Page 42 - Akademi Dergisi-NİSAN-2025
P. 42

43 ortaokul ve bir  yüksekokul eğiti-  kadarıyla  bilinebiliyor.  Bilmemize
                 me  devam  eder  haldeydi.   Cumhu-  müsaade  ettikleri  kadar.  Bu  yüzden
                                        35
                 riyet  kadroları  bu  miras  üzerinden   oyunun  kurallarını  onlar  koyuyor-
                 yoluna devam edecektir. Çalıkuşu Fe-  lar. Biz ne kadar zihnimizdeki resmi
                 ride, kadın bir eğitimci olarak Zeyni-  tamamlamak için parçalar arasak da
                 ler Köyü’ne doğru yolculuğunun arka   onlar sadece kendi resimleri için ipuç-
                 planını bu çalışmalara borçludur.  ları bırakırlar. Netice olarak; eğitimin
                                                    geçmişteki  anlamının,  uzun  yıllar
                 Değerlendirme
                                                    okullarda okumak, sınavlara girmek,
                 Eğitim kavramı bugünün aklıyla bize   diplomalar  almak  biçiminde  değil
                 öncelikle  devlet  okullarını  çağrıştır-  toplumun ihtiyaçları çerçevesinde şe-
                 maktadır. Burada gerçekleşen eğitim   killendiğini  görüyoruz.  Ama  yine  de
                 17. yy. Avrupa’sında şekillenmiş bilim   geçmişe  bir  ad  koymak  istersek,  ve-
                 anlayışı ve buradan neş’et eden bilgi-  rilen eğitim sürecinin, bize en uygun
                 leri esas alır. Bu meyanda eğitim ta-  olanın pragmatist bir yansıması oldu-
                 rihi ancak sosyal değişimler ışığında   ğu söylenebilir.
                 kendi karakteristik yönlerini ifşa ede-
                 cek ve kendi kronolojisini yazdırabi-
                 lecektir. Özel olarak kadınlara yönel-
                 diğimizde  de;  kız  çocuklarının  okul
                 sıralarındaki  varlıklarından  başlayıp
                 eğitim  serüvenindeki  halkayı  takip
                 ederek  gerilere  doğru  gitmeye  baş-
                 ladığımızda  tarih  içinde  sıçramalar,
                 ara  ara  odaklanmalar  ile  bu  şekilde
                 bir  resme  kavuşabiliyoruz.  Zihnimiz
                 bugünün  resmi-zorunlu  eğitimi  gibi
                 organizasyonlar aramaktadır ama ne
         MAKALE  yazık ki eğitim, devlet eliyle kurum-
                 sallaştırılmadığından  bu  resmi  bula-
                 mıyoruz. Tüm çabaların sonunda da
     40          Türklerde  kadın  eğitiminden  yahut
                 kadın  eğitimcilerden  sayılarla  ve  so-
                 mut  isimlerle  örnek  veremiyoruz.
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  Tarihi  bilgiye  ulaşmak  yapboz  par-
                 Tıpkı erkeklerde olduğu gibi.

                 çalarının  yerli  yerine  koyma  çabası-
                 dır. Bizden binlerce yıl gerilerde na-
                 sıl  yaşandığı  ancak  bize  sundukları


                 35. Milli Eğitimin Dünya Görüşü ve Müfredatı, Prof. dr. İsmail Doğan s.61-84)
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47