Page 65 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 65
zamanda bir “beğendim” toplumudur gürlük ise sınırları başkaları tarafın-
da. Bir beğeni çılgınlığına kapılmıştır. dan belirlenmiş bir varsayımdır. “Ba-
Her şey beğeni kazanana kadar düz- ğımlı kişi bağımlılığının farkında bile
leştirilir. ‘Like’ günümüzün imi, hatta değildir. Kendini özgür sanır. Hiçbir
ağrı kesicisidir.” dış baskı olmaksızın kendini gerçek-
leştirmekte olduğu inancıyla kendini
Byung-Chul Han, palyatif toplumu on
kendi isteği ile sömürür. Özgürlük
bir başlık altında ele alır. Bunlardan
baskılanamaz, sömürülür. ‘özgür ol’,
biri de “Mutluluk Zorlaması”dır. Ne- KİTAP TANITIM
‘itaatkar ol’dan daha yıkıcı bir zorla-
oliberal politikalar çerçevesinde ken-
ma yaratır.”
dini sürekli bir gelişim çemberi içinde
bulan günümüz bireyinde mutluluk Neoliberal Çalışma Kampı: Home
bir sorumluluğa dönüşmüştür. Mut- Office 63
luluğun olumluluğu acının olumsuz- Acıyı/acısızlığı bütün yönleriyle ele
luğunu yerinden eder. Mutlu olmak almaya çalışan Byung-Chul Han, ar-
bireyin kendi elindedir ve mutlu olu- tık geride bıraktığımız pandemi gün-
namıyorsa bunun tek sorumlusu yine lerine değinmeden geçmez. Han,
bireyin kendisidir. “Mutluluk herkesin pandemiyi yaşayan toplumu, hayatta
kendi başına uğraşması gereken bir kalmaya odaklanmış bir toplum ola- İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
şeydir. Kişiye özel hale gelmiştir. Ezi- rak tanımlar ve virüsün karantina
yet de kişinin kendi başarısızlığının marifetiyle hayatı dondurarak bireye
sonucu olarak yorumlanır. Böylece hayatta kalmaktan başka bir seçenek
devrimin yerini depresyon alır.” Öz- bırakmayışını ölüm korkusuyla açık-