
              ne öğretilme işi ilk olarak kadınların
                                                 zikrediliyor.  Bunun  gibi  Uygurlarda
                                     1
              eğitimiyle  başlamaktadır.   Böylece
                                                 da Balacuk bir duada ilk olarak anne-
              kadınlar tarih sahnesinin mutfağında                                         MAKALE
                                                 sini zikreder ve yazmalarda bulunan
              işe koyulmuş olur.
                                                 bir  başka  parça  “annem,  babam...”
              Gündelik  işler  dışında  kadınlar  pro-  şeklinde  başlar.   Bir  başka  mecliste
                                                               11
              fesyonel  anlamda  dokumacılık,  keçe   ise Cengiz Han Kumandanlarını eşine   35
              1.  Doç. Dr. Ahmet Gündüz, Tarihi Süreç İçinde Türk Toplumlarında Kadının Yeri ve Önemi
              2.  H. Namık Orkun,Eski Türk Yazıtları, TDK Yay. Ankara 1987. s.140
              3.  Nejat Diyarbekirli, Eski Türklerde Kültür ve Sanat, 'Türkler' c.III Ankara 2002 s.846
              4.  Wilhelm Radolf, Sibiryadan I, Maarif Marbaası İst.1954
              5.  Afet İnan, Tarih Boyunca Türk Kadınının hak ve görevleri, s.34 MEB       İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
              6.  Erol Güngör, 'Tarihte Türkler' Ötüken Yay. 1999. 8. basım. s.53 İst.
              7.  Ziya Gökalp,Türk Medeniyeti Tarihi,c.2 Türk Kültür Yay. s.294.İst.
              8.  Bamsı Beyrek masalının Banu Çiçeği ve Deli Dumrul'un eşi örneğinde olduğu gibi.
              9.  Orhan Türkdoğan, Türk Tarihinin Sosyolojisi, Kültür Sanat Yay. 2003. İst.
              10. Laszlo Rasonyi,Tarihte Türklük, Türk Kültür Araş. Enst. s.57. 1971. İst.
              11. Reşit Rahmedi Arat, Eski Türk Şiiri, TTK, Ankara 1986.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42