Page 71 - Akademi Dergisi-OCAK-2025
P. 71
mış olan Salgado, sefâletin güzelle- kurduktan sonra ağaçlandırma faali-
mesini (aesthete of misery) yapmakla yetleri yürütmek için Instituto Terra
da suçlanmış. Ona bu eleştiriyi geti- projesini hayata geçiriyorlar. Yaşadık-
renler “ben dünyayı fotoğrafladım” ları bölgeye iki milyon ağaç dikerek
diyen Salgado’nun yaşamı boyunca bozulan dengeyi yeniden sağlayan
ne savaşlar, devrimler, insanlık dram- çift dünya insanlarına örnek bir proje-
ları, açlıklar ve darbeler yaşadığının de özveriyle çalışıyorlar. Salgado’nun
farkında olmayabilir. Üstelik bunları hayatında eşi Leila’nın çok önemli
yaşarken bir aktivist olarak olayların bir rol oynadığını yine bu belgesel
içinde sorumluluk alarak var olduğu- sayesinde öğreniyoruz. Fotoğrafa ve
nu anlıyoruz. Tüm bunları bir sergi- doğaya adanmış iki cesur yürek ve
den çıkarıyor değiliz elbette. Salga- entelektüel deha olarak gördüğüm bu
do’nun sanatını ve dünyaya bakışını çiftin bu sanata gönül veren gençler
anlamak adına sergiden önce izlen- için de bir mesajı var. Salgado’nun
mesi gerektiğini düşündüğüm belge- mesajı onun sanatını sadece fotoğraf
sel filmi sayesinde öğreniyoruz. çekmekten ibaret görmediğini göste-
riyor. Verdiği bir seminerde fotoğraf
Toprağın Tuzu (Le Sel De Le Terre) ola-
sanatçısı olmak isteyen genç, yaşlı
rak çevrilen belgesel, ünlü Alman yö-
herkese şöyle sesleniyor:
netmen Wim Wenders ve Salgado’nun
yönetmen oğlu Juliano Riberio Salga- “Eğer gençseniz ve zamanınız varsa,
do tarafından çekilmiş. 2014 yılında gidin ve çalışın. Antropoloji, sosyolo-
Brezilya-Fransa ortak yapımı olarak ji, ekonomi, jeopolitik çalışın. Çalışın
çekilen belgeselde Salgado’nun Kuzey ki fotoğrafını çektiğiniz şeyi gerçek-
ten anlayabilesiniz. Neyi fotoğrafla-
Etiyopya, Sudan, Ruanda, Sibirya ve
Güney Amerika’ya yaptığı yolculukla- yabileceğinizi ve neyi fotoğraflama-
nız gerektiğini.”
rın hikayesi ve fotoğrafları yer alıyor.
Wim Wenders, bir Salgado hayranı
olarak onun korkutucu gerçeklikteki
dünyasına duyduğu ilgiyle bu belge-
seli çekmeye başlıyor. Salgado’nun
“Genesis” için gerçekleştirdiği çekim- SERGİ
ler de bu belgeselin içinde sunuluyor.
Bu açıdan Genesis’i anlamak ve etki 69
alanına sizi almasına izin vermek için
Salgado’nun Brezilya’da küçük bir
kasabada başlayan yaşam öyküsüne
şahit olmak gerekir.
Belgeselin sonunda doğup büyüdüğü
topraklara geri dönüşünü ve orman- İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
sızlaştırılan Brezilya’da bir yeniden
doğuş hareketi başlattığını izliyoruz.
1994 yılında karısıyla birlikte ken-
di ajansları olan Amazonas Images’ı