Page 27 - Akademi Dergisi-NİSAN-2025
P. 27

OKULLARDA ZORBALIĞI

              ÖNLEMEK MÜMKÜN


              PEKİ AMA NASIL?

              Seçil GÜNTAY





                              DİĞER ÖĞRENCİLERİ DAHİL ETMEDEN
                         YA DA DAHA BÜYÜK OKUL İKLİMİ SORUNLARINI
                               ELE ALMADAN, YALNIZCA ZORBAYA,
                  KURBANA YA DA HER İKİSİNE YÖNELİK ZORBALIKLA MÜCADELE
                   PROGRAMLARININ ETKİLİ OLMA OLASILIĞI DAHA DÜŞÜKTÜR.




              Zorbalığı Önlemek Bir İklim        Çuvaldızı Kendimize Batıralım Mı?
              Meselesidir
                                                 Zorbalıkla ilgili okul içi yaklaşımların
              Uzun  yıllardır  hem  psikolojik  da-  nasıl olacağına değinmeden önce bir
              nışmanlık  hem  de  sosyal  duygusal   durum  saptaması  yapalım.  Aşağıda
              öğrenme  alanında  çalışan  bir  psiko-  yer  alan  dört  farklı  tutum  okulların
              lojik danışman olarak PISA 2022 ra-  zorbalığı  önleme  ve  zorbalığa  mü-
              porunda  zorbalıkla  ilgili  bulguların   dahale  yaklaşımlarından  örnekler-
                                                 dir. Sizin de fark edeceğiniz gibi “işe
              yer  almasını  çok  sevindirici  buldu-
                                                 yarayan”  tutum,  sadece  farkındalık
              ğumu  söyleyerek  başlamak  isterim.
                                                 haftaları,  etkinlikleri  veya  PDR  biri-
              Akran  zorbalığı  olaylarını,  öğrenme                                       DOSYA  DOSYA
                                                 minin  yapacağı  çalışmalar  ile  sınırlı
              deneyimlerinden,  okul  ikliminden,
                                                 kalan  bir  tutum  değildir.  Dördüncü
              önleyici  ve  müdahaleye  yönelik  so-
                                                 tutumu  okumadan  önce  ilk  üç  tutu-   25
              mut süreçlerden bağımsız düşünmek
                                                 mu okuyun ve okulunuzun yaklaşımı
              imkansızdır.  Ancak  sıklıkla  karşılaş-
                                                 ile zihninizde örtüşüp örtüşmediğine
              tığımız  durum  şu;  bir  zorbalık  olayı
                                                 bakın.  Önemli  olan  yap-bozun  eksik
              gerçekleşir, öfkeli ebeveynler sakinle-  parçasını doğru tanımlamak ve bu ek-
              şene veya bir sonraki zorbalık olayına   sik parçanın da sıklıkla sosyal duygu-
              kadar aynı çerçevede kalmaya devam   sal öğrenmenin hangi ayağı (sınıf içi   İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
              ederiz.  Oysa  zorbalığı  önlemek  bir   uygulama  müfredatı,  yazılı  politika,
              iklim meselesidir ve tek bir olay bile   disiplin  hiyerarşisi,  öğrenci  görüşme
              dönüp okul iklimimizi gözden geçir-  sistemi)  olduğunu  erkenden  fark  et-
              memiz gerekliliğinin bir sinyalidir.  mektir.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32