İSTANBUL İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Uzaktan Eğitimde Ölçme Değerlendirme

3. Ölçme Değerlendirme Günleri kapsamında "Uzaktan Eğitimde Çoktan Seçmeli Sorular ve e-Değerlendirme" konulu bir sunum yapıldı.
Uzaktan Eğitimde Ölçme Değerlendirme

Öğretmen ve öğrencilerin fiziksel olarak farklı mekânlarda olduğu açık ve uzaktan eğitimde öğrencileri değerlendirme sürecinde kullanılan ölçme araçları sınırlıdır. Bu çerçevede öğretmenlerin ölçme değerlendirme alanında farkındalıklarının geliştirilmesi amacıyla İstanbul Ölçme Değerlendirme Merkezince düzenlenen 3. Ölçme Değerlendirme Günleri kapsamında uzaktan eğitimde ölçme değerlendirme konulu bir sunum da yapıldı. 

Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yaygın Öğretim Anabilim Dalı Öğretim Üyesi ve aynı zamanda Açıköğretim Fakültesi Sınav Merkezi yöneticisi olarak görev yapan Dr. Nejdet Karadağ konuyu enine boyuna anlattı.

Ölçme Değerlendirmenin Amaçları

Karadağ, sunumunda ölçme değerlendirmenin amaçları ve bunların hangilerinde çoktan seçmeli maddelerin kullanılabileceği, çoktan seçmeli bir testin geliştirilme aşamalarıyla soru yazımında bilişsel alan taksonomilerine yer verilerek farklı düzeylerde soru örnekleri üzerinde durdu. Üst düzey beceri ölçen soruların nasıl oluşturulması gerektiği ve alt düzeydeki bir sorunun daha üst düzeye nasıl taşınabileceği konusu da örneklerle açıkladı.

Necdet Karadağ sunumunun ikinci bölümünde 2023 Eğitim Vizyonu'nda da yer alan e-değerlendirme türlerini ele alarak elektronik değerlendirmede e-portfolyo, ödev/görev, açık uçlu görevler, çoktan seçmeli soruların nasıl kullanılacağına değindi. Bu süreçlerin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarlarının nasıl olması gerektiğini anlatarak dereceli puanlama anahtarı örneklerini paylaştı.

e-Değerlendirme Uygulamaları

Yapılan e-değerlendirme uygulamalarının birden fazla öğretmen tarafından gerçekleştirilerek daha güvenilir ve geçerli puanlar elde edilebileceğine değindi. Etkili dönüt için sözel değerlendirme ve süreç değerlendirmenin ön planda olması gerektiği vurguladı. Karadağ uzaktan öğrenmede öz ve akran değerlendirmenin önemine vurgu yaparak aralıklarla kullanılması gerektiğini ifade etti. Ayrıca ölçme değerlendirme aracı olarak kullanılabilecek web 2.0 araçlarından kısaca bahsetti. Karadağ, uzaktan eğitimde üst düzey becerileri ölçen otantik ve simülasyon tabanlı değerlendirmelerin kullanılabileceğini de  belirtti.

Binbirdirek M.İmran Öktem C.No1 Eski Adliye Binası Sultanahmet/Fatih/İSTANBUL - (0212) 384 34 00

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.