Page 87 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 87

HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U  87

           anlatım  tekniği  olur.  Diyaloglar,  betimlemelerin  uzun  uzun
           anlatacağı yapıyı karakterlerin ağzından direkt olarak kısaca
           yansıtılır.
               Iç çözümleme, Kutlu’nun hikâyelerinde sıklıkla kullanı-
           lan anlatım tekniklerinden biridir. Her şeyi bilen anlatıcının
           ağzından gerçekleşen iç çözümleme, karakterin ruhsal dün-
           yasına dışarıdan bir bakış olarak ortaya konur. “Son”, “Bekâ-
           ret”, “Yokuşa Akan Sular”, “Bayramdan Kaçanlar” gibi hikâye-
           lerde iç çözümleme örneklerine rastlanır.
               Iç monolog tekniği de yine aynı şekilde Kutlu’nun hikâ-
           yelerinde geniş bir kullanım alanına sahiptir. Bazen hikâye-
           nin tüm kurgusunun temelini oluşturan iç monolog, bazen de
           diğer tekniklerle birlikte kullanılır. “Bu Böyledir” “Hayat Gü-
           zeldir” ve “Arka kapak Yazıları” isimli eserlerinde iç monolog
           sıkça rastlanılan bir tekniktir.
               Kutlu’nun  hikâyelerinde  bilinç  akışı  tekniği  aracılığıyla
           karakterlerin iç dünyaları, karakterin zihninden bire bir yan-
           sıtılırken tekniğin mantık dizisinde gerçekleşmemesi, kurgu-
           yu karışık hâle getirmez. Bunun sebebi çoğu zaman sahip ol-
           dukları geleneksel ve kültürel değerler olarak gösterilir. Böy-
           lece Kutlu’nun nizamlı paragraflarında bir karışıklık veya dü-
           zensizlik ortaya çıkmaz. “Manifatura”, “Hikâye”, “Bu Böyledir”
           gibi hikâyelerde bilinç akışı tekniğinin örneklerine rastlanır.
               Postmodernizmin  en  önemli  tekniklerinden  biri  olan
           üstkurmaca, “Hüzün ve Tesadüf” adlı kitabın “Kambur hafız
           ve  Minare”  isimli  hikâyesinde  kullanılmıştır.  Hikâyenin  ka-
           rakterinden bir tanesi, duyduğu bir kitap kahramanını kendi-
           siyle fazla benzer bulduğu için kitabın yazarının peşine düş-
           mektedir ve bu yazar da Mustafa Kutlu’nun ta kendisidir. Yani
           hikâye yazarı, gerçekliği kâğıda direkt dökmüştür denebilir.
           Şunu  da  belirtmek  gerekir  ki  üstkurmaca,  bir  postmoder-
           nizm tekniği olsa da Mustafa Kutlu, postmodernist bir hikâ-
           yeci değildir.
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92