Page 36 - Akademi Dergisi-NİSAN-2025
P. 36
TÜRK KADINININ
EĞİTİM SÜREÇLERİNDEKİ
SERÜVENİ
Gülşen ÖZER
EĞİTİMİN GEÇMİŞTEKİ ANLAMININ,
UZUN YILLAR OKULLARDA OKUMAK, SINAVLARA GİRMEK,
DİPLOMALAR ALMAK BİÇİMİNDE DEĞİL TOPLUMUN İHTİYAÇLARI
ÇERÇEVESİNDE ŞEKİLLENDİĞİNİ GÖRÜYORUZ.
Orta Asya bozkırlarında yay geren, sağlayacak sorular beliriyor; tarihin
at yuları kavrayan eller bugün ka- derinliklerinde neden bir kadın şair,
lem tutmakta ve 21. yy. Türkiye'sinde filozof, idareci vs. yok? Kadının do-
resmi eğitim kurumlarında yaklaşık ğası ve toplumsal işlevi atlanarak,
olarak 16 milyon öğrencinin 7 mil- erkeklerle aynı düzlemde bir model
yon 448 bin 142'sini kız öğrenciler arayışına girişmek muhtemel ki bir
oluşturmaktadır. Neredeyse %50'lik hüsranla sonuçlanacaktır. Mesela
dilimi ifade eden bu sayı, kadınla- Shakespeare’in şair olmak için evden
rın eğitim sürecindeki yerini çarpıcı kaçan kız kardeşi olduğunu hayal et-
bir biçimde özetlemektedir. Öğretici sek 1500'lü yılların İngiltere’sinde,
olarak da %61.26 oranıyla kadınlar bu kadın şairin akıbetinin hiç kimseyi
erkek öğretmenlerin önüne geçmek- memnun etmeyeceği aşikârdır. Do-
MAKALE tedirler. layısıyla da meseleye farklı bir bakış
açısı geliştirmek ihtiyacı hâsıl oluyor.
İstatistikler modern zamanlarda ka-
dınlar açısından artan bir grafikle Kültürü yeni nesle aktarma ve dav-
34 yüzleri gülümsetiyor. Ancak bu izi ranış haline dönüştürme anlamında
tarihte sürmeye kalktığımızda ölçüt- eğitim daima hayatidir çünkü bozkır-
da var olmak ve var kalmak bu esasa
lerin ve toplumsal algının farklılaş-
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ ortaya koymak mümkün olmuyor. şartlarında ürettiği pratikler çerçeve-
masından dolayı sayısal bir döküm
dayanır. Bu eğitim, toplumun kendi
sinde şekillenir. Dolayısıyla da yüz-
Bu nedenle kadına dair çalışmala-
yıllar içinde biçim değiştirmiştir. Bu
rın kaderi çıkarımlar ve uyarlamalar
çalışmada mümkün mertebe var olan
eşliğinde gerçekleşebiliyor. Modern
şablonlar dışına çıkılmaya çalışılacak
düşünme biçimden taviz vermeden
bu okumalar yapılmaya çalışıldığında
ve kadının o günkü algılanma biçimi
ve en önemlisi eğitimin toplumsal
zihinlerde feminist teoriye malzeme

