İSTANBUL İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Çocuklar Okuduğunu Daha İyi Nasıl Anlar?

Bir Harf Bin İstanbul Projemiz kapsamında çocukların okuma becerilerini geliştirmek için neler yapılabileceğini konu alan çevrim içi çalışmalar devam ediyor.
Çocuklar Okuduğunu Daha İyi Nasıl Anlar?

Eğitim bilimleri alanında yapılan çalışmalar öğrencilerin sınıf düzeyinde beklenen akıcı okumaya ulaşamazsa, doğal olarak okuduğunu anlamada da sorunlar yaşadığını ortaya koyuyor. Akıcı okuma ve okuduğunu anlama odaklı çalışmalarını 2023 Eğitim Vizyonu perspektifiyle iş birliğine dayalı bir şekilde sürdüren İl Millî Müdürlüğümüz çalışmalarını sürdürüyor. 

Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlama

Bilindiği üzere akıcı okuma yazılı sembollerin belirli bir hız ve uygun vurgulama ile doğru bir şekilde okunmasını ifade etmektedir. Günümüzde pek çok ebeveyn ya da öğretmen öğrencilerin bir kelimeyi, cümleyi seslendirmeyi öğrendiğinde, okumayı ve anlamayı da öğrendiğini varsayar. Oysa okuma ve okuduğunu anlama iki farklı beceridir. Çünkü öğrenciler okumayı öğrenebilir, ama bu durum onların okuduğunda iyi anlayacaklarını garanti etmez. Ayrıca okuduğunu anlama akıcı okumanın yanında iyi bir kelime dağarcığı, kavram bilgisi ve strateji gibi başka öğeleri de gerektirir. Okuma çalışmalarında nihai hedef derin düzeyde anlama becerisi kazandırmak olmalıdır.

Okuduğunu Daha İyi Anlama

Bu kapsamda İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Öğretim Üyesi Sayın Doç. Dr. Muhammet Baştuğ tarafından "Çocuklar Okuduğunu Daha İyi Nasıl Anlar?" konulu mesleki gelişim semineri verildi. Uzun süredir öğrencilerle okuma ve anlama üzerine çalışma yapan Baştuğ, çocukların okuduğu metindeki kelimelerin kodunu çözmede sorunlar yaşamasına değindi. Okuma sırasında hatalar yapılmasının, okuma hızı ya çok düşük ya da gereğinden çok hızlı olmasının sebeplerine dikkat çekti. Bununla birlikte öğrencinin sesli okumasında prozodik özellikler yani vurgu, tonlama, duraksamanın bulunmamasının yol açtığı sorunlara temas etti.

Akıcı okuma düzeylerinde temel eğitimde karşılaşılan sorunların eğer önlem alınmazsa bunun lisede de devam ettiğini söyleyen Baştuğ, "Öğrenciler sınıf düzeyinde beklenen akıcı okumaya ulaşamazsa, doğal olarak okuduğunu anlamada da sorunlar çıkıyor. Çünkü sınıf düzeyi arttıkça içerik artıyor, zorlaşıyor ve öğrenciler daha karmaşık problemlerle karşılaşıyor. Bunun için de akıcı okumaya ihtiyaç var. Bu olmayınca öğrenme gerçekleşmiyor." şeklinde konuştu. 

Proje kapsamındaki çevrim içi eğitime ilçe koordinatörleri ve görevlilerden oluşan 140 öğretmenimiz katıldı.

 

17-03-202117-03-202117-03-202117-03-202117-03-202117-03-202117-03-2021

Binbirdirek M.İmran Öktem C.No1 Eski Adliye Binası Sultanahmet/Fatih/İSTANBUL - (0212) 384 34 00

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.