Page 117 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 117

HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U  117

           lik, makam ve mevki için terk edilmiş bir Süheyla ile karşıla-
           şırız. Çünkü Engin kızla para uğruna nişanlanmıştır. Süheyla
           yaşadığı bu olaydan sonra kendini maneviyata verir ve kendi
           deyimiyle Müslüman olur.
               Bundan  sonra  yazar  bizi  geçmişten  bir  kesite  götürür.
           Engin ve Süheyla’ nın geçmişteki konuşmalarından hayattaki
           beklentilerinin farklı olduğunu anlayabiliyoruz. Süheyla, En-
           gin’e âşıktır. Gözü Engin’den başkasını görmez. Onun için tek
           şey Engin ile mutlu, huzurlu bir yuva kurmaktır. Burada ya-
           zar, kadınların evlilikten ve aşktan beklentilerinin romantik-
           liğine de vurgu yapmıştır. Engin ise konuşmalarında sadece
           maddi sıkıntılardan bahsetmektedir. Süheyla sade bir hayat,
           Engin ise zengin olmak istemektedir.
               Daha sonraki bölümde yazar Süheyla ve Engin’i Şükran’
           ın nikâhında buluşturur. Aralarında geçen kısacık bir görüş-
           me ve onun ötesinde Süheyla’nın giyim tarzı Engin’de soru
           işareti uyandırır. Bu konuşmada Süheyla hayatın bir imtihan
           olduğunu anlatır. Engin’i tövbeye davet eder. Hayallerine ka-
           vuşan ve zenginleşen Engin’i, harama batmamış bir beldeye
           hicret  etmeye  davet  eder.  Engin  daha  uzun  konuşabilmek
           için eskiden sevdiği -hâlâda sevdiği anlaşılan- Süheyla’ya Bo-
           ğaz’da yemek teklif eder. Süheyla dine aykırı düşen bu teklifi
           reddeder. Bu reddediliş her şeye sahip olabilen Engin’de bü-
           yük bir tesir bırakır. Her şeyi elde etmeye kendine göre gücü
           yeten Engin, Süheyla’yı bir yemeğe razı edememiştir. Bu olay-
           dan sonra Engin’in anlam arayışı başlar.
               Konumuza dönecek olursak yazar Süheyla karakteri ile
           modernleşmenin, gösteriş kültürünün, ikiyüzlülüğün farkına
           varan ve bunlardan rahatsız olan bir kadının dine dönmesi ve
           hayatı daha anlamlı,daha sahici yaşamasını anlatır.
               Sonuç olarak, Mustafa Kutlu’nun kadına bakış açısı eserle-
           rindeki kadın karakterler aracılığıyla ortaya çıkar. Kutlu; eser-
           lerinde eğitim seviyesi, hayat amacı ve hayat koşulları farklı
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122