Page 87 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 87
86 HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U
karımı yapmak oldukça kolaydır. Kimi zaman romantik kimi
zaman gerçekçi bir üslupla yazmıştır.
Betimlemeyi yapan kişi, karakterlerin durumlarını direkt
olarak ifade etmez. Bir durum verilir; karakterle veya başka
bir durumla ilgili çıkarımlar, okuyanın kendisine yaptırılır.
Soyut betimlemeler de hikâyelerinde sıkça kullanılır.
Soyut betimlemeleri olduğu gibi Kutlu’nun eserlerinde
manzara tasvirleri de oldukça göze çarpar. Okuyan kişi; ken-
disini sadece birkaç sayfalığına bir köyde, mütevazı bir kasa-
bada veya kalabalıktan sıkılacağı bir şehrin ortasında bulabi-
lir. Bu şekilde betimlemesi fazla olan hikâyelerde lirik bir an-
latım da göze çarpar. Yazar, tabiat tasvirlerinin bu başarısını
ressamlık geçmişine bağlamaktadır.
Bahsettiğim üzere, yazarımızın oldukça geniş yelpazede-
ki hikâye türlerini denediğini de görebilmekteyiz. Olay hikâ-
yesinden durum hikâyesine, didaktik nitelikte olanlardan
masal üslûbuyla yazılmış olanlara kadar birçok eser kalemin-
den başarıyla çıkmıştır.
Yazar, özellikle son zamanlarda eserlerinde kullandığı
uzun hikâye formunu kendisiyle yapılan bir röportajda şöyle
ifade etmiştir: “Ben küçük hikâyeyi yeterince yazdığımı düşü-
nüyorum. Ondan sonra yazdıklarım Batı’da “novel” dedikleri
büyük hikâyedir. Yani roman da değil küçük hikâye de değil
ikisinin arasında, “novel” dedikleri bir uzun hikâye tarzıdır.”
Anlatım teknikleri bakımından inceleyecek olursak Kut-
lu’nun geniş hikâye kütüphanesinde neredeyse tüm anlatım
tekniklerini kullandığından bahsedebiliriz.
Özetleme tekniği, Kutlu’nun hikâyelerinde yapıyı oluştu-
ran temel anlatım teknikleri arasında yer alır. Örneğin Me-
nekşeli Mektup’ta Postacı’nın kahvede bulunduğu vakitte ge-
nel olarak neler yaptığı özet şeklinde aktarılır.
Kutlu’da diyalog, hikâye karakterlerinin iç dünyalarını
ve ahlâk yapılarını dolaysız yansıtmada en sık başvurulan