Page 13 - Akademi Dergisi-OCAK-2025
P. 13

niyetinin  bir  parçası  olarak  bu  me-  işaret  ettiğini  görürüz.  Matrakçı  Na-
              deniyeti  geliştiren  çok  daha  yüksek   suh da böyle bir âlimdir, hezarfen bir
              yerlere ulaştıran bir medeniyet. Hani   âlimdir.  Bosnalı  olması,  Bosna  Her-
              tırnak içinde Osmanlı medeniyeti di-  sekli olması, bu atölyelere onun ismi-
              yelim.  Çünkü  İslam  medeniyetinin   ni vermemizin sembolik yönünü ifade
              bir parçası olarak bunları söylüyoruz.   eder. Esasında bu tarz atölyelerin yani
              Çok bilinenin ve konuşulanın aksine,   Matrakçı  Atölyesinin  içeriğine  baktı-
              yazılan ile çizilenin aksine çok büyük   ğımız zaman dene-yap atölyesi de de-
              bilim  insanları  yetiştiren  bir  devlet   nilen, esas itibariyle, robotik kodlama
              Osmanlı  Devleti.  Özellikle  de  hezar-  atölyesi. Biz bunu farklı bir faaliyeti-
              fen  diye  tanımladığımız  yani  birçok   mizde farklı şekilde isimlendiriyoruz.
              bilim dalını bir arada sindirmiş ve bu   Harezmi projesi. Robotik  kodlamaya
              alanda eserleri olan bilim insanların-  baktığımız,  robotik  kodlama  üzerin-
              dan, o günkü tabirle âlimlerden bah-  den  yapay  zekaya  yürüdüğümüz  za-   RÖPORTAJ
              sediyoruz. Bu anlamda Matrakçı Na-  man, iki şey görürüz. Birincisi, algo-
              suh, bir matematikçi, bir coğrafyacı,   ritmik  düşünme  becerisi.  İkincisi  de
              bir tarihçi, aynı zamanda bir sanatçı,                                      11
                                                 veri madenciliği, yani veri analizi. Bu
              bir mimar, birçok yönüyle baktığımız-  iki becerinin de matematik alanında
              da tam bir hezarfen. Bizim hezarfen-
                                                 bugün çok önemli olduğunu görüyo-
              lerimiz meşhurdur. Biliriz hezarfen ve
                                                 ruz. Hatta Türkiye Yüzyılı Maarif mo-
              çelebileri. Biliriz ama hezarfenin bin
                                                 delinde, algoritmik düşünme becerisi
              ilim sahibi, çelebinin bilgili, kültürlü
                                                 olasılık konusunda, veri madenciliği,
              kimse anlamına geldiğini bilmeyiz.
                                                 veri analizi becerisi ve veri işleme be-  İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
              Hem hezarfen hem çelebi olmak hem   cerisi de istatistik konusunda öğrenci-
              birçok bilim dalıyla iştigal edip hem   lerimize kazandırmak istediğimiz be-
              de  onun  yayılmasını  sağlamak  anla-  ceriler.  Böyle  düşündüğümüz  zaman
              mında çok daha derinlikli bir boyuta   ortaya çok geniş bir çerçeve çıkıyor.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18