Page 88 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 88

88    HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U

               Kutlu’nun hikâyelerinde montaj tekniği sıklıkla kullanılır.
           Yapılan alıntılar, hikâyelerin içeriği ve konusuyla uyumludur
           ve temayı güçlendirici bir özelliği de bulunur. Örneğin Kutlu
           sevgi konusundan bahsetmişse o eserde sevgi ile ilgili alıntı-
           lara rast gelmemiz muhtemeldir. Ya da dinî ögelerin ağır bas-
           tığı hikâyelerde dinî ve felsefî yönü ön planda olan alıntılar
           dikkat çekebilir.
               Yazarımızın hikâye yapısı çeşitlendikçe doğal olarak dil
           yapısı ve yazma üslubu da değişmektedir. Aslına bakıldığın-
           da bu, kısa biçimle yoğun anlatım sunmanın gerektirdiği bir
           özelliktir. Hikâye, biçimle paralel olmalıdır ki hiçbir kelime
           göze batmasın. Şöyle somutlaştırayım, büyük parçalı bir yap-
           bozun eksik parçası, küçük parçalı bir yapbozun eksik par-
           çasından daha büyük bir etki bırakır. Bu bakımdan Kutlu da
           hikâyelerindeki nizam ve uyuma oldukça özen göstermiştir
           diyebiliriz. Buna örnek olarak, olay hikâyelerinde daha çok
           görülen  geçmiş  zaman  kipi  kullanılırken;  durum  hikâyele-
           rinde, lirik ve soyut bir anlatıma sahip olmasını destekleyici
           biçimde geniş zaman veya şimdiki zaman kipleri tercih edil-
           miştir.
               Kutlu’nun özellikle köy ve kasaba çevresinde geçen hikâ-
           yelerinde yöre ağzının sıklıkla kullanıldığı görülür. Karakter-
           lerin her biri hesaplanmış biçimde yer alır hikâyelerde; bir
           kişi köylü ise dünyaya bakış açısından kullandığı kelimelere
           kadar her şey ayrıntılarına kadar bununla uyumludur, diğer
           bir kişi okumuş ve çokça deneyime sahip bir kişi ise kullan-
           dığı terimler ve cümle yapıları buna uygun olarak şekil alır.
           Okuyucu bir karaktere uzaktan baktığında toplumun hangi
           kesiminde bulunduğunu az çok anlayabilir.
               Deyim ve atasözleri de aynı şekilde anlam bütünlüğünü
           en doğal sağlayacak biçimde, karakterlerin yaşayış tarzlarına
           paralel olarak seçilmiştir ve Anadolu insanının zengin deyim
           kullanımı içten şekilde hikâyelere yansımıştır. Aynı zamanda
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93