Page 27 - Akademi Dergisi-NİSAN-2025
P. 27
OKULLARDA ZORBALIĞI
ÖNLEMEK MÜMKÜN
PEKİ AMA NASIL?
Seçil GÜNTAY
DİĞER ÖĞRENCİLERİ DAHİL ETMEDEN
YA DA DAHA BÜYÜK OKUL İKLİMİ SORUNLARINI
ELE ALMADAN, YALNIZCA ZORBAYA,
KURBANA YA DA HER İKİSİNE YÖNELİK ZORBALIKLA MÜCADELE
PROGRAMLARININ ETKİLİ OLMA OLASILIĞI DAHA DÜŞÜKTÜR.
Zorbalığı Önlemek Bir İklim Çuvaldızı Kendimize Batıralım Mı?
Meselesidir
Zorbalıkla ilgili okul içi yaklaşımların
Uzun yıllardır hem psikolojik da- nasıl olacağına değinmeden önce bir
nışmanlık hem de sosyal duygusal durum saptaması yapalım. Aşağıda
öğrenme alanında çalışan bir psiko- yer alan dört farklı tutum okulların
lojik danışman olarak PISA 2022 ra- zorbalığı önleme ve zorbalığa mü-
porunda zorbalıkla ilgili bulguların dahale yaklaşımlarından örnekler-
dir. Sizin de fark edeceğiniz gibi “işe
yer almasını çok sevindirici buldu-
yarayan” tutum, sadece farkındalık
ğumu söyleyerek başlamak isterim.
haftaları, etkinlikleri veya PDR biri-
Akran zorbalığı olaylarını, öğrenme DOSYA DOSYA
minin yapacağı çalışmalar ile sınırlı
deneyimlerinden, okul ikliminden,
kalan bir tutum değildir. Dördüncü
önleyici ve müdahaleye yönelik so-
tutumu okumadan önce ilk üç tutu- 25
mut süreçlerden bağımsız düşünmek
mu okuyun ve okulunuzun yaklaşımı
imkansızdır. Ancak sıklıkla karşılaş-
ile zihninizde örtüşüp örtüşmediğine
tığımız durum şu; bir zorbalık olayı
bakın. Önemli olan yap-bozun eksik
gerçekleşir, öfkeli ebeveynler sakinle- parçasını doğru tanımlamak ve bu ek-
şene veya bir sonraki zorbalık olayına sik parçanın da sıklıkla sosyal duygu-
kadar aynı çerçevede kalmaya devam sal öğrenmenin hangi ayağı (sınıf içi İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
ederiz. Oysa zorbalığı önlemek bir uygulama müfredatı, yazılı politika,
iklim meselesidir ve tek bir olay bile disiplin hiyerarşisi, öğrenci görüşme
dönüp okul iklimimizi gözden geçir- sistemi) olduğunu erkenden fark et-
memiz gerekliliğinin bir sinyalidir. mektir.