Page 19 - Akademi Dergisi-NİSAN-2025
P. 19
almalı ve bir anlam oluşturmalıdır. Soruda da sözü edildiği gibi bazen
Çocuklar okul sisteminin ve kuralla- nezaket ve sınır koyma arasındaki
rının gerekliliğine inandıkları ölçüde fark ya da ilişki doğru anlaşılmaya-
bu durumu bir zorbalama olarak ya- bilir. Burada mesele sınırları neza-
şamazlar ve bu durumda kendiliğin- ketle koymaktır ve fakat yaratıcı kişi
den okulun psikolojisinden zorbalığın zaman zaman sertleşmek gerektiğini
çıkmasına sebep olur. hissedebilir. Bu doğaldır. Çocukların
spontaniteleri onların farklı sorunlar
Bir başka deyişle çocuklara nezaketle
ve durumlar karşısında farklı çözüm-
yaklaşan veliler, nezaketle yaklaşan
ler üretebilmeleri için sahip oldukları
öğretmenler, nezaketle yaklaşan ida-
bir özelliktir. Kural koymak ve büyük
reciler ve son olarak nezaketle yakla-
genellemeler yapmak doğrusu zaman
şan tüm bir kurum doğru rol model
olarak duyguları yönetebilecek ve ka- zaman önemli hatalar yapmamıza se-
bep olur. Bir başka değişle her özel
lıcı öğrenmeler ve değişiklikler sağla-
durumun özel bir çözümü bulunmak-
yabilecektir.
tadır. Çocuklara doğru sınırlar koy-
Nezaketi içselleştiren bir birey, zor-
mayı öğretirken aynı zamanda onla-
baya karşı kendini nasıl koruyabi-
rın bunları hangi durumlarda nasıl
lir? Nezaket ve sınır koyma arasın-
yaratıcı bir şekilde yapmaları gerek-
daki denge nasıl sağlanır?
tiği konusunda bilinçlendirilmeleri
Kişiler arası ilişkilerde sağlıklı sınırlar de gereklidir. Yani bir başka deyişle
koyabilen ve sağlıklı sınırları koruya- zorbalığa başa çıkmak için spontana
bilen bireyler nezaketlerini kaybet- ve yaratıcılığa ihtiyaç vardır. Çocuklar
meden iletişim içinde olabilen birey- kendi spontanitelerine ve yaratıcılık-
lerdir. Bu bireyler dahi zaman zaman larına güvenirlerse kendilerine olan
zorbaya karşı kendilerini zorlanırken güvenleri de artar ve bu yolla zorba-
bulabilirler ve fakat eninde sonunda lıkla baş etmekte daha başarılı olabi-
sınır koyma becerileri bu sağlıksız lirler. Tüm psikolojik danışmanların
ilişki biçiminden çıkmalarını sağlaya- ve öğretmenlerin, çocukların kendi
caktır. Nezaketin içselleştirilmesi de- yaratıcı süreçleri ve spontan davra- DOSYA
mek “karşı tarafa değer vermek, em- nışlarını desteklemeleri ve geliştirme-
pati kurabilmek, anlayış sergilemek, leri akran zorbalığı konusunda onları 17
destek ve yardım sunmak” anlamına koruyucu bir sistemi desteklemelerini
gelebilir. Bütün bunlar esasen bir kişi- sağlar.
lik yapılanmasıdır. Bu yapılanma kar-
Ailelerin akran zorbalığını fark et-
şı tarafta oldukça pozitif duygular ge-
mesi ve müdahale etmesi için öneri-
liştirir ve bu nedenle zorba böyle bir
leriniz nelerdir?
tutumla karşı karşıya kaldığında ken- İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
dini daha güçsüz ve bir hata yaptığını Genel olarak ailelerin çocuklarla çok
düşünürken bulabilir. Özetle nezaket yakın ilişki içinde olmaları ve onlar-
saldırganlığı uzun vadede engelleye- daki duygusal değişimleri ve davra-
bilecek olan en önemli faktördür. nışsal değişimleri gözlemlemeleri çok