İSTANBUL İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Bilim Olimpiyatları Bilimin Geleceği

Avrasya Kitap Festivalinde bilim olimpiyatları ve gelecek konuşuldu.
Bilim Olimpiyatları Bilimin Geleceği

İl Millî Eğitim Müdürlüğümüzün Temel Fikirlerden Temel Bilimlere Projesi kapsamında Avrasya Kitap Festivalinde bilim olimpiyatlarının bilimsel çalışmalardaki yeri üzerine bir panel düzenlendi. Avrasya Salonu’nda saat 11.00’de başlayan panele Prof. Dr. Mehmet Hamitoğlu, Prof. Dr. Recep Dimitrov, İlker Can Çiçek ve Nurullah Giray Kuru katıldı. Paneli yöneten Murat Yoğurtçu bilim olimpiyatlarının ulusal ve uluslararası yarışmalar bir yana, bilimin geleceği bakımından da çok önemli olduğunu belirtti. Bu bağlamda İstanbul’da sürdürülen çalışmalara değindi. Ardından sözü panelistlere verdi.  

Düşünme Becerilerini Geliştiriyor

Panelde ilk konuşmayı yapan Prof. Dr. Mehmet Hamitoğlu, bilim olimpiyatlarının köklü bir geleneği olduğunu söyledi. Bu etkinliklerin vizyon kazandırdığını ifade eden Hamitoğlu, temel bilimlerin bu şekilde zevkli hâle geldiğini belirtti. Türkiye´yi uluslararası arenada temsil etmenin ayrı bir gurur olduğunu vurgulayan Hamitoğlu, “Modern olimpiyat oyunların 1896 yılından bu yana 123 yıllık bir geçmişi varken ilk Matematik Olimpiyatı 1894 yılında düzenlenmiştir. Yetenekli öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılama faaliyetlerinin doğal bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Dünyanın hemen her yerinde müfredat bilgiye dayalıdır ve ortalama öğlenciye hitap ederken bilim olimpiyatları yetenekli öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirmelerine ve bir bakıma üniversite hayatından önce akademik hayata başlamalarını sağlar. Bunun farkında olan gelişmiş ülkeler başarılı bilim insanlarının erken yaşlarda yetişmeye başlamalarını sağlayan bu tür faaliyetlere çok önem vermekte ve büyük paralar harcamaktadır.”  dedi.

Hamitoğlu, İstanbul Millî Eğitim Müdürlüğünün yaptığı çalışmaların ve özellikle son aylarda yaptığı öğretmen eğitimlerinin bu alandaki boşluğu doldurmak noktasında Türkiye’ye örneklik teşkil ettiğini kaydetti.

Dergiler Çok Mühim

Bilim olimpiyatlarına ülkemizde hak ettiği değerin verilmediğini belirten Prof. Dr. Recep Dimitrov ise, bilimsel alanda büyük beklentileri karşılayabilmek için mutlaka bilim olimpiyatlarının yaygınlaştırılması gerektiğini ifade etti.  Alanda başarı elde etmenin yolunun bu olduğunun altını çizen Dimitrov, “İnsanın beyni kolundan bacağından kaslarından kıymetlidir ama olimpiyatlarda bu gerçeğin tam tersine bir kıymet ölçüsü ortaya konmaktadır. Fizik olimpiyatçısı öğlenciler arasından başarılı bilim insanları çıkmaktadır. Bu alanda yapılan eğitimlerin yanı sıra yayıncılığın, özellikle dergiciliğin üzerine mutlaka eğilmemiz gerekir. Bazı ülkelerde nitelikli olimpiyat dergileri her okula ulaştırılmaktadır. Bu vesileyle sosyoekonomik dezavantajı olan birçok öğrenciye bilim insanı olmanın yolu açılıyor. Şahsen ben Kvant dergisi okuluma gelmeseydi bugün burada olmazdım.” dedi.

Çok İsabetli Bir Adlandırma

Olimpiyatın temel fikirlerle derin düşünmeyi öğrettiğini ifade eden İlker Can Çiçek, bu bağlamda İstanbul’da İl Millî Eğitim Müdürlüğümüzün sürdürdüğü projenin adının “Temel Fikirlerden Temel Bilimlere” olmasının çok isabetli olduğu kaydetti.  Çiçek, “Çok fazla bilgiye ihtiyaç duymadan, elementer yöntemlerle çözülebilecek çok zor soruları çözüyoruz. Bugün herhangi bir matematikçi Gauss’tan daha fazla matematik bilgisine sahiptir fakat o daha az bilgi ile bugün çok az matematikçinin çözebileceği, belki de kimsenin çözemeyeceği problemleri çözmüştür. Einstein’ın ‘Eğitim okulda öğrendiklerimizi unuttuktan sonra geriye kalandır.’ sözü çok manidardır. Ben olimpiyatta öğrendiğim hiçbir şeyi unutmayacağımı düşünüyorum.” şeklinde konuştu.

Güçlü Bir Bilim Sevgisi İçin

İlerleyen yıllarda akademisyen olarak bilimi ilerletmeyi hedeflediğini belirten Nurullah Giray Kuru, bireysel çabaların yanı sıra öğretmenlerin desteğinin önemine değindi.  Kuru, “Bilimle erken yaşlarda tanışmanın ve iştigal etmenin güçlü bir bilim sevgisi oluşturduğunu düşünüyorum. Olimpiyatın faydaları şüphesiz akademik alanla sınırlı değil. İnsanın kendini tanıma sürecine de olumlu katkıları var. Özellikle, gerçekten yapmak istediği şeyin ne olduğunu insana gösteriyor ve şekillendiriyor.” dedi.

Mevcut İstatistikler ve Gidişat

Bilim olimpiyatlarının önemini anlatmak için zorlu maratonlardan başarıyla geçtiklerini ifade eden Murat Yoğurtçu, “ Hocalarımın ve öğrencilerimin olimpiyat ve bilim hakkında kıymetli görüşlerini dinledik. Kendilerini teşekkür ediyoruz. Yetenekli öğrenciler için bilim insanı olmanın güvenli bir yolu sanki bilim olimpiyatları. Öyle görünüyor ki olimpiyat dünyada yaygınlaştıkça, ortaöğretim aşamasında olimpiyatla haşır neşir olanların büyük bilim insanları arasında ve Nobel ödülü, Fields ödülü gibi ödüllere layık görülen bilim insanları arasında oranı çok çok artacak. Şu durumda bile Fields ödülü alan 14 olimpiyatçı var. Mevcut istatistikler ve gidişat gösteriyor ki bilimin geleceği bilim olimpiyatları yapanlara teslim olabilir.”

Konuşmaların ardından dinleyicilerin bilim olimpiyatlarına dair sorularının cevaplanmasıyla panel sona erdi.

28-02-201928-02-201928-02-201928-02-2019

Binbirdirek M.İmran Öktem C.No1 Eski Adliye Binası Sultanahmet/Fatih/İSTANBUL - (0212) 384 34 00

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.