Bilindiği üzere erken çocukluk eğitimi, çocukların sosyal, duygusal, bilişsel, dil ve motor gelişimini azami düzeyde destekleyen, yaşam boyu iyi olma hâline katkı sağlar. Bu dönemde sunulan deneyimlerle elde edilecek temel bilgi, beceri ve tutumlar çocuğun sosyal yaşamına doğrudan etki eder. Ayrıca daha sonraki eğitim hayatını da biçimlendirdiğinden bu dönemde sunulan nitelikli eğitim hizmeti, tüm eğitim sisteminin en önemli basamağıdır.
Toplumsal refahın artması ve ülkemizin sosyal, kültürel ve ekonomik sürdürülebilir kalkınması eğitim sistemin ilk önemli adımı olan erken çocukluk eğitiminden başlamaktadır. Burada başta aile, okul ve çocuğun yakın çevresi olmak üzere tüm paydaşların birbirleriyle olan etkileşimlerinin sağlanması son derece önemlidir.
Toplum Temelli Erken Çocukluk Eğitimi
Millî Eğitim Bakanlığımızın, 2023 Eğitim Vizyonu Belgesinde ve Cumhurbaşkanlığımızın 2019 yıllık programında 5 yaşındaki bütün çocukların okullaşması hedefi yer alıyor. Millî Eğitim Bakanlığımız farklı sebeplerden elverişsiz şartlara sahip tüm çocukların eğitim hakkının sağlanması için bütünleşik bir stratejiye sahip. Bakanlığımız aile ve sosyal boyutlarıyla bu bütünleşik stratejinin oluşturulmasında ağırlık merkezi olacak. Dolayısıyla toplum temelli bir erken çocukluk eğitimi öne çıkarılacak.
Bu bağlamda İl Millî Eğitim Müdürlüğümüzde kaymakamlıklarca İstanbul ölçeğinde ilçeler boyutundaki çalışmaları değerlendirmek üzere bir toplantı yapıldı. İl Millî Eğitim Müdür Yardımcımız İrfan Zeki Er başkanlığındaki toplantıya, 39 ilçemizin temel eğitimden sorumlu şube müdürleri katıldı.
Toplantıda önce İstanbul’un erken çocukluk eğitimindeki mevcut durumu erişilebilirlik açısından ele alındı. Erken çocukluk eğitimine erişimin son yıllarda hızla arttığı İstanbul’daki okullaşma oranının durumu Türkiye ölçeğindeki durumla birlikte veri temelli olarak paylaşıldı. Daha sonra okullaşma sürecinde karşılaşılan sorunlar ve bunlara yönelik çözüm önerileri 2023 Eğitim Vizyon Belgemizdeki erken çocukluk eğitimi çerçevesinde tartışıldı. Ardından, İl Millî Eğitim Müdürlüğümüzün erken çocukluk eğitimine ilişkin hedefleri görüşüldü.
Hızlı Bir İvme Oluşturmak
İl Millî Eğitim Müdür Yardımcımız İrfan Zeki Er, toplantıdaki konuşmasında, resmî ve özel, farklı kurumlarca yürütülen her yaş grubundaki tüm erken çocukluk eğitim hizmetlerinin izlenmesi, değerlendirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik ortak kalite standartlarının oluşturulacağını ifade etti. Çoklu iş birliklerinin erken çocukluk eğitiminde de hayata geçirileceğini kaydeden Er, “Türkiye’nin toplumsal ve ekonomik gelişimini üst düzeylere taşımak için 5 yaş okullaşmada hızlı bir ivme oluşturmak şart. 2023 Eğitim Vizyonumuz 5 yaşın zorunlu eğitim kapsamına alınacağını ifade ediyor. Erken çocukluk eğitimi bir bakıma gömleğin ilk düğmesidir ve nitelikli eğitim için bu ilk düğmenin doğru iliklenmesi gerekir. Erken çocukluk eğitimi yaygınlaştırma çalışmalarına Bakanlığımızın verdiği öncelik bu dönemin öneminin farkına varılmasındandır. Erken çocukluk eğitimine ilişkin toplumsal farkındalık yaratmak amacıyla son yıllarda önemli gelişmeler yaşandı. Bu bakımdan millet ödevimiz olan eğitim bağlamında çocukla ilgili tüm kurum ve kuruluşlar harekete geçirilecek ve tamamlayıcı bir iş birliği çerçevesi teşvik edilecek.” dedi.
Toplum temelli erken çocukluk hizmetlerinin yaygınlaştırılacağını vurgulayan Er, bu çerçevede anne babalara yönelik çocuk gelişimi ve psikolojisi odaklı eğitimlerin de verileceğini kaydetti.
İstanbul’daki erken çocukluk eğitimine ilişkin son durumu ve çözüm önerilerini ortaya koyan toplantı soru cevap kısmıyla sona erdi.