Page 38 - Akademi Dergisi-NİSAN-2025
P. 38

tanıtır ve “Ben bunların Han'ıyım sen   dir. Destan kahramanı Banu Çiçek'in
                 de benim Han'ımsın.”  diyerek eşini   dadılar hitabı da böyle bir zümreden
                                    12
                 yüceltir.                          bahsedebileceğimiz anlamı taşır. Do-
                                                    layısıyla  eğitim  ve  bakım  işinde  aile
                 İbn  Batuta  Kıpçak  bölgesini  anlatır-
                                                    dışı unsurlar da devreye girmektedir.
                 ken hayretini gizlemiyor ve  kadınla-
                 rın  çarşı  pazarda  erkeklerle  gezdik-  Yaradılış  destanında  insanları  yarat-
                 lerini ve dışarıdan erkeklerin onların   ması  için  Tanrıya  ilham  veren  “Ak
                 hizmetkarı  olduğu  sanılabileceğini   Ana” adlı bir kadın olması mitolojide
                            13
                 ifade ediyor.  Bu hayret de diğer top-  kadının  merkezî  konumunu  anlatır-
                 lumlarda görülmemiş olanın  görülü-  ken  yeryüzüne  indiğimizde  de  algı,
                 yor olmasındandır.                 Hakan ile Hatun'un yer ile göğü, gü-
                                                    neş ile ayı sembolize etmeleri şeklin-
                 Gündelik  yaşamın  gerekliliklerinden
                                                    de devam eder. Manas destanında da
                 sorumlu  olmak  ise  kadınlar  için  de-
                                                    kadın,  talih  ve  namusu  temsil  eder-
                 ğişmesi  zor  bir  yazgı.  Kaşgarlı  Mah-
                                                    ken,  kadınına  rağmen  yapılan  işler
                 mud'un  Divan-ü  Lugâti’t  Türk  adlı
                                                    de başarısızlıkla sonuçlanır. Körklüm
                 eserinde  ilginç  bir  detay  dikkatimizi
                                                    (güzelim)  diyerek  kadınlara  hitap
                 çekiyor.  Türklerin  kıyafetlerini  anla-
                                                    eden  Türk  erkeği  sert  mizacıyla  te-
                 tırken Ütüg (ütü) kullandıkları ve bu-
                                                    zat bir incelik sergiliyor. Destanların
                 gün kullandığımız kelimenin de bura-
                                                    etkisi yaşamın detaylarına öyle siner
                 ya dayandığı belirtiliyor. Anlaşılan o   ki  Alp  dağlarının  zirvesi  “kadınbaşı”
                 ki modern kadının başının hoş olma-  adını alır. Bu durum sadece yücelere
                 dığı ütü işi atalarının da başında imiş.  verilen adlarla da sınırlı kalmaz; Bü-
                 Eğitimde  annelerin  yanı  sıra  dadı   yük  Hun  İmparatorluğu  adına  Çinli-
                 kadınlar  da  rol  alıyorlar.  Sütanne-  lerle antlaşma imzalayan Mete Hanın
                 ler  aile  içine  dahil  olan  kadınlardan   hanımıdır. 15
                 ve  onların  hemen  ardından  dadı-  Kadınlar  erkeklerle  beraber  şölenle-
                 lar  geliyor.  Yetişme  sürecine  emek   re  katılır  ve  fikirlerini  özgürce  ifade
         MAKALE  verdikleri  kızlar  evlenirken  onlarla   ederlerdi.   Mecliste  oy  hakkına  sa-
                                                             16
                 beraber  de  gidebilmektedirler.   Bu-
                                            14
                                                    hip  olduğu  söz  konusu  olurken,  fer-
                 radaki  sütanneliğin  bir  döneme  ait,   manlar da mutlaka “Hakan ile Hatun
     36          sadece beslenmeden sorumlu bir rol   buyuruyor  ki..”  ibaresiyle  başlardı.
                                                                                    17
                 değil sonrasında devam eden  ve  ço-  İktidarlarım  çeşitli  uygulamalarında
                 ğunlukla  dadılıkla  iç  içe  geçmiş  bir
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  12. B. Göksel, Çağlar Boyunca Türk Kadını ve Atatürk, Ankara, 1993 s.108
                                                    kadınlarla  karşılaşmak,  Türk  tarihi
                                                    için  olağan  bir  durumdur.  Devlet  iş-
                 eğitsel kategori olduğu düşünülmeli-

                 13. Aykut Sait, İbn Batuta Seyahatnamesi c.I İst.2004
                 14. Seher Yücetürk, Türk Kültüründe Kadın (İslam Öncesi) s.57. Erciyes Üniv. Sosyal Bil. enst. Y.Lisans tezi
                 15. Büşra Sarıkaya, Türk Masallarında Aile Yapısı 'Bacı Bacı Can Bacı Masalı Esasında' Sakarya Üniv. Sosyal Bil.
                   enst. Y. Lisans Tezi s.59-62
                 16. Ziya Gökalp, Türk Medeniyeti Tarihi, Toker Yay. 1985. s.221
                 17. Sadettin Gömeç, Türk Kültürünün Ana Hatları, akçağ Yay. Ankara 2006. s.73
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43