Page 66 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 66
lar. Pandeminin, palyatif toplumun Transhümanistik bir geleceğe doğru
özenle bastırıp gözden ırak bir kena- ilerlerken geride bıraktığımız birçok
ra kaldırılmış ölümü tekrar görünür insani yanımız arasından en çok acıyı
kıldığını, ölümün kitlesel iletişim or- ve ona dair olanları arayacağımız aşi-
tamındaki aşırı mevcudiyetinin insan- kar. Zira acı varsa hikaye vardır. Yoksa
ları huzursuz ettiğini öne sürer. anlatılabilir olmaktan ölçülebilir veya
sayılabilir olmaya geçişimiz çok da
Byung-Chul Han pandemiyi neoli-
zor görünmüyor. O zaman insan kala-
beral politikalardan ayrı düşünmez.
bilir miyiz, orası meçhul.
Karantinayı, hayatın salt yaşamsal
faaliyetlerden ibaret olduğu toplama Hayat Pahasına Ölümsüzlük!
kamplarına benzetir. “Pandemi döne-
Tarihin tam da bu noktasında
minde neoliberal çalışma kampının Byung-Chul Han, Palyatif Toplum ile
adı ‘home office’dir: evden çalışma.”
üzerine düşeni yapıyor ve okurunu
Pandeminin dini inançları ve bazı iba- sarsacak tespitlerle kitabına son veri-
detleri değiştirmesini/dönüştürmesi- yor. “Acıyı yok etmek isteyen, ölümü
ni virolojinin teolojiyi yerinden etme- de ortadan kaldırmak zorundadır.
si olarak yorumlayan Han, bireyin bu Ama ölüm ve acısı olmayan hayat
dönemde birçok uygulamaya kendi insani bir hayat değil ölmemişlik ha-
isteği ile razı oluşunu “başkası tara- yatıdır. İnsan hayatta kalmak uğruna
fından sömürülmenin, yerini bireyin kendini ortadan kaldırır. Muhtemelen
kendini sömürmesine” bırakması ola- ölümsüzlüğe de erişecektir ama haya-
rak tanımlar. “Havaalanında hiç karşı tı pahasına.”
koymaksızın alçaltıcı güvenlik önlem-
Palyatif Toplum’un içinden geçtiğimiz
lerine maruz kalmaya razı oluruz.
zamanları anlamak, anlamlandırmak
Herkesin muhtemel bir virüs taşıyıcısı
isteyen okura göz kırptığını söyleyebi-
olmasından şüphelenilir; bu da bizi
lirim. Ayrıca geride bıraktığımız pan-
bir karantina toplumuna götürür.”
demi günleri hakkında derinlemesine
KİTAP TANITIM Acı, bize hayatı yaşadığımızı hisset- Byung-Chul Han, Palyatif Toplum,
Acı Varsa Hikaye Vardır
düşünmek için güzel bir fırsat.
tiren, onu tekdüze olmaktan çıkarıp
mücadeleye olanak sağlayan bir şey-
dir. Gerçekten bir yerimize bir zarar Metis Yayınları, 77 s.
64 geldiğinde acı çekeriz yahut gerçek-
ten sevdiğimizde. Acı, bir şeyin ger-
çek olup olmadığının turnusolüdür ve
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ sevdiğimizi, ne de yaşadığımızı iddia
sonunda bize anlatılabilir bir hikaye
bırakır. Acı olmaksızın ne tam olarak
edebiliriz. “Palyatif toplumda acı-
yı anlatılır, şarkıya dökülür kılmayı,
konuşturmayı, bir anlatıya katmayı,
güzel bir görünümle örtmeyi, yani
oyuna getirmeyi tümüyle unutmuş
durumdayız.”