İSTANBUL İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Geçiş Döneminde Disleksi Konferansı

Disleksik Bireyin İlkokuldan Ortaokula Geçiş Sürecinde Desteklenmesi Projesi kapsamında yaygınlaştırma konferansı düzenlendi.
 Geçiş Döneminde Disleksi Konferansı

Disleksi nüfusun yüzde onunu etkileyen, okuma ve yazma becerisinin kazanılmasında ortaya çıkan bir öğrenme güçlüğüdür. Öğrenme sürecinde disleksili bireye nispeten destek varken, bu bireyin ilkokuldan ortaokul dönemine geçişinde çok az destek bulunabilmektedir. Destek, kurumsal ortamın değişikliğinden ve de çocukta oluşan yeni ve değişen ihtiyaçlardan dolayı hem beceri hem de görev düzeyinde gereklidir.

Erasmus+ KA2 (Ana Eylem 2) Stratejik Ortaklık Projeleri kapsamında   sürdürülen Disleksik Bireyin İlkokuldan Ortaokula Geçiş Sürecinde Desteklenmesi Projesi (DysTRANS) temelde sadece çocuğun geçmişi ve ihtiyaçları ile ilgili detaylar konusunda bilgi sağlamayı hedeflemiyor. Aynı zamanda hem yeni okulu hem de anne babalar için bu geçiş sürecinde çocuklarını en iyi şekilde destekleyebilmelerine yönelik birtakım destek materyalleri geliştirmek üzerine kurgulanmasıyla farklılık arz ediyor. 

Bu materyaller, tüm ortaklarla beraber hazırlanan bir bireysel destek planı modelini, bireyin bu dönemde yaşadığı güçlüklerin belirlenmesi için bir kontrol listesini ve yeni okul ortamlarına başladığı zaman sağlanacak desteğin temelini oluşturacak öğretmen ve anne-baba el kitaplarını içermektedir.

Paydaşlar ve Fikri Çıktılar

Disleksik öğrencilerin tek öğretmenli ilkokul döneminden farklı branşlardan öğretmenlerin derslere girdiği ortaokul dönemine geçiş sürecinde yaşadıkları zorluklara odaklanan proje, İl Millî Eğitim Müdürlüğü'müzün koordinatörlüğünde 6 farklı ülkeden ortak kurumlarla birlikte yürütülüyor. İl Millî Eğitim Müdürlüğü'müzün koordinatör olduğu projenin diğer ortakları ise şu şekilde sıralandı: Bulgaristan Disleksi Derneği, Romanya Özel Eğitim Derneği, Fatih Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Polonya Sosyal İlköğretim Okulu, İtalya Kapsamlı Eğitim Enstitüsü ile Portekiz Sines Grup Okulları. 

Kontrol ve izleme metotlarını içeren bireysel destek planı modeli ve ortaya çıkan ürünlerle ilgili öğretmen ve velilerin değerlendirme ve geri bildirimlerini içeren pilot çalışma.

Yaygınlaştırma Konferansı ve Çıktılar

 İstanbul Mercure Hotel'deki yaygınlaştırma konferansına ilimizden her ilçeyi temsilen öğretmenler ve proje ortağı kurumların öğretmen ve uzmanlarından oluşan diğer ülkelerden paydaşlar yer aldı.  Toplam 100 kişinin katıldığı program boyunca anında çeviri hizmeti verildi.

 Konferansta proje kapsamında ortaya çıkan ürünlerin yanı sıra disleksi olgusu ve ilkokuldan ortaokula geçiş döneminde disleksik öğrencilerin kendilerinin, öğretmenlerinin ve ailelerinin karşılaştıkları sıkıntılar ve destek mekanizmaları üzerine sunumlar ve panel yapıldı. 

Kayıt ve açılışla başlayana programın açılışında İl Millî Eğitim Müdür Yardımcımız Sayın Levent Özil bir konuşma yaptı. Özil, disleksinin zihinsel bir yetersizlik olmadığını bu yüzden erken dönemlerde ve geçiş sürecinde sağlanacak eğitim desteği son derece önem arz ettiğini ifade etti. Disleksik bireylerin etkileşimine ve iletişimine de odaklanan projenin genel tanıtımının ardından sinevizyon gösterimi ile devam eden konferansta proje çıktıları paylaşıldı. 

Projenin fikri çıktıkları ise şöyle sıralandı: Ortak ülkelerdeki mevcut durumu gözlemlemeye yönelik hazırlanan ihtiyaç analizi. Bireysel güçlü ve zayıf yanları belirlemeye yönelik bir geçiş dönemi kontrol listesi. Söz konusu sorunları çözmeye yönelik stratejileri içeren öğretmen rehberi. Söz konusu sorunları çözmeye yönelik stratejileri içeren anne baba rehberi.

Sunumlar ve Panel 

Dr. Öğr. Üyesi Osman Hatun Disleksik öğrencilere ilkokuldan ortaokula geçişte destek ile ilgili mevcut durumu Türkiye ve ortak ülkelerdeki çalışmanın sonuçlarından hareketle analiz etti. Daniela Boneva, öğretmenler ve veliler için rehber sunumunu yaparken Agniezska Duda pilot çalışmasını, Rosa Martins çalışma ziyaretlerinin öğretmenler üzerindeki etkilerini anlattı. Biruni Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü'nden Dr. Öğr. Üyesi. Ayşe Dilşad Yakut, değerlendirme prosedürlerini sundu.

"Geçiş Sürecinde Disleksi" konulu panelde ise Biruni Üniversitesi, Özel Eğitim Bölümü'nden Doç. Dr. Adeviye Tuğba Tuncer, İl Millî Eğitim Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Şube Müdürü'müz Fatma Şengül,  Romanya Özel Eğitim Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Teodora Pentazzi, Eyüp Sultan İslambey İlkokulu Sınıf Öğretmeni Ayşe Demirdağ ile Uluğbey Ortaokulu Özel Eğitim Öğretmeni Aşkın Taş konuştu.

Uluslararası nitelikteki konferans soru ve cevap oturumunun ardından belgelerin dağıtılmasıyla program sona erdi.

03-10-201903-10-201903-10-201903-10-201903-10-201903-10-2019

Binbirdirek M.İmran Öktem C.No1 Eski Adliye Binası Sultanahmet/Fatih/İSTANBUL - (0212) 384 34 00

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.