Page 384 - Arge Bülteni Temmuz 2019
P. 384
İSLÂM BİLİM VE TEKNOLOJİ TARİHİ MÜZESİ
Nişantaşı Nuri Akın Anadolu Lisesi öğrencilerimiz Fuat Sezgin’in İzinde Projemiz kapsamında İslâm Bilim
ve Teknoloji Tarihi Müzesi’ni ziyaret etti.
İl Millî Eğitim Müdürlüğümüz 2019 yılının “Fuat Sezgin Yılı” olması nedeniyle Fuat Sezgin’in İzinde Projesini hayata
geçirdi. Proje kapsamında Nişantaşı Nuri Akın Anadolu Lisesi öğrencilerimiz Medipol Üniversitesinden Uğur Polat ve proje
koordinatörleriyle İslâm Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi’ni ziyaret etti.
Tarihi Mirasın İzinde
Merhum Fuat Sezgin’in “Bu müzeyi Türkler için ve diğer insanlar için bir nevi canlı tarih hâline getirmek istiyorum” dediği
İslâm Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi bir taraftan bilimsel eserlerin estetik ve öğreticiliği, diğer yandan bıraktığı intiba ve
kazandırdığı bilgi ile özel bir etkileyici güce sahip. Bununla birlikte, müze geçmişteki İslâm dünyasının bilimler tarihindeki
süreci de eserleri ve belgeleriyle ortaya koyarak bugüne ve geleceğe ışık tutmaktadır.
Ayrıca, bilimler tarihi açısından doğu-batı ilim kültürünü birleştiren bir köprü niteliği taşıması bakımından da gelecek
kuşaklar için önem teşkil etmektedir. Elli yılı aşkın bir süre, araştırmalar yaparak hayatını İslâm bilim ve teknoloji tarihini
tanıtmaya adayan ve İslâm Bilim ve Teknoloji Müzesi’nin kurucusu Fuat Sezgin, orijinal kaynaklar üzerinde yaptığı araştırma
ve çalışmalarıyla bilim ve medeniyet tarihindeki gelişmelerin birbirinden kopuk olmadığını, aksine bir bütünlük arz ettiği
görüşünü taşır.
Müzenin Bilim Tarihi Bakımından Önemi
Medipol Üniversitesi’nden Uğur Polat, merhum Fuat Sezgin’in İslâm Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesinin hazırlık
sürecinde Frankfurt-İstanbul arasında sürekli gidip geldiğini belirtti. İslâm Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesinin açılmasının
bilim tarihi açısından son derece önemli olduğunu ifade eden Polat, müzenin özellikle Müslüman bilim adamlarının bilim
tarihine katkısını çok somut bir şekilde ortaya koyduğunu vurguladı.
Öğrencilerimiz, sinevizyon salonu, astronomi, saat teknolojisi, denizcilik, savaş teknolojisi ve tıp bölümünü gezdikten
sonra, fizik, matematik-geometri, şehircilik ve mimari, optik, kimya ve son olarak da coğrafya ile ilgili harita ve çeşitli harita
çizimlerinin sergilendiği bölümü de gezerek bu faaliyetten kendilerine notlar çıkardılar. İslâm kültür çevresinin yaratıcı
bilginlerinin katkıları üzerine sorular sordular.
Müze ziyaretinde öğrencilerimiz, Müslümanlar tarafından geliştirilen ve icat edilen pusula, rasathane ve diğer aletlerin
modellerini incelediler. Bunun yanında matematik alanındaki eski bilim aletleriyle, fizik, astronomi ve kimya ile ilgili
görsellerden hareketle bilim tarihine bir yolculuk yaptılar. Ayrıca doğal taşların sergilendiği bölüm de oldukça etkileyiciydi.
AR-GE B LTENİ ’19 383