Page 115 - Arge Bülteni Temmuz 2019
P. 115
olduğunu söyledi. Numanoğlu, şöyle devam etti: “Bu nedenle bu sektörün organizasyonu çok iyi şekilde düzenlenmeli.
Nitelikli, iyi eğitim görmüş ve yeterli tecrübeye sahip insan gücü kaynağı ile desteklenmelidir. İmzalanan bu protokol ile 2019-
2020 Eğitim Öğretim Yılı itibarıyla mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında gıda teknolojisi ile yiyecek-içecek hizmetleri
alanında eğitim gören yaklaşık 65 bin öğrencinin müfredatına coğrafi işaretler girecek. Bunun yanı sıra ülke sathında alan
öğretmenlerimize bu konuda mesleki eğitim imkânı sağlanmış olacak. Metro Türkiye ile iş birliğimizi çok değerli buluyoruz.
Coğrafi işaret, tüketiciler için ürünün kaynağını, karakteristik özelliklerini ve ürünün söz konusu karakteristik özellikleri ile
coğrafi alan arasındaki bağlantıyı gösteren ve garanti eden kalite işaretidir. Coğrafi işaretli ürün kavramının anlaşılması,
farkı ve ünü yöresinden kaynaklanan, kalitesi denetimle korunan, benzersiz ve özgün ürünlerimizin tanıtımları açısından
çok önemli.”
Bu İş Birliğini Çok Değerli
Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürümüz Numanoğlu, coğrafi işaret tescili ile kalitesi, gelenekselliği, yöreden elde
edilen ham maddesi ile yerel niteliklere bağlı olarak belli bir üne kavuşmuş ürünlerin korunmasının sağlandığını vurguladı.
Ayrıca bu ürünlerin, ekonomik açıdan da katma değer oluşturduğuna işaret eden Numanoğlu, şunları kaydetti: “Bunun
yanı sıra ihracatımızı geliştirmek için bu ürünlerin yurt dışında da tescil edilmesi de büyük önem arz ediyor. Bu çerçevede
hâlen ne yazık ki sadece Antep baklavası, Aydın inciri ve Malatya kayısısı Avrupa Birliği’nde tescil sağlamış durumdadır.
Gerçekleştirdiğimiz protokol kapsamında sağlanan müfredat güncellemeleri ve alan öğretmenlerinin eğitimlerinin yol
açacağı kitlesel farkındalığın bu şekilde tescil alan ürün sayısının artışında önemli bir rol oynayacağını umuyoruz. Bu
açılardan bakıldığında, sektöre iş gücü yetiştiren kurum konumunda olan Millî Eğitim Bakanlığı ile ülkemizin çok önemli
yiyecek içecek tedarikçilerinden biri olan Metro Türkiye arasında yapılan bu iş birliğini çok değerli buluyoruz.”
Yerel Değerlerin Korunması
Metro Türkiye Satın Alma Direktörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Deniz Alkaç, coğrafi işaretli ürünlerde Türkiye’de 2011
yılında çalışmaya başladıklarını, başladıkları tarihte bu konuda Türkiye’de bilinirliğin olmadığını ifade ederek, gelinen noktada
Türkiye’de 400 adet tescilli coğrafi işaretli ürün, 400 de aday ürün bulunduğunu bildirdi. Alkaç, devamla şunları kaydetti:
“Türkiye’de potansiyel 3 bine yakın ürün olması... Avrupa’da 3 bin 300 tane coğrafi işaretli ürün var. Bizim topraklarımızdaki
coğrafi işaretli ürünler potansiyeli, tek başına Avrupa ediyor. Çok büyük bir potansiyelin üstündeyiz. Dünyada coğrafi işaretli
ürünler pazarı 200 milyar dolar. Türkiye, bu pazarda pastadan çok büyük pay alabilir. 2011 yılında coğrafi işaretli ürün işine
başladığımızda sıfırdan başladık. Bugün satışlarımızın yüzde 4-5 aralığı bu ürünlerden gelmekte. Ciddi bir farkındalık var.
120 restoranın da menüsüne soktuk. Bugün Millî Eğitim Bakanlığı ile imzaladığımız protokol Türk mutfağı için çok önemli
bir adım.”
Metro Türkiye Satın Alma Direktörü Alkaç, yerel değerlerin korunması ve ürüne değer kazandırılmasının tüm dünyada
üzerinde titizlikle durulan bir konu olduğunu vurgulayarak, “Söz gelimi Fransa’nın rokfor peyniri bin 400 yılından beri
korunuyor. Bugün Rokfor (Roquefort) köyündeki üretimin değeri yılda 400 milyon avro. Baktığınızda, Ezine peyniri de
en az rokfor kadar lezzetli ve değerli bir peynir. İşte biz ne zaman bu değeri daha iyi tanıtır, yurt dışından Ezine’ye turlar
düzenlenmesini sağlarsak o zaman gerçekten bu alanda kendimizi başarıya ulaşmış sayarız. Ezine peynirimizin de rokfor
kadar değerli olduğunu anladığımız gün, yurt dışından Ezine’yi ziyaret eden turistler yarattığımız gün bu işi başarmış
olacağız.” ifadelerini kullandı.
114 AR-GE B LTENİ ’19