Page 260 - Arge Bülteni Temmuz 2019
P. 260

Masal Evreni


             15 Masalcı 15 İlçede etkinliği ile ilgili açıklama yapan AR-GE Kültür Birimi Koordinatörü Cengizhan Orakçı: “Masallarda,
           sunduğu evreni inandırıcı kılma gibi bir kaygı söz konusu değildir. Çoğu hayal ürünüdür. Başlangıçta bir kişinin malı olan
           masallar,  yaygınlaştıkça,  yöreden  yöreye,  ülkeden  ülkeye  geçtikçe  halkın  malı  olur  ve  anonimleşirler.  Evrensel  esaslara
           dayandıklarından içlerinde bazı ana karakterler ve sembolize ettiği değerleri taşırlar. Mesela Keloğlan - şans ve zekâ; üvey
           anne- zulüm; üvey kız kardeş – kıskançlık; en küçük kardeş - iyilik, başarı, zekâ; yaşlı adam - iyilik, yardım; Köse - hainlik,
           kötülük gibi. Buna göre iyilik - kötülük, doğruluk - haksızlık, adalet - zulüm, alçakgönüllülük - kibir... gibi zıt durumların
           temsilcisi kişilerin mücadelelerinden söz edilir.” dedi.

             Masalların Kendine Özgü Yapısı

             Genellikle bir eğitim amacı saklı olan masalların, dolaylı olarak öğretici nitelik taşıdığını kaydeden Orakçı,  “Masallarda
           yer ve zaman kavramları belirsizdir; mekânların uzaklığını ya da ulaşılmazlığını ifade etmek için Çin, Maçin, Hint, Yemen, Kaf
           Dağı gibi yer adları kullanılır. Masal kişileri her tabakadan seçildiği gibi cinler, periler, ejderhalar, devler de önemli rol oynar.
           Soyut olanları çocuklara anlatmanın ve onlara kabul ettirmenin en güzel yollarından biridir bu. Kendine özgü bir yapısı ve
           belli bir akışı olan masallar döşeme, serim, düğüm, çözüm ve dilek bölümlerinden oluşur. Çoğu “bir varmış, bir yokmuş” ya
           da “evvel zaman içinde, kalbur saman içinde” gibi ifadelerle başlar. Bunlara tekerleme ya da döşeme denir. Tekerlemeden
           sonra olay(düğüm, çözüm) ve dilek bölümleri gelir. Türk masallarında dilek bölümü ‘Onlar ermiş muradına…’ ya da  ‘gökten
           üç elma düştü.’  biçiminde başlayarak tamamlanır.” şeklinde konuştu.

             Kültürel Mirasımızın Çok Önemli Bir Parçası

             Orakçı,  ağırlıklı  olarak  düzyazı  biçiminde  olan  masalların  manzum  örneklerine  dikkat  çekti;  masallarda  anlatımı
           güzelleştirmek ve canlı kılmak için secilere yer verildiğini söyledi. Türk masallarının, sembolik açıdan zengin olduğunu ve
           günümüzde de başka materyallerle zenginleştirildiğini belirten Orakçı, “Günümüzde pop kültürün ve özellikle televizyon,
           tablet ve bilgisayarların hayatımızın içine karışmasıyla göz ardı edilen masallarımızı tekrar hayatımıza sokmak, çocuklarımızı
           bu güzelliklerden mahrum bırakmamak gerekir. Kültürümüzün nadide türlerinden biri olan masallarla çocuklarımıza pek
           çok olumlu davranış benimsetilebilir. Çünkü masallar sayesinde çocuklarımıza hayatın gerçekleri, iyi ve kötü ayrımı, doğru
           yanlış, güzel ve çirkin anlatılabilir. Bu düşüncelerle bu çoklu etkinliği gerçekleştirdik.” ifadelerini kullandı.
               İstanbul’u  Okuyorum  ve  Kütüphanede  Hayat  Var  Projelerimiz  kapsamında,  15  Masalcı  15  İlçede  farklı  okulların
           kütüphanelerinde özellikle ilkokul öğrencileri için hazırlanmış resimli masal kitaplarının yanında, ortaokul öğrencilerine
           yönelik masalı anlatmanın haricinde birçok kitaptan hikâyeler de okundu. Bu çoklu etkinlik, birçok okulda yeni oluşturulan
           kütüphanelerde öğrencilere kitap sevgisi kazandırmak ve onların kitaba olan ilgilerini arttırmak amacıyla yapıldı.
































                                                                          AR-GE B LTENİ ’19                  259
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265