Page 170 - Arge Bülteni Temmuz 2019
P. 170
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR AKADEMİSİ
Eğitim dünyasındaki yeni gelişmeler İstanbul Öğretmen Akademilerinde çeşitli yönleriyle ele alındı.
Öğretmenlerimiz “Kanıt Temelli Eğitim Hangi Derslerde Uygulanabilir?” konulu çalıştayda gruplara ayrılarak Yücel
Kabapınar tarafından verilen problemlere “kanıt temelli” çözümler bulmaya çalıştı. Yapılandırmacı anlayışın analiz ile
birleştirilmesi esasına dayalı yaklaşım çerçevesinde özellikle farklı bakış açılarına, farklı yaklaşımlara göre problemin birden
farklı çözümü, doğruları, yanlışları olabileceğini kavrandı. Benzer senaryoların derslerde kullanılabileceği, “kanıt temelli
problem çözme” yaklaşımı ile öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerinin gelişeceği anlaşıldı.
“Dokuz Tip Mizaç Modeline” göre her insan, dokuz farklı mizaç tipinden biri ile dünyaya gelir. Bu dokuz ayrı tipin hepsinin
kendisine göre bir arayışı, yönelimi ve ihtiyaç dili vardır. Uz. Psikiyatr Enver Demirel Yılmaz, mizaç tiplerini, o mizaç tipindeki
bireylerin en temel ihtiyaç ve arayışlarından aldığını ifade etti. Dokuz tip mizaç modelleri üzerinde durarak örnekler verdi.
Doç. Dr. Şahin Oruç, öğrencilerin yeteneklerini keşfetme sürecinde karşılaşılabilecek önyargıları örneklerle anlattı.
Aslında sanılanın aksine yeteneksiz olunduğu zannedilen birçok konuda kişinin potansiyeli olduğunu ancak bunu ortaya
çıkaracak güdüleyici unsurun olmaması nedeniyle sönük kaldığını vurguladı. Öğretmenler olarak gerekli güdülemeyi
“merak uyandırma” yoluyla sağlayabileceğimizi anlattı.
Prof. Dr. İrfan Erdoğan ise öğretmenin her dersi bütünleyici görmesi ve ona göre hazırlık yapması gerektiğini belirtti.
Bütünleyicilikten kasıt ise, dersleri işlerken disiplinlerarası bir anlayıştan yola çıkılmasıydı. Hazırlık olarak, öğretmenin
öğretme sürecinde derinlik kazanabilmesi için, kapsamlı ve nitelikli eserler okumalarının önemine değindi.
Öğretmenin iletişim becerilerini kazanması için, iş birliğine yatkın, kendini geliştiren, kendine güvenen ve kendini
yenileyen profesyoneller olmasına dikkat çeken Kayhan Karlı, 2023 yılında öğretmenlerin hayal ettikleri öğretmende öne
çıkan niteliklere değindi. Buna göre, öğretmenlerin hayal ettikleri öğretmen değişime açık, yenilikleri takip eden meslek
insanı olarak oluşuyor. Değişim talebinde öğretmenin teknoloji iyi kullanan, teknolojik donanıma sahip, çağının bilişim
teknolojilerini takip eden kişiler olması en çok vurgulanan nitelikler arasında yer alıyor.
Sürekli araştıran, sorgulayan, entelektüel, bilimsel gelişmeleri takip eden, eleştirel düşünme becerisine sahip, yenilikleri
takip eden, öğretirken öğrenen öğretmen verilen cevaplar arasında dikkat çekiyor. Öğrenen öğretmeni tamamlayıcı bir
diğer nitelik ise öğretmenin sınıfta öğrencilere rehber olan, çözüm odaklı, rol gösterici, öğrenciyi sınıfın merkezine alan bir
rehber olması.
AR-GE B LTENİ ’19 169