Page 88 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 88
HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U 87
anlatım tekniği olur. Diyaloglar, betimlemelerin uzun uzun
anlatacağı yapıyı karakterlerin ağzından direkt olarak kısaca
yansıtılır.
Iç çözümleme, Kutlu’nun hikâyelerinde sıklıkla kullanı-
lan anlatım tekniklerinden biridir. Her şeyi bilen anlatıcının
ağzından gerçekleşen iç çözümleme, karakterin ruhsal dün-
yasına dışarıdan bir bakış olarak ortaya konur. “Son”, “Bekâ-
ret”, “Yokuşa Akan Sular”, “Bayramdan Kaçanlar” gibi hikâye-
lerde iç çözümleme örneklerine rastlanır.
Iç monolog tekniği de yine aynı şekilde Kutlu’nun hikâ-
yelerinde geniş bir kullanım alanına sahiptir. Bazen hikâye-
nin tüm kurgusunun temelini oluşturan iç monolog, bazen de
diğer tekniklerle birlikte kullanılır. “Bu Böyledir” “Hayat Gü-
zeldir” ve “Arka kapak Yazıları” isimli eserlerinde iç monolog
sıkça rastlanılan bir tekniktir.
Kutlu’nun hikâyelerinde bilinç akışı tekniği aracılığıyla
karakterlerin iç dünyaları, karakterin zihninden bire bir yan-
sıtılırken tekniğin mantık dizisinde gerçekleşmemesi, kurgu-
yu karışık hâle getirmez. Bunun sebebi çoğu zaman sahip ol-
dukları geleneksel ve kültürel değerler olarak gösterilir. Böy-
lece Kutlu’nun nizamlı paragraflarında bir karışıklık veya dü-
zensizlik ortaya çıkmaz. “Manifatura”, “Hikâye”, “Bu Böyledir”
gibi hikâyelerde bilinç akışı tekniğinin örneklerine rastlanır.
Postmodernizmin en önemli tekniklerinden biri olan
üstkurmaca, “Hüzün ve Tesadüf” adlı kitabın “Kambur hafız
ve Minare” isimli hikâyesinde kullanılmıştır. Hikâyenin ka-
rakterinden bir tanesi, duyduğu bir kitap kahramanını kendi-
siyle fazla benzer bulduğu için kitabın yazarının peşine düş-
mektedir ve bu yazar da Mustafa Kutlu’nun ta kendisidir. Yani
hikâye yazarı, gerçekliği kâğıda direkt dökmüştür denebilir.
Şunu da belirtmek gerekir ki üstkurmaca, bir postmoder-
nizm tekniği olsa da Mustafa Kutlu, postmodernist bir hikâ-
yeci değildir.