Page 66 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 66

lar.  Pandeminin,  palyatif  toplumun   Transhümanistik  bir  geleceğe  doğru
                 özenle bastırıp gözden ırak bir kena-  ilerlerken  geride  bıraktığımız  birçok
                 ra  kaldırılmış  ölümü  tekrar  görünür   insani yanımız arasından en çok acıyı
                 kıldığını, ölümün kitlesel iletişim or-  ve ona dair olanları arayacağımız aşi-
                 tamındaki aşırı mevcudiyetinin insan-  kar. Zira acı varsa hikaye vardır. Yoksa
                 ları huzursuz ettiğini öne sürer.  anlatılabilir olmaktan ölçülebilir veya
                                                    sayılabilir  olmaya  geçişimiz  çok  da
                 Byung-Chul  Han  pandemiyi  neoli-
                                                    zor görünmüyor. O zaman insan kala-
                 beral  politikalardan  ayrı  düşünmez.
                                                    bilir miyiz, orası meçhul.
                 Karantinayı,  hayatın  salt  yaşamsal
                 faaliyetlerden ibaret olduğu toplama   Hayat Pahasına Ölümsüzlük!
                 kamplarına benzetir. “Pandemi döne-
                                                    Tarihin  tam  da  bu  noktasında
                 minde  neoliberal  çalışma  kampının   Byung-Chul Han, Palyatif Toplum ile
                 adı ‘home office’dir: evden çalışma.”
                                                    üzerine  düşeni  yapıyor  ve  okurunu
                 Pandeminin dini inançları ve bazı iba-  sarsacak tespitlerle kitabına son veri-
                 detleri  değiştirmesini/dönüştürmesi-  yor. “Acıyı yok etmek isteyen, ölümü
                 ni virolojinin teolojiyi yerinden etme-  de  ortadan  kaldırmak  zorundadır.
                 si olarak yorumlayan Han, bireyin bu   Ama  ölüm  ve  acısı  olmayan  hayat
                 dönemde  birçok  uygulamaya  kendi   insani bir hayat değil ölmemişlik ha-
                 isteği  ile  razı  oluşunu  “başkası  tara-  yatıdır. İnsan hayatta kalmak uğruna
                 fından  sömürülmenin,  yerini  bireyin   kendini ortadan kaldırır. Muhtemelen
                 kendini sömürmesine” bırakması ola-  ölümsüzlüğe de erişecektir ama haya-
                 rak tanımlar. “Havaalanında hiç karşı   tı pahasına.”
                 koymaksızın alçaltıcı güvenlik önlem-
                                                    Palyatif Toplum’un içinden geçtiğimiz
                 lerine  maruz  kalmaya  razı  oluruz.
                                                    zamanları anlamak, anlamlandırmak
                 Herkesin muhtemel bir virüs taşıyıcısı
                                                    isteyen okura göz kırptığını söyleyebi-
                 olmasından  şüphelenilir;  bu  da  bizi
                                                    lirim. Ayrıca geride bıraktığımız pan-
                 bir karantina toplumuna götürür.”
                                                    demi günleri hakkında derinlemesine
         KİTAP TANITIM  Acı,  bize  hayatı  yaşadığımızı  hisset-  Byung-Chul  Han,  Palyatif  Toplum,
                 Acı Varsa Hikaye Vardır
                                                    düşünmek için güzel bir fırsat.
                 tiren,  onu  tekdüze  olmaktan  çıkarıp
                 mücadeleye olanak sağlayan bir şey-
                 dir. Gerçekten bir yerimize bir zarar   Metis Yayınları, 77 s.
     64          geldiğinde  acı  çekeriz  yahut  gerçek-
                 ten  sevdiğimizde.  Acı,  bir  şeyin  ger-
                 çek olup olmadığının turnusolüdür ve
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  sevdiğimizi, ne de yaşadığımızı iddia
                 sonunda  bize  anlatılabilir  bir  hikaye
                 bırakır. Acı olmaksızın ne tam olarak

                 edebiliriz.  “Palyatif  toplumda  acı-
                 yı  anlatılır,  şarkıya  dökülür  kılmayı,
                 konuşturmayı,  bir  anlatıya  katmayı,
                 güzel  bir  görünümle  örtmeyi,  yani
                 oyuna  getirmeyi  tümüyle  unutmuş
                 durumdayız.”
   61   62   63   64   65   66   67   68