Page 205 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 205

HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U  205

           yansıttığını görebiliyoruz. Örneğin; Yokuşa Akan Sular ese-
           rinde yazar Anadolu’dan Istanbul’a yoğun bir göç dalgasının
           yaşandığı dönemde yaşamını sürdüren yoksul halkın içinde
           bulunduğu hayat mücadelesini, yaşadıkları zorlukları, iç ve
           dış çatışmalarını eleştirel bir dille anlatmıştır. Hikâyenin ya-
           yımlandığı 1970’li yıllarda da Anadolu’dan Istanbul’a yoğun
           göçler  yaşanmıştır.  Bu  bağlamda  yazar,  eserini  o  dönemin
           gerçek ve güncel sorunlarına istinaden kaleme alarak bu sos-
           yal düzene eleştirilerde bulunmuştur.
               Mustafa Kutlu sadece hikâye türünde eserler veren bir
           yazardır.  Hikâyelerini  kısa  tutmak  yerine  derinlemesine
           yazması, bunu yaparken de roman kadar uzun olmamasına
           dikkat  ederek  dengeyi  sağlaması  yazarın  eserlerini  diğer
           hikâyelerden ayıran bir özelliktir. Örneğin Uzun Hikâye eseri,
           isminden de anlaşılacağı üzere uzun bir hikâyedir ve eserin
           yüz on beş sayfa olması onu roman olmak üzere iken hikâ-
           ye olarak kalmış bir eser yapmıştır. Mustafa Kutlu’nun Uzun
           Hikâye’den önce yayınladığı hikâye kitaplarında da bu durum
           mevcuttur. Yazar; Yokuşa Akan Sular, Ya Tahammül Ya Sefer,
           Sır adlı eserlerini de kaleme alması ile hikâye türünün böyle
           farklı bir biçim özelliği kazanmasını sağlamıştır. Bu eserler,
           kısa ve birbirlerine zincir gibi bağlı hikâyelerin birleşmesin-
           den oluşur. Kısacası Mustafa Kutlu, eserlerini “çerçeve hikâ-
           ye” tekniğine uygun bir biçimde yazmıştır.
               Mustafa  Kutlu’nun  hikâyelerinde  doğallığın  önemli  bir
           yeri vardır. Yazar genellikle eserlerinde doğanın güzellikleri-
           ni vurgularken, kente ait çeşitli unsurları ise olumsuz bir dil-
           le eleştirmiştir. Bu durum en çok tasvir kullanılan kısımlarda
           karşımıza çıkmaktadır. Köy tasvirlerinde olumlu benzetme-
           ler ve övgü dolu sözler kullanılmıştır. Kentin anlatımında ise
           tam tersi bir durum söz konusudur. Bu sayede yazar okuyu-
           cuya kendi görüşünün doğallıktan yana olduğunu açıkça gös-
           termiştir.
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210