İSTANBUL İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Harezmî Eğitim Modeli Eğitici Eğitimi Çalıştayı

Harezmî Eğitim Modeli Eğitici Eğitimi Çalıştayı

İstanbul Millî Eğitim Müdürlüğü’nün İstanbul’da 50 okulda hayata geçirdiği Harezmî Eğitim Modeli, Türkiye geneline yayılıyor. Model, Bakanlık tarafından pilot olarak belirlenen iller Afyonkarahisar, Antalya, Artvin, Balıkesir, Çorum, Denizli, Edirne, Hatay, İzmir, Kars, Kocaeli, Muğla, Muş, Tekirdağ’da uygulanacak. Bu illerden gelen İl Millî Eğitim Müdürleri, Müdür Yardımcıları ve Şube Müdürleri ile öğretmenlere kendi illerinde gerçekleştirecekleri çalışmalar kapsamında eğitim verilmesi amacıyla ‘Harezmî Eğitim Modeli Eğitici Eğitimi Çalıştayı’ düzenlendi.

 16 Şubat’a kadar sürecek çalıştayın açılışı Ataşehir Zübeyde Hanım Hizmet İçi Eğitim Enstitüsü’nde yapıldı.

Açılış törene Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Orhan Erdem, Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri (YEĞİTEK) Genel Müdürü Bilal Tırnakçı, İstanbul Millî Eğitim Müdürü Ömer Faruk Yelkenci, Afyonkarahisar, Antalya, Artvin, Balıkesir, Çorum, Denizli, Edirne, Hatay, İzmir, Kars, Kocaeli, Muğla, Muş, Tekirdağ İl Millî Eğitim Müdürleri, Müdür Yardımcıları ve Şube Müdürleri ile öğretmenler katıldı.

Harezmî Eğitim Modeli Eğitici Eğitimi Çalıştayı’nın açılışında konuşan Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Orhan Erdem, Bakan Yardımcısı Erdem, şunları kaydetti:

“Çok önemli bir projede birlikteyiz. 14 ilde başlamış olması, Türkiye projesi olması nedeniyle İstanbul  Millî Eğitim Müdürü ve ekibine teşekkür ederim. Aslında siz bizler çocuklarımızın genlerinde olan şeyi ortaya çıkarıyoruz. Endüstri 4.0 yeni bir dünyaya bizi götürüyor. Artık makinelerin yazılımlarla bağımsız çalışmasından bahsediliyor. Okuduğum yazılarda bir CEO’nun şöyle bir tarifini gördüm, bundan sonra fabrikalarda insanlar olmayacak diyor. Başladı da zaten. Diyor ki, bir tane köpek olacak o da insanları yaklaştırmamak için güvenlik için orada olacak. Bunun için de bence uzay çağının çok dikkatle incelemek, öğrencilerimizi yönlendirmek, bu noktada daha büyük bir bakış sağlamak lazım. Bizim geç kalmamız gerekiyor. Endüstri 4.0 kaybedildiği takdirde ülkeler arasında büyük uçurumların olduğu bir dönem olacak. Beşeri sermaye gerekiyor. Beşeri beyinleri çok iyi çalıştırmak gerekiyor. Çok önemli bir projeyle meşgul olduğunuzu bilmenizi isterim. Bakanlık olarak bu noktada elimizden geleni yapmaya hazırız. Öğrencilerimizin bir kıvılcıma ihtiyacı var.”

MEB YEĞİTEK Genel Müdürü Bilal Tırnakçı, gelişen teknolojileri takip ettiklerini anlatarak şunları söyledi:

“Teknolojinin en büyük eksiği ahlak sorunu. Teknoloji sınırsız ve hızla büyürken bir ahlak sorunu yaşıyor. İnsanı merkeze aldığını iddia eden teknoloji bugün insanı hedef alır hale gelmişse bu ciddi bir sorun. İşte Harezmî’de yetiştirdiğimiz çocukların bilim yaparken, ona katacakları en önemli şey bu. Merhametlerini, şefkatlerini, insana verdikleri değeri katacaklar. Hedefimiz bu. Bu rekabete dahil olmak, bunu bu toprağın değerleriyle yapmak onlara da bunu göstermek istiyoruz.”

Son günlerde özellikle Türkiye’mizin hem bir beka meselesi olarak hem de geleceğe daha güvenli bakma noktasında gerçekleştirmiş olduğu operasyonlarda şehit düşen askerlerimize rahmet ve gazi olanlara da acil şifalar dileyerek sözlerine başlayan İstanbul Millî Eğitim Müdürü Ömer Faruk Yelkenci, şöyle devam etti:

“Sayın Bakanım, bu projenin hikâyesini kısaca anlatacak olursak, 2016 yılında İngiltere’ye (BETT) Eğitim Teknolojileri Fuarına gitmiştik. , Fuardan sonrada Roehampton Üniversitesinde bizim Türkiye’den oraya gitmiş bir akademisyenimiz vardı. O üniversitenin eğitim fakültesinde görevliydi. Onu ziyarete gittik. Bu iki ziyarette şunu gördük, eğitim teknolojisi fuarında Türkiye’den çokça eğitim kurum vardı. Bakanlığımız da Fatih Projesi’ni tanıtmak için oradaydı. Fuarda bize kodlama üzerinden paketledikleri o ürünleri  satma  gayreti içindelerdi. İngiltere Roehampton Üniversitesinin  eğitim fakültesinde farklı bir şey yaptıklarını gördük. Yani bize sattıklarıyla kendi yaptıkları çok farklı şeylerdi. Yani yine bize teknolojileri satmaya ve bu yolla sömürmeye devam edeceklerdi.  Biz de bir tarafından sanki Endüstri 4.0 ‘ı yakaladığımızı STEM eğitimini yaptığımızı, kodlama eğitimini yaptığımızı düşünecektik. Biz de Türkiye’deki güncel ama yanlış olan Endüstri 4.0, kodlama, STEM  tartışmalarına bir karşı çıkış olarak ne yapabilirizi düşünmeye başladık. Bu noktada Roehampton Üniversitesinde bize eğitim fakültesinin kapılarını açan ve derslerini izlememizi sağlayan öğretim görevlisi olan Yasemin Allsop Hocamızı ve Türkiye’den Prof. Dr. Şirin Karadeniz Hocamızı davet ettik ve neler yapabileceğimizi konuşmaya şekillendirmeye başladık. Bu noktada ilk çalıştayımızda dedik ki madem böyle bir şey yapıyoruz Bakanlığımız da desteğini bize sağlasın canı gönülden arzu ettik. YEĞİTEK Genel Müdürümüz Bilal Tırnakçı beyi de aradık. Çalıştayların başından itibaren bizimle beraber bulunarak desteklediler. Şu anda projemizin Bakanlık Projesi haline geliyor olmasından dolayı mutluluk duyduğumu özellikle ifade etmek isterim.”

 Harezmî Eğitim Modeli’nin bugünkü ilk isminin Zihinden Makineye Bilgisayar Bilimleri Öğretimi ve Disiplinler Arası Eğitim olduğunu vurgulayan Millî Eğitim Müdürü Yelkenci, şunları kaydetti:

“Aslında bu bizim için güzel bir yol haritası oldu. Bu yol haritası üzerinden oluşturduğumuz zeminde 5 başlık üzerinden yürümeye başladık. Birincisi, Bilgi İşlemsel Düşünme makinesiz yani bilgisayar bilimleri öğretimi başlığıydı. İkincisi, Programlama Öğretim Araçlarıyla Bilgisayar Bilimleri Öğretimi. Üçüncüsü birincisi kadar çok önemli bir başlık Disiplinler Arası Yaklaşım ile Bilgisayar Bilimleri Öğretimi. Dördüncüsü, Robotik ve Oyunla Bilgisayar Bilimleri Öğretimi ve beşincisi, her fırsatta söylüyorum, STEM eğitimine farklı bir yaklaşım getirerek insanı merkeze almayan hiçbir bilimsel çalışmanın doğru hedefe, ahlaki hedefe, insan için faydalı hedefe gidemeyeceğini düşündüğüm için STEM başlığına eklediğimiz bir S ile Sosyal Bilimlerden İstifade Ederek Bilgisayar Bilimleri Öğretimi.”

Yelkenci, özellikle öğrencilerin problem oluşturma ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesi ve aynı zamanda öğrencilerin işin merkezinde yani eğitimin öznesi olarak bulunmalarını sağlamak noktasında projeyi şekillendirdiklerini dile getirdi.

Öğrenci eğitimin öznesi olmalıdır nesnesi değil şeklinde ifade eden Yelkenci, eğer öznesi olursa o zaman her çağın doğru eğitiminin yakalanabileceğini söyledi.

Harezmî Eğitim Modeli’nin 3 sonucu olduğunu belirten Yelkenci, şöyle devam etti:

“Birincisi,  disiplinler arası yaklaşım başlığının getirdiği bir sonuç olarak aynı sınıfta 3-5 öğretmenin bulunarak ve bir kaos oluşturmadan o sınıfı yönetmelerini aynı zamanda eğitim süreçlerini yürütmelerini sağlamış olduk. İkincisi, beklentilerimiz dışındaki sonucumuz, akademik noktada başarısız olan öğrencilerimiz, teorisini gördüğünde anlayamayan öğrencilerimiz, pratiğiyle karşılaştığında ‘Bu muymuş deyip’ o soruları anlamaya başladılar. Akademik alanda başarıları artmış, derslerinde notları yükselmiş oldu. Üçüncüsü, belki de en önemlisi, burayı çok önemsiyorum, çünkü müfredat çalışmaları Bakanlığımız için güncel. Bu çalışmalar yapıldığında şu söyleniyor: Öğretmene sorulmalı, uzmanına sorulmalı ki Bakanlığımız sordu. Müfredatları askıda tutarak bunu yaptı. Biz öğrenciyle, öğrenciyi ıskalamamamız lazım, öğrenciyle ve öğretmenle beraber müfredat nasıl yazılır? Bunu göstermiş olduk. Bunun sonucunda daha güçlü bir şekilde inanmaya başladık ki müfredatlarımızı öğrencilerimizle beraber yazmalıyız.

Zihinden Makineye Bilgisayar Bilimleri Öğretimi ve Disiplinler Arası Eğitim isminin nasıl Hârezmî Eğitim modeline dönüştüğünü anlatan Yelkenci, sözlerini şöyle tamamladı:

“Birinci başlığımız malumunuz, Bilgi İşlemsel Düşünme ve Makinesiz Bilgisayar Bilimleri Öğretimi. Aslında bilgi işlemsel düşünme bir sorunu tespit edip o sorununun çözüm yollarını ortaya koyarak onların içinden en uygun çözüm yolunu bulup kullanma ve o sorunu çözmek olarak tarif ettiğimiz şey bir anlamda algoritmik düşünce. Öğrencinin algoritmik düşüncesi gelişirse birçok şeyi doğru planlayıp doğru üretebilir. Peki algoritmik düşünce nedir? Algoritmik düşüncenin temeli, algoritmanın temeli kimin tarafından atılmıştır? Büyük Türk İslam âlimi Harezmî tarafından atılmıştır. Bir sohbet esnasında kıymetli Şirin Hocamızın teklifiyle bu modele Harezmî Eğitim modeli ismini verdik. En nihayetinde Sayın Müsteşarımız’ın, Sayın Genel Müdürümüz’ün yol göstermeleriyle bunun Türkiye projesi haline gelmesi kararı alındı. 14 ilimiz bu projeyi illerinde uygulamak üzere başvurdular ve buradalar. Ben kendilerine tekrar hoş geldiniz diyorum. Harezmî Eğitim Modeli’nin eğitim sistemimize ve Türkiye’mize hayırlar getirmesini diliyor ve saygıyla selamlıyorum.”

16-02-201816-02-201820-02-201816-02-201816-02-201816-02-2018

Binbirdirek M.İmran Öktem C.No1 Eski Adliye Binası Sultanahmet/Fatih/İSTANBUL - (0212) 455 04 00

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.