İSTANBUL İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

15 Masalcı 15 İlçede

İl Millî Eğitim Müdürlüğümüzün İstanbul’u Okuyorum ve Kütüphanede Hayat Var Projeleri kapsamında masalcı öğretmenlerimiz öğrencilerimizle bir araya geldiler.
15 Masalcı 15 İlçede

Bakanlığımızın 2023 Eğitim Vizyonu doğrultusundaki her iki projemiz de, bir okuma kültürü inşası projesidir. Bu anlamda masalcı öğretmenlerimiz temel eğitimdeki öğrencilerimizin okuma kültürü, hayal gücü gelişimi, dil kıvraklığı ve anlatma yeteneklerine katkıda bulunabilmek, okul kütüphanelerine canlılık kazandırmak amacıyla öğrencilerimizi çeşitli masallarla buluşturdular.  Öğrenciler, sesten ayrılması imkânsız masalları dinlerken söylenen şarkılara eşlik ettiler. Masalların sonunda okul kütüphanelerinde bulunan masal kitapları üzerine konuştular.

Sözün Gücü

Bir çocuğa masal anlatmak her şeyden önce onunla birlikte hoşça ve verimli vakit geçirmek, demektir. Uykudan önce çocuklara masal anlatılması onlarda güven duygusunu geliştirir. Çünkü çocuklar sizin varlığınızı yanlarında hissettiklerinden güven içinde uykuya dalarlar. Ayrıca çocukların dikkat dağınıklığına iyi gelir, onların kelime dağarcığını geliştirir. Çocukların yaptığı hataları düzeltmek ve onlara olumlu mesaj vermek için uygun bir dille masallar anlatılır.

Bu bağlamda masalcı öğretmenlerimizden Sema Yaylı Kadıköy İnönü İlkokulu, Elif Konar Özkan Üsküdar Esatpaşa Ali Nihat Tarlan İlkokulu, Ümit Yaşar Özkan Pendik Fuat Köprülü İlkokulu, Betül Mazlum Sancaktepe İbnisina İlkokulu - Çekmeköy Ayşe Nezahat Kurukahveci ilkokulu, Şöhret Ela Kaya Sancaktepe Fatih Sultan Mehmet Ortaokulu, Necibe Gümüşkaya Bozkurt Maltepe İBB Mahmut Bayram İmam Hatip Ortaokulu, Songül Dinç Esenyurt Feyyaz Berker İlkokulu’nda Nihat Delibalta İlkokulu Misafir, Şüheda Şahin Kartal Yıldız İsçimenler İlkokulu, Yurdanur Ay Paşa Avcılar Mareşal Fevzi Çakmak İlkokulu, Emel Korkut Şeker Beylikdüzü Neşe Sever İlkokulu / Büyükçekmece Mehmet Akif Ersoy İlkokulu, Sevil Zekiye Uygun Sultanbeyli-Zübeyde Hanım İlkokulu, Elif Sami Bağcılar Arif Nihat Asya İlkokulu, Özlem Yılmaz Ümraniye-Zübeyde Hanım İlkokulu, Dilara Köktürk Erden Fatih Cevri Kalfa İlkokulu, Özgür Aras Tüfek Kartal Yıldız İsçimenler İlkokulunda dünya ve Türk edebiyatından sözün gücünü ortaya koyan örneklerle öğrencilerimizi buluşturdular.

Masal Evreni

15 Masalcı 15 İlçede etkinliği ile ilgili açıklama yapan AR-GE Kültür Birimi Koordinatörü Cengizhan Orakçı: “Masallarda, sunduğu evreni inandırıcı kılma gibi bir kaygı söz konusu değildir. Çoğu hayal ürünüdür. Başlangıçta bir kişinin malı olan masallar, yaygınlaştıkça, yöreden yöreye, ülkeden ülkeye geçtikçe halkın malı olur ve anonimleşirler. Evrensel esaslara dayandıklarından içlerinde bazı ana karakterler ve sembolize ettiği değerleri taşırlar. Mesela Keloğlan - şans ve zekâ; üvey anne- zulüm; üvey kız kardeş – kıskançlık; en küçük kardeş - iyilik, başarı, zekâ; yaşlı adam - iyilik, yardım; Köse - hainlik, kötülük gibi. Buna göre iyilik - kötülük, doğruluk - haksızlık, adalet - zulüm, alçakgönüllülük - kibir... gibi zıt durumların temsilcisi kişilerin mücadelelerinden söz edilir.” dedi.

Masalların Kendine Özgü Yapısı

Genellikle bir eğitim amacı saklı olan masalların, dolaylı olarak öğretici nitelik taşıdığını kaydeden Orakçı,  “Masallarda yer ve zaman kavramları belirsizdir; mekânların uzaklığını ya da ulaşılmazlığını ifade etmek için Çin, Maçin, Hint, Yemen, Kaf Dağı gibi yer adları kullanılır. Masal kişileri her tabakadan seçildiği gibi cinler, periler, ejderhalar, devler de önemli rol oynar. Soyut olanları çocuklara anlatmanın ve onlara kabul ettirmenin en güzel yollarından biridir bu. Kendine özgü bir yapısı ve belli bir akışı olan masallar döşeme, serim, düğüm, çözüm ve dilek bölümlerinden oluşur. Çoğu “bir varmış, bir yokmuş” ya da “evvel zaman içinde, kalbur saman içinde” gibi ifadelerle başlar. Bunlara tekerleme ya da döşeme denir. Tekerlemeden sonra olay(düğüm, çözüm) ve dilek bölümleri gelir. Türk masallarında dilek bölümü ‘Onlar ermiş muradına…’ ya da  ‘gökten üç elma düştü.’  biçiminde başlayarak tamamlanır.” şeklinde konuştu.

Kültürel Mirasımızın Çok Önemli Bir Parçası

Orakçı, ağırlıklı olarak düzyazı biçiminde olan masalların manzum örneklerine dikkat çekti; masallarda anlatımı güzelleştirmek ve canlı kılmak için secilere yer verildiğini söyledi. Türk masallarının, sembolik açıdan zengin olduğunu ve günümüzde de başka materyallerle zenginleştirildiğini belirten Orakçı, “Günümüzde pop kültürün ve özellikle televizyon, tablet ve bilgisayarların hayatımızın içine karışmasıyla göz ardı edilen masallarımızı tekrar hayatımıza sokmak, çocuklarımızı bu güzelliklerden mahrum bırakmamak gerekir. Kültürümüzün nadide türlerinden biri olan masallarla çocuklarımıza pek çok olumlu davranış benimsetilebilir. Çünkü masallar sayesinde çocuklarımıza hayatın gerçekleri, iyi ve kötü ayrımı, doğru yanlış, güzel ve çirkin anlatılabilir. Bu düşüncelerle bu çoklu etkinliği gerçekleştirdik” ifadelerini kullandı.

İstanbul’u Okuyorum ve Kütüphanede Hayat Var Projelerimiz kapsamında, 15 Masalcı 15 İlçede farklı okulların kütüphanelerinde özellikle ilkokul öğrencileri için hazırlanmış resimli masal kitaplarının yanında, ortaokul öğrencilerine yönelik masalı anlatmanın haricinde birçok kitaptan hikâyeler de okundu. Bu çoklu etkinlik, birçok okulda yeni oluşturulan kütüphanelerde öğrencilere kitap sevgisi kazandırmak ve onların kitaba olan ilgilerini arttırmak amacıyla yapıldı.

01-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-201901-03-2019

Binbirdirek M.İmran Öktem C.No1 Eski Adliye Binası Sultanahmet/Fatih/İSTANBUL - (0212) 384 34 00

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.