Page 135 - 05131613_2019_Ocak_BYlten
P. 135

FARKINDA MISINIZ?





































          İl Mİllî EğİtİM MüdürlüğüMüz, dİSlEkSİ öğrEnME güçlüğü dErnEğİ İlE bİrlİktE rEhbEr
          öğrEtMEnlErE yönElİk olarak fatİh MİMar Sİnan İşİtME EngEllİlEr okulu’nda dİSlEk-
          Sİ farkındalık SEMİnErİ düzEnlEdİ.




          Disleksi, zihinsel ya da görme ve işitme yetersizliği bulunmamasına rağmen okuma, yazma, dinleme ve matematiksel
          işlemleri öğrenmede ve kullanmada güçlük olarak kendini gösteren nörolojik temelli bir bozukluktur. Disleksi, ilk kez
          İngiliz Doktor W.P. Morgen tarafından 1896 yılında tanımlanmış bulunuyor. Morgen, disleksiyi “doğuştan kelime kör-
          lüğü” şeklinde ifade ediyor. 19. yüzyıldan bu yana birçok disleksi tanımı yapılmış durumda. Örneğin; Avrupa Disleksi
          Derneği D-disleksiyi; “okuma, heceleme ve yazma becerilerini edinmede nörolojik kökenli bir farklılık” olarak tanım-
          lıyor. Disleksi Merkezi’nin tanımına göre ise disleksi; “zekâ düzeyi normal veya normalüstü olan, okuma hızı, okuma
          kalitesi, okumayı öğrenme hızı, okuduğunu anlama-anlatma becerisi, yaşıtlarına ve zekâsına kıyasla beklenenin altın-
          da kalan okuma bozukluğunun genel adı.” Disleksili çocuklar okul öncesi dönemde çeşitli belirtiler gösterseler de asıl
          tanıları genelde ilkokula başladıktan sonra konmaktadır.

          Disleksi Alanındaki Sorunlar
          Disleksinin zekâ ve sosyokültürel yoksunlukla ilişkisi bulunmuyor. Disleksili olduğu bilinen Albert Einstein, Leonardo
          da Vinci ve Tom Crouse buna kanıt olarak gösterilebilir. Disleksili çocukların yaşadığı güçlük, geleneksel eğitim ortam-
          larındaki yöntemlerle akıcı okuma, okuduğunu anlama ve yazmayı yaşıtları kadar çabuk öğrenememeleridir. Dislek-
          sili çocukların öğrenme ve öğrendiklerini ifade edebilmelerine imkân sağlayan çeşitli eğitsel ve sanatsal yöntemler
          onların güçlü yönlerini ve özel yeteneklerini ortaya çıkarmalarına yardımcı olmaktadır. Disleksi alanındaki sorunların
          tartışılması, çözüm önerilerinin üretilmesi ve geleceğe yönelik yol haritasının belirlenmesi bakımından farkındalık
          çalışmaları önem arz ediyor.

          İl Millî Eğitim Müdürlüğümüz, “ihtiyaç duyan her öğrencinin hayatına dokunmak” ilkesi ile gerçekleştirdiği çalışma-
          larına hız kazandırdı.  Bu bağlamda her ay bir farkındalık çalışması yapacak olan İl Millî Eğitim Müdürlüğümüz, Ka-
          sım ayında disleksi öğrenme güçlüğüne dikkat çeken etkinlikler düzenliyor. Disleksi Öğrenme Güçlüğü Derneği ile
          birlikte yürütülen çalışma, öğretmenlerin disleksi öğrenme güçlüğü problemi olan bireyler ve ailelerinin yaşadıkları
          sorunlarla baş edebilmeleri ve yaşam kalitelerinin yükseltilmesi sürecine nasıl katkı sunabileceklerine odaklanması
          bakımından önem arz ediyor.

     134      AR-GE B LTENİ ’19
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140