Page 86 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 86
HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U 85
Öncelikle, Mustafa Kutlu’nun Cumhuriyet Dönemi’nin en
başarılı hikâye yazarlarından olduğunu söyleyebiliriz. Olduk-
ça uzun süredir hikâye yazmakta olan yazarımızın hikâyecilik
hayatını dört dönemde inceleyebiliriz:
1. dönem 1968-79 arası olmak üzere; bu dönemde Sait
Faik ve Sabahattin Ali’nin etkisi, eserlerinde net bir biçimde
görülmektedir. “Ortadaki Adam” ve “Gönül” isimli eserleri bu
dönemine aittir.
2. dönem 1979-95 arası olmak üzere, geleneksel hikâ-
ye yönünde ilerletilerek ve kıssa geleneği sıkça kullanılarak
yazılmıştır. Yani, birbiri ile bağlantılı ancak bir o kadar da
ayrı konuların işlendiği hikâyelerinin tek kitapta toplandı-
ğı eserler verdiği dönemdir diyebiliriz. “Yokuşa Akan Sular”
“Bu Böyledir” ve “Sır” bu dönemde kaleme aldığı eserler ara-
sından örnek verilebilir. Özellikle “Yokuşa Akan Sular” isimli
eseri ile birlikte hem kendi çapında hem de Türk hikâyeciliği
çapında birçok yeniliği ortaya çıkarmaya başladığı gözle gö-
rülebilir.
3. dönem 1995-2000 arası bir ara dönemdir ve yazar bu
dönemde denemeye yakın tarzda kısa hikâyelere ağırlık ver-
miştir. “Hüzün ve Tesadüf”, “Arka Kapak Yazıları” bu dönemde
kaleme aldığı eserlerdir.
4. dönemde ise 2000-2007 arasında; genellikle köy-ka-
saba, aşk ve çocukluk gibi konular işlenmiştir. Bu dönemde
hikâyeleri genellikle “uzun hikâye” formunda kaleme almış-
tır. “Uzun Hikâye” “Beyhude Ömrüm” “Mavi Kuş” “Tufandan
Önce” ve “Menekşeli Mektup” isimli eserleri bu dönemde
verilmiştir ve aynı zamanda yazarımızın en önemli eserleri
arasında sayılabilirler.
Mustafa Kutlu’nun hikâyelerinde ilk dikkat çeken özel-
liklerden bir tanesi yapının sade ve açık olmasıdır. Cümleler
kafa karıştırıcı biçimde kurulmaz, uzun paragraflar göz kor-
kutmaz. Kutlu’nun hikâyelerinde birey üzerinden toplum çı-