Page 12 - Akademi Dergisi-OCAK-2025
P. 12

okulların  destekleriyle,  Bosna  Her-  İnşallah. Biz de az önceki konuşma-
                 sek’teki  okullara  etkileşimli  tahtalar,   larınızı,  bu  kardeş  okul  çalışmala-
                 bilgisayarlar, projeksiyon cihazları ve   rımızı duyduğumuzda gururlandık.
                 beyaz yazı tahtaları gibi teknik ekip-  Yaklaşık sekiz yıl olmuş aslında baş-
                 man yardımları yapılmıştır. Bu proje   layalı. Daha önce Bosna’dan çoğun-
                 hem eğitimde kaliteyi artırmayı hem   lukla diğer Avrupa ülkelerine tercih
                 de kültürel etkileşimi derinleştirmeyi   söz  konusuydu.  Bu  süre  zarfında
                 amaçlamaktadır.                    Türkiye’ye doğru tercih noktasında
                                                    bir artış söz konusu oldu mu, bu se-
                 Yeni  dönemde  devreye  giren,  özel-
                                                    kiz yılın sonunda?
                 likle  STEM  eğitimini  merkeze  alan
                 ve sembolik anlamda Bosna Hersek-  Tabii herhangi bir ülkeyle karşılaştır-
                 li  bir  Osmanlı  âlimi  olan  Matrakçı   mak  olmaz  diplomatik  açıdan.  Ama
                 Nasuh’un  ismini  vererek  başlatılan   bizim 2016 yılında, hızlandırdığımız
                                                    bu  çalışmaları,  bir  ara,  Türkçenin
                 Matrakçı Atölyeleri ile bahsedilen ça-
                                                    seçilme  sayısı  itibariyle  ikinci  sıra-
                 lışmalarımıza yeni bir boyut daha ek-
                                                    ya  yükseldiğini  hatırlıyorum.  Sekiz
                 lenmiştir. Matrakçı Atölyeleri aslında
                                                    bin  iki  yüz  elli  civarında  öğrencinin
                 robotik  kodlama  atölyeleri  olup  bu
                                                    Türkçeyi  tercih  ettiğini  söyleyebili-
                 atölyelerin  açılışları  için  Bosna  Her-
                                                    rim. Şöyle bir anekdotu burada aktar-
                 sek’teyiz. Altı tane atölye açılacak. Bu
                                                    mak  isterim,  Türkiye’de  15  Temmuz
                 da  projelerin  daha  önce  bahsettiği-
                                                    olayları nedeniyle geceleri halk dışarı
                 miz projelere ciddi bir katkı verecek
                                                    çıkmaya devam ederken kardeş okul
                 bir  çalışma  olacak.  Burada  özellikle
                                                    projesi  vesilesiyle  İstanbul’da  bulu-
                 Saraybosna  Eğitim  Müşavirliğimizin
                                                    nan bir grup genç, aileleri tarafından
                 ve  İstanbul  Milli  Eğitim  Müdürlüğü-
                                                    haklı  bir  endişeyle  çağrıldıklarında
                 müzün  bu  işin  sorumluluğunu  alıp   “Hayır.”  dediler.  “Biz  kardeşlerimize
                 büyük bir fedakârlıkla yürüteceği bir
                                                    destek  olacağız  ve  dönmemiz  gere-
                 çalışma olarak görüyoruz. Zaten özel-
                                                    ken tarihte döneceğiz.” Bu kardeşlik
                 likle Balkanlara yönelik olarak, genel   ruhunu gösteren çok önemli bir anek-
         RÖPORTAJ  anlamda  yurtdışında,  daha  özel  an-  dottur diye düşünüyorum.
                 lamda Saraybosna ve Bosna Hersek’e
                                                    Bu kardeşlik ruhu düşünüldüğünde
                 yönelik  olarak  yapılan  çalışmalarda
                 mutlaka  insanların  bir  derdinin,  bir   az  önce  bahsettiğiniz  projelerden
     10          davasının olması gerekiyor. Yoksa hi-  biri  olan  Matrakçı  Teknoloji  Atöl-
                 yerarşik yapı içinde bir zorunlulukla   yelerinin  hayata  geçmesinde  Bos-
                                                    na-Hersek  ile  Türkiye  arasındaki
                 yürütülemez ki bunun heyecanını yü-
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  ğu zaman da çok daha büyük bir kar-  nadığını düşünüyorsunuz? Projenin
                                                    kültürel  bağların  nasıl  bir  rol  oy-
                 reğinde duymak gerektir. Böyle oldu-
                                                    isim babası olan Matrakçı Nasuh’un
                 deşlik  hukuku  içinde,  aynı  zamanda
                                                    çok  yönlü  kişiliği  ve  tarihimizdeki
                 devletimizin Türkiye Cumhuriyeti’nin
                                                    yeri  bu  teknoloji  atölyelerine  nasıl
                 vizyonunu  besleyecek  bir  şekilde  bu
                                                    ilham verdi?
                 çalışmaları yürütmüş oluyoruz. İnşal-
                                                    Şimdi o zaman şöyle söyleyelim. Os-
                 lah artarak devam edeceğini düşünü-
                                                    manlı  Devleti  aslında  İslam  mede-
                 yoruz.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17