Süreç Odaklı Bir Ölçme Değerlendirme Sistemi
İstanbul Ölçme Değerlendirme Merkezimiz ile okullar arasındaki koordinasyonu sağlamak üzere tüm resmî ve özel okullarımızda okul ölçme değerlendirme birimlerimiz kuruluyor.Ölçme değerlendirme teknik bir konu olmanın ötesinde nasıl bir insan yetiştirmek istendiği, benimsenen eğitim felsefesi ve hedefleri ile doğrudan ilişkilidir. Neyin, nasıl ve hangi amaçla ölçüldüğüne ilişkin verilecek her türlü cevabın merkezinde ise hiç şüphesiz çocuğun tüm yönleriyle gelişimi ve mutluluğu yer alır.
Bu noktada Millî Eğitim Bakanlığımızın 2023 Eğitim Vizyon Belgesi, ölçme değerlendirmede süreç ve sonuç odaklı bütünleşik bir anlayış ortaya koyuyor. Akademik başarının ölçülmesinde kullanılan kıstasların ve değerlendirme biçimlerinin çeşitlendirilmesi bununla doğrudan ilgili. Ayrıca belirlenecek sınıf düzeylerinde herhangi bir notlandırma olmaksızın sistemin/alınan kararların işleyişini öğrencilerin akademik çıktıları üzerinden görebilmek amacıyla Öğrenci Başarı İzleme Araştırması yapılacak. Okullar ve bölgeler arası farkları azaltmak, eğitim sistemini bir bütün olarak görmek amacıyla Öğrenci Başarı İzleme Araştırması sonuçları yıllar içerisinde akademik dünyayla birlikte çalışılarak takip edilecek ve sistemde gerekli iyileştirici tedbirler alınacak.
Ölçme Değerlendirme Birimlerinin Görevleri
İyi bir ölçme değerlendirme sisteminin sorumluluğu, her şeyden önce çocuğun yapabilirliklerini anlamlandırarak, bunu artırmakla sorumlu tüm paydaşlara, doğru ve anlamlı kararlar alabilmeleri için destek sunmaktır. Bu çerçevede İstanbul Ölçme Değerlendirme Merkezimiz ile okullar arasındaki koordinasyonu sağlamak üzere tüm resmî ve özel okullarımızda okul ölçme değerlendirme birimlerimiz kuruluyor.
Okullardaki ölçme değerlendirme birimlerinin görevleri şöyle sıralanıyor: Birimler her şeyden önce PISA, TIMSS gibi uluslararası sınavların okullarda uygulanmasında İstanbul Ölçme Değerlendirme Merkezine yardımcı olacak. İstanbul İzleme ve ABİDE gibi ulusal değerlendirme çalışmalarında İstanbul Ölçme Değerlendirme Merkezi tarafından belirlenen çalışma takvimini uygulayacak. İlimiz genelindeki ortak sınavlarda okullarda sınavların uygulanmasında görev alacak.
İstanbul Ölçme Değerlendirme Merkezimizce koordine edilen soru hazırlama gruplarının oluşturulmasına ve çalışmaların yürütülmesine destek verecek. Bunun yanında kendi okullarında ölçme değerlendirme faaliyetlerinin niteliğinin arttırılmasına yönelik önlemler alıp çalışmalar yürütecek. Ayrıca katıldıkları ölçme değerlendirme eğitimlerinde edindikleri bilgi ve becerileri kendi okullarındaki öğretmen ve yöneticiler ile paylaşacaklar.
Böylece öğrenci gelişim verileri üzerinden; eğitim sisteminin, eğitim politikalarının, okulun, öğretmen ve okul yöneticisinin değerlendirmesinin yapılabileceği bir ölçme ve değerlendirme çerçevesi oluşturulacak.
Birimler Kimlerden Oluşacak?
Okullarda kurulacak ölçme değerlendirme biriminin üyeleri ise şöyle olacak:
Bağımsız Anaokullarında
1 Müdür Yardımcısı ve 3 Okulöncesi öğretmeninden oluşur.
İlkokullarda
1 Müdür Yardımcısı
1.sınıf şube öğretmenlerinden 1 sınıf öğretmeni
2.sınıf şube öğretmenlerinden 1 sınıf öğretmeni
3.sınıf şube öğretmenlerinden 1 sınıf öğretmeni
4.sınıf şube öğretmenlerinden 1 sınıf öğretmeni
Anaokulu varsa eğer 1 okulöncesi öğretmeninden oluşur.
Ortaokullarda
1 Müdür Yardımcısı
Fen bilgisi zümresinden 1 öğretmen
Matematik zümresinden 1 öğretmen
Türkçe zümresinden 1 öğretmen
Sosyal bilgiler zümresinden 1 öğretmen
Yabancı dil zümresinden 1 öğretmen
İmam Hatip Ortaokulu ise meslek derslerinden 1 öğretmen
Anaokulu varsa eğer 1 okulöncesi öğretmeninden oluşur.
Liselerde
1 Müdür Yardımcısı
Fen (Fizik, Kimya, Biyoloji) zümresinden 1 öğretmen
Matematik zümresinden 1 öğretmen
Türk Dili ve Edebiyatı zümresinden 1 öğretmen
Sosyal (Tarih, Coğrafya, Felsefe) zümresinden 1 öğretmen
Yabancı dil zümresinden 1 öğretmen
İmam Hatip Lisesi ise meslek derslerinden 1 öğretmen
Meslek ve Teknik Eğitim Lisesi ise her bölümden 1 meslek dersi öğretmeni
Anaokulu varsa 1 okulöncesi öğretmeninden oluşur.