Page 71 - Akademi Dergisi-OCAK-2025
P. 71

mış  olan  Salgado,  sefâletin  güzelle-  kurduktan sonra ağaçlandırma faali-
              mesini (aesthete of misery) yapmakla   yetleri  yürütmek  için  Instituto  Terra
              da suçlanmış. Ona bu eleştiriyi geti-  projesini hayata geçiriyorlar. Yaşadık-
              renler  “ben  dünyayı  fotoğrafladım”   ları  bölgeye  iki  milyon  ağaç  dikerek
              diyen  Salgado’nun  yaşamı  boyunca   bozulan  dengeyi  yeniden  sağlayan
              ne savaşlar, devrimler, insanlık dram-  çift dünya insanlarına örnek bir proje-
              ları,  açlıklar  ve  darbeler  yaşadığının   de özveriyle çalışıyorlar. Salgado’nun
              farkında  olmayabilir.  Üstelik  bunları   hayatında  eşi  Leila’nın  çok  önemli
              yaşarken bir aktivist olarak olayların   bir  rol  oynadığını  yine  bu  belgesel
              içinde sorumluluk alarak var olduğu-  sayesinde  öğreniyoruz.  Fotoğrafa  ve
              nu anlıyoruz. Tüm bunları bir sergi-  doğaya  adanmış  iki  cesur  yürek  ve
              den  çıkarıyor  değiliz  elbette.  Salga-  entelektüel deha olarak gördüğüm bu
              do’nun  sanatını  ve  dünyaya  bakışını   çiftin bu sanata gönül veren gençler
              anlamak  adına  sergiden  önce  izlen-  için  de  bir  mesajı  var.  Salgado’nun
              mesi gerektiğini düşündüğüm belge-  mesajı onun sanatını sadece fotoğraf
              sel filmi sayesinde öğreniyoruz.   çekmekten ibaret görmediğini göste-
                                                 riyor.  Verdiği  bir  seminerde  fotoğraf
              Toprağın Tuzu (Le Sel De Le Terre) ola-
                                                 sanatçısı  olmak  isteyen  genç,  yaşlı
              rak çevrilen belgesel, ünlü Alman yö-
                                                 herkese şöyle sesleniyor:
              netmen Wim Wenders ve Salgado’nun
              yönetmen oğlu Juliano Riberio Salga-  “Eğer gençseniz ve zamanınız varsa,
              do tarafından çekilmiş. 2014 yılında   gidin ve çalışın. Antropoloji, sosyolo-
              Brezilya-Fransa  ortak  yapımı  olarak   ji, ekonomi, jeopolitik çalışın. Çalışın
              çekilen belgeselde Salgado’nun Kuzey   ki  fotoğrafını  çektiğiniz  şeyi  gerçek-
                                                 ten  anlayabilesiniz.  Neyi  fotoğrafla-
              Etiyopya, Sudan, Ruanda, Sibirya ve
              Güney Amerika’ya yaptığı yolculukla-  yabileceğinizi  ve  neyi  fotoğraflama-
                                                 nız gerektiğini.”
              rın hikayesi ve fotoğrafları yer alıyor.
              Wim  Wenders,  bir  Salgado  hayranı
              olarak  onun  korkutucu  gerçeklikteki
              dünyasına duyduğu ilgiyle bu belge-
              seli  çekmeye  başlıyor.  Salgado’nun
              “Genesis” için gerçekleştirdiği çekim-                                       SERGİ
              ler de bu belgeselin içinde sunuluyor.
              Bu açıdan Genesis’i anlamak ve etki                                         69
              alanına sizi almasına izin vermek için
              Salgado’nun  Brezilya’da  küçük  bir
              kasabada  başlayan  yaşam  öyküsüne
              şahit olmak gerekir.
              Belgeselin sonunda doğup büyüdüğü
              topraklara geri dönüşünü ve orman-                                           İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
              sızlaştırılan  Brezilya’da  bir  yeniden
              doğuş hareketi başlattığını izliyoruz.
              1994  yılında  karısıyla  birlikte  ken-
              di  ajansları  olan  Amazonas  Images’ı
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76